Petra, Filip a Lukáš vzali za svůj svět startupů. Čím podporují mladé firmy?

29. 11. 2012
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: www.isifa.com
Ilustrační obrázek
Startupy zažívají boom a s nimi podnikatelské akcelerátory nebo coworkingová centra. Vznikají i speciální projekty, jako je třeba startupový pracovní portál.
Ilustrační obrázek
Autor: www.isifa.com

Chceme zlepšit startupový ekosystém.

Vlna startupů a vznik mladých, nejen technologických firem, generuje související byznys. Vznikají nejen podnikatelské inkubátory, akcelerátory a specializovaná coworkingová centra, ale také ojedinělé projekty zaměřené na zcela konkrétní potřeby začínajících i zkušených podnikatelů. Server Podnikatel.cz oslovil tři z nich, aby zjistil jak tento, poměrně mladý, ale rozvíjející se byznys vypadá.

Jak podpořit strartupový ekosystém


Autor: archiv Filipa Mikschika

Filip Mikschik, zakladatel pracovního portálu StartupJobs.cz.

Filip Mikschik teprve před pár měsíci odstartoval server StartupJobs.cz. Jde o pracovní portál, který nabízí volná místa ve startupech. Od chvíle, kdy jsem se dostal do startupového prostředí, jsem věděl, že kdybych měl někde pracovat, tak by to měl být nějaký startup. Malá firma, kde je možné za sebou vidět svou práci a která dělá něco, čemu věří a snaží se vybudovat něco velkého, vrací se Filip k prvotní myšlence, která ho vedla až k založení portálu. Zároveň ještě studuje vysokou školu a vidí, že se zde pořád prosazuje spíše zaměstnanecká cesta ideálně v nějaké nadnárodní korporaci. Jak jsem tak viděl ty dva zcela rozdílné světy, dospěl jsem k názoru, že musím něco udělat a pustil jsem se do StartupJobs s tou vizí, že i kdybych měl dostat do startupu jen jediného člověka, tak to stojí za to, tvrdí.

Nejtěžší je podle něj na celém projektu hlavně to, jak dostat povědomí o serveru mezi lidi, kteří by mohli mít o nabízená místa zájem. V této oblasti máme stále hodně práce před sebou, přiznává Filip pro server Podnikatel.cz. Nejdřív chtěl hlavně propagovat práci ve startupech jako dobrou kariérní možnost. Zájem ho téměř zaskočil. Nečekal jsem, že by projekt vyvolal takový zájem a že první zájemce se bude hlásit jen pár hodin od spuštění. Teď se projekt pomalu mění ve firmu, která se snaží propojovat startupy s talenty, vysvětluje.

S tím souvisí také jeho nejbližší plány. Chce dát na portálu větší prostor lidem, kteří mají zájem o práci ve startupu, a to nejen na klasický pracovní poměr, ale také jako konzultanti nebo třeba někdo, kdo bude pro nějaký startup pracovat jen ve svém volném čase o víkendu. Takoví lidé se budou moci registrovat jako zájemci o práci. Další věcí, kterou připravujeme, je veřejné testování především technických znalostí zájemců o práci. Je to podle nás způsob, jak na jedné straně pomoci startupu trochu předfiltrovat zájemce a na druhé straně si bude moct kdokoliv otestovat své znalosti a srovnat se s ostatními, plánuje.

Čtěte také: Láká vás byznys s mobilními aplikacemi? David a Lukáš vědí, co obnáší

Inzerenti serveru se sice rekrutují hlavně z oblasti mladých technologických firem, ale v principu je otevřený všem startupům. Filip nicméně připomíná, že velmi dbá na kvalitu, proto všechny startupy a jejich nabídky procházejí na serveru ruční kontrolou a schvalováním. Chceme se vyhnout tomu, aby u nás pod pozlátkem startupu inzerovaly pochybné či neexistující firmy, uvádí totiž.

Koho hledají startupy?

StartupJobs udělal statistiku a zjistil, že české strartupy nejvíce hledají PHP programátory, marketéry, obchodníky, manažery a JavaScript programátory. Z velké míry se tak kryjí s tím, na jakých pozicích chtějí ve startupech pracovat zájemci o práci. Ti navíc poptávají ještě místo grafika. Jen z poloviny přitom jde o práci na full-time. Více jak dvě třetiny zájemců tvoří muži.

Právě důraz na kvalitu považuje za něco, co StartupJobs.cz odlišuje od běžných pracovních portálů, které jsou postavené hlavně na kvantitě. My chceme jít cestou kvality, kdy zájemců nebude takové množství, ale zase budou splňovat kvalitativní požadavky firem. Našim cílem není vyzvat na souboj pracovní portály, našim cílem je získat ty nejlepší talenty do startupů a podpořit tak startupový ekosystém, sdílí Filip svou hlavní myšlenku.

Jsme každý jiný a podnikatelé mají na výběr

Petra Hubačová a Nikola Rafaj stojí za podnikatelským akcelerátorem TechSquare (TSQ). Vyšli jednak ze své předchozí práce ve sdružení TUESDAY Business Network (TBN), kde pracovali se začínajícími i zkušenými podnikateli, ale inspirovali se také v Silicon Valley. V TBN jsme vytvořili fungující platformu pro získávání informací, kontaktů, networking. Snažili jsme se pracovat s tématy, které podnikatelé řeší od samého počátku podnikání. Proto nám přišlo smysluplné v něčem takovém pokračovat, ale už právě ve formátu, jakým je TechSquare, popisuje start akcelerátoru Petra.


Autor: archiv TechSquare

Pracovní ruch v TechSquare.

Zprvu, před rokem a půl, bylo nutné bojovat s nepochopením. Byli jsme první vlaštovkou svého druhu, nepočítám-li inkubátory při vysokých školách, vysvětluje. Mnozí si ještě neuměli uvědomit výhody takového prostoru, nerozuměli tomu, proč by měli sdílet prostor s ostatními, odsuzovali to, že by se v takovém prostoru měli například potkat s konkurenční firmou, měli strach, že ostatní budou pozorovat to, na čem pracují, že jim např. někdo přetáhne zaměstnance. Ze začátku jsme museli hodně vysvětlovat, proč v takovém prostoru být, a co vše to firmám může přinést, popisuje nelehké začátky. Dalším ryze praktickým úskalím bylo najít v Praze vhodné prostory za rozumnou cenu. Podnikatelé hledali 1000 metrů čtverečních a Petra měla pocit, že se o ně všechny realitky poperou. Tak to ale nebylo. Byly i prostory, které byly x let prázdné, byli jsme ochotni je zrekonstruovat, dát jim život a majitel neměl snahu z nastaveného nájmu ani trochu slevit a radši měl ten prostor dále prázdný, diví se Petra. Dnes už po zářijovém přestěhování zabírá akcelerátor prostory dvakrát větší. 

V TechSquare nyní sídlí 21 firem a také akcelerační program StartupYard, který zastřešuje vždy okolo desítky projektů. S firmou, která do TSQ přijde, si typicky sedneme, zjistíme, v jaké fázi je, kam směřuje, jak jí můžeme pomoci – většinou se jedná o kontakty na relevantní mentory, investory, zákazníky, dodavatele, které firmu mohou posunout o krok dál. StartupYard pak funguje na bázi tříměsíčního intenzivního mentoringu a následných tří měsíců podpory podobné, jako u TechSquare, nastiňuje způsob, jak se do prostoru firmy dostávají a co mohou využít.

A jaké mají Petra s Nikolou další plány? Primární je podle Petry stabilizace a nutnost dostát všem závazkům vůči věřitelům a investorům a dále se soustředit na firmy, které v TechSquare sedí. Snažíme se přijít s novými formáty akcí, které by se netříštily s akcemi ostatních subjektů a byly zajímavé pro celou komunitu. Také se budeme snažit o to, aby se celý český startupový ekosystém vice sjednotil, prozrazuje. Právě větší spolupráce by totiž podle ní prospěla nejen centrům zaměřeným na starupy i zkušené podnikatele, ale také právě samotným firmám. Jsem přesvědčená o tom, že každý z těch existujících subjektů je něčím jiný, má jiný charakter a ti, kdo hledají podporu ve svých podnikatelských aktivitách, mají možnost vybrat si, co jim vyhovuje více, říká totiž Petra s tím, že by bylo pro všechny dobré, kdyby si svou různost každý na trhu uvědomil a nehledal konkurenci, kde není.

Čtěte také: Jiří a Láďa propadli betonu. Martin vybudoval online síť pro půjčování aut

Pomůžeme s prototypem i s investory

Pro mě je to tak trochu sentiment. Během svého života jsem se pokoušel nastartovat několik firem – ve většině případů neúspěšně a s hodně bolavými konci. Přitom jsem přesvědčený, že mi jen stačilo být blíže lidem, kteří řeší podobné problémy, jako jsem v té době řešil já. Ty pády nemusely být tak tvrdé, říká Lukáš Hudeček, který stojí spolu s Petrem Ocáskem za pražským startup akcelerátorem a inkubátorem Node5, proč se do tohoto oboru pustil. V nadsázce říká, že vnímá Node5 trochu jako osobní misi, která stovkám lidí pomáhá zachránit jejich manželství, vztahy a majetek.

Ze začátku bylo podle Lukáše nejtěžší všechno spočítat a celý prostor, který čítá 900 metrů čtverečních, reálně postavit. V tom druhém pomáhali kamarádi. Druhá nejtěžší věc bylo rozhodnutí, kdy se převlíknout z montérek do saka. Celý projekt Node5 bereme s Petrem jako naše dítě, a tak stejně jako každý rodič, si ho chceme hýčkat, rozvíjet a vůbec všechno si dělat sami. Jestli ne největší, tak rozhodně jedna z největších manažerských chyb, které se můžete dopustit, je dělat si všechno sám, uvažuje Lukáš.

Projekt má za sebou několik prvních měsíců fungování a Lukáš přiznává, že ne všechna očekávání se podařilo naplnit. Na konci listopadu 2012 jsme čekali přibližně o 1/4 více platících lidí. Nejen že jsme tohoto čísla nedosáhli, ale ještě téměř 1/3 projektů sponzorujeme, protože v nich vidíme potenciál a nemáme to srdce vyhodit je na ulici, říká pro server Podnikatel.cz otevřeně. Situace se ale podle něj mění s tím, jak roste kvalita jednotlivých týmů. Ani do budoucna se nechce vzdát podpory projektů, chce jí ale dát určitou formu. Pokud za námi přijde nějaký tým a ukáže, že za to stojí, rádi ho na nějaký čas, ať už formou půjčky nebo podílu ve firmě, podpoříme. Cest je spousta a dá se s námi dohodnout téměř na čemkoli. Nejsme žádní korporáti, směje se Lukáš.

Služby, které Node5 firmám nabízí, lze rozdělit do tří fází. V první řadě jde o hledání priorit, zákazníků, finančních zdrojů a o to udělat prototyp a ověřit podnikatelskou hypotézu. Pak nastupuje podpora v době, kdy se firma staví na nohy a buduje produkt. V neposlední řadě je tu pomoc s investicí. Jakmile má projekt jasno v tom, co dělá a vyčerpá všechny své finanční prostředky, zapojíme do hry přibližně stovku investorů, kteří se těší z našich protříděných seznamů investičních příležitostí. Třeba prostřednictvím investorského speed datingu, který jednou za čtvrt roku pořádáme, vysvětluje. 

Čtěte také: Stát opět přemýšlí, jak podpořit malé a střední podnikatele

skoleni_8_1

Mezi hlavními plány na nejbližší období zmiňuje snahu vytvořit v Node5 komunitu, která si dokáže vzájemně pomoci. A dostat celý projekt provozně na nulu. Pokud vím, tak v soukromém sektoru prozatím nabízíme největší portfolio služeb pro začínající podnikatele. Nicméně v zájmu Node5 je pomáhat aktivitám podporujícím podnikání. Je to jen pár dní zpět, co jsme měli v pořadí již druhý videokonferenční meeting s většinou českých inkubátorů včetně dvou slovenských, kde si vzájemně vyměňujeme zkušenosti. I tato aktivita pochází od nás, komentuje Lukáš vztah Node5 k dalším akcelerátorům či centrům podporujícím startupy. A uzavírá s tím, že jsou s Petrem Ocáskem otevření všem aktivitám, které podporují české podnikatelské prostředí. 

Čtěte také: Startup.lupa.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).