Česká republika se zatím drží daleko od propasti krize veřejných financí, ale to vše se může změnit. Tak se na VII. Sjezdu Odborového svazu pracovníků hornictví, geologie a naftového průmyslu vyjádřil k ekonomické situaci České republiky a především k důchodové reformě předseda vlády Petr Nečas.
Šestá nejnižší míra nezaměstnanosti v EU
Předseda vlády se odvolává na země, které řešily vážné ekonomické problémy, kdy nejtíživěji to pocítily právě ty sociální skupiny, které jsou sociálně nejzranitelnější. Prudké a poměrně tvrdé konsolidační kroky ve veřejných financích zasahují do sociálních dávek, do důchodů nebo do platů ve veřejném sektoru. Proto se vláda pod mým vedením rozhodla prosazovat reformy, které nejsou vždy populární, uvedl Petr Nečas. Zdůraznil, že Česká republika má šestou nejnižší míru nezaměstnanosti v rámci celé Evropské unie, má sedmý nejnižší veřejný dluh v rámci celé unie a má osmou nejnižší nezaměstnanost mladých lidí do dvaceti pěti let v rámci celé Evropské unie. Dále má devátý nejnižší deficit veřejných financí v rámci Evropské unie za loňský rok a i z hlediska ratingu se řadí na deváté až desáté místo. Čtěte také: Kalouskova opatření pro OSVČ: Nižší výdajové paušály a vyšší daň z příjmu
Reforma veřejných financí
Hlavním cílem reformy veřejných financí je směřování k trvale vyrovnaným rozpočtům (do roku 2016). Vedle konkrétních změn na příjmové a výdajové straně státního rozpočtu plánovaných pro léta 2012 až 2014, hodlá vláda zabudovat do Ústavy i trvalou protidluhovou brzdu, která se dnes stala aktuálním tématem na půdě celé Evropské unie. Jedná se o přijetí finanční ústavy, která by měla komplikovat vytváření deficitních veřejných rozpočtů. Jedním z klíčových prvků je pak důchodová reforma.
Dva pilíře v důchodové reformě
Demografický vývoj výrazně ovlivňuje stav důchodového systému, především průběžného důchodového pojištění. V důsledku dlouhověkosti a úbytku obyvatelstva bude samozřejmě výrazně ovlivněn hospodářský vývoj České republiky a celé Evropy. Koncept důchodové reformy byl vypracován v letech 2007 až 2008. Pro další vývoj penzijního systému zůstávají klíčové parametrické úpravy průběžného systému. Čtěte také o zavedení jednoho inkasního místa: Kdy vypustí zákonodárci JIMa z láhve?
Druhým základním pilířem důchodové reformy pak je zavedení prvku individuálního fondového důchodového spoření. Podle Petra Nečase má zavedení opt-outu (tedy druhého pilíře důchodové reformy) tři základní důvody:
- Zvýšení šance na vyšší penze v budoucnosti. Fondový systém přinese pojištěncům „slušné“ reálné výnosy ve výši 2 až 3 procent.
- Faktické zvýšení úrovně důchodového pojistného, které bude vybírat stát (ke třem procentům vyvedeným z průběžného systému pojištěnec dodá další dvě procenta),.
- Zvýšení ekvivalence systému čili zásluhovosti, což v budoucnosti učiní bezpředmětnými případné další aktivity Ústavního soudu (např. nedávné zvýšení důchodů pro vysokopříjmové skupiny).
Spočítejte si, kdy půjdete do důchodu: Důchodová kalkulačka
Třetí pilíř důchodové reformy
Současně by se měl reformovat i třetí pilíř důchodového systému, tj. dobrovolné a komerční systémy jako je důchodové připojištění, kapitálové životní pojištění a další způsoby zajištění na stáří. Ve hře jsou stále předdůchody, které byly aktuálně rozšířeny na všechny profese. Čtěte také: Nový zaměstnanecký benefit. Předdůchod
Cílem je striktní oddělení průběžného systému od předdůchodů (s výjimkou vyloučené doby), realizace předdůchodů v rámci III. pilíře, zahájení výplaty předdůchodu nejdříve 5 let před dosažením důchodového věku. Předdůchod bude v minimální stanovené výši (30 % průměrné mzdy), nebude časem klesat a bude vyplácen nepřerušovaně.
Zaměstnavatel bude mít možnost se po vyjednávání se svými zaměstnanci svobodně rozhodnout, zda se k systému předdůchodů připojí. A rovněž stanovit, zda se budou předdůchody týkat všech jeho zaměstnanců nebo jen vybraných např. fyzicky náročných profesí.