O možnosti zavřít se do letadla a sám vzlétnout k mrakům snad leckdo sní. Sen si je ale v tomto případě možné splnit. Základním předpokladem je dobrý zdravotní stav, dostatek času a určité finanční prostředky, které zájemci o létání dovolí projít pilotním výcvikem. Pokud mu nejde o nic jiného, než občas vzlétnout a pokochat se třeba výhledem na krajinu, může zkusit ultralehké letadlo. Má-li větší ambice, chce létat dál nebo na větších letadlech, může zvolit kvalifikaci soukromého pilota. Pro ty, kdo se do budoucna vidí jako profesionální piloti a chtějí létat za úplatu, existuje kvalifikace obchodního pilota.
Letecké školy pro veřejnost existují po celé České republice. V první řadě bude zřejmě zájemce vybírat podle svého „akčního rádiusu”, tedy podle toho, do jaké školy, na jaké letiště je pro něj výhodné dojíždět.
Lokalita | Letecká škola |
---|---|
Benešov (Bystřice – Nesvačily) | Letecká škola Bemoair |
Brno – Tuřany | Blue Sky Service |
Hradec Králové | DSA |
Praha | Flying Academy |
Sazená, Kralupy nad Vltanou | Fly For Fun |
Šumperk | Aeroklub Šumperk |
Vrchlabí | Letecká škola Vrchlabí |
Školy nabízejí různé služby, některé například nedělají pilotní výcvik na ultralehkých letadlech.
Sám sobě pilotem
Podle Vítězslava Nováčka, ředitele Letecké školy Bemoair, která sídlí v Benešově a pobočku má v Brně, obchodního pilota a instruktora, jsou podnikatelé nejčastějšími zájemci o pilotní výcvik. V letadle totiž mohou relaxovat, létat s ním na obchodní schůzky nebo na dovolenou. Nováček pro business server Podnikatel.cz objasňuje, pro koho je pilotní výcvik vhodný a co všechno obnáší:
Co by si měl zájemce o pilotní výcvik ujasnit ještě před tím, než se do něj vůbec pustí?
Zájemce o pilotní výcvik musí mít především jasno, jaký pilotní výcvik přesně chce. Buď ten nejjednodušší, na ultralehká letadla (ultralighty), nebo na větší letadla, ale jen pro svoje vlastní létání (licence PPL). Nebo jestli chce licenci obchodního pilota, se kterou už se může létáním živit. To je základní rozdělení, tři základní typy pilotního výcviku, a zájemce musí vědět, o který z nich stojí. Pak existují různé další kvalifikace pro ty, kdo už nějakým výcvikem prošli. Lze si například udělat doložku pro létání podle přístrojů, akrobacii nebo další. To je již ale nabídka pro hotové piloty.
Na trhu je mnoho leteckých škol – jak, podle čeho si tedy vybrat tu správnou?
Většinou klienti obcházejí jednotlivé školy a dívají se, jak to v nich chodí, vyptávají se. Lze se řídit například tím, která škola má dobrou pověst na Úřadu pro civilní letectví, kde uchazeči o pilotní licenci provádějí zkoušky. Dají také na osobní doporučení někoho, kdo má s určitou školou zkušenost.
Mezi školami existují cenové rozdíly, které jsou dané různými faktory. U nás jsou ceny trochu nižší, protože si letadla sami servisujeme a nemusíme je do servisu nikam vozit, nemáme samostatný administrativní personál. Na tom může škola ušetřit peníze a díky tomu i snížit ceny letových hodin, aby byl výcvik cenově dostupnější. Samozřejmě lze udělat výcvik i za menší peníze například u Aeroklubu, ale tam se létá většinou jen o sobotách a nedělích. Tím se také liší doba, za kterou lze v jednotlivých školách pilotní výcvik absolvovat. U nás to lze do tří měsíců, létáme denně po celý rok. Zájemci se tedy také mohou rozhodovat podle toho, za jak dlouho chtějí pilotním výcvikem projít nebo kolik na to mají financí. Dalším faktorem jsou typy letadel – když chce někdo létat na typu letadla, který my nemáme, vybere si jinou školu a naopak.
Jak potom výcvik probíhá?
Nejdříve klienta pošleme do Ústavu leteckého zdravotnictví, kde získá potvrzení, že je schopný pilotního výcviku. Když získá osvědčení o způsobilosti, začíná výcvik teoretickou přípravou. Než sedne do letadla, musí o něm něco vědět a mít základní znalosti z aerodynamiky, meteorologie, znát letecké předpisy, stavbu letadel… Teoretických předmětů je poměrně hodně. Než klient sedne do letadla, musí vědět, co je v letadle za přístroje, proč a na jakém principu fungují, co se stane, když letadlo zpomalí a tak dále. Teoretický základ je vždy pro všechny druhy licencí stejný. Pro začátek je následně důležité, aby byl klient schopný udržet letadlo v přímém letu. Pak se postupně přidává zatáčení, klesání, stoupání… Všechny tyto znalosti na sebe navazují a když je člověk ovládá, je schopný s letadlem vzlétnout a dostat se zpět na zem. Pak se učí dál řešit různé nouzové situace, které mohou během letu nastat.
Uvažujete o pilotním výcviku?
A jaká je finanční náročnost výcviku?
Záleží na tom, o jaký druh výcviku jde, a na tom, na jakém typu letadla probíhá. U ultralehkých letadel je to mezi 50 – 60 tisíci korun. Pro získání licence soukromého pilota se cena pohybuje od 160 do 220 tisíc korun, podle typu letadla. Pokud ale někdo chce létat dále, nedoporučujeme začínat na ultralightech, jen aby se něco naučil a protože je to levnější – je dobré začít v takovém případě již výcvikem pro licenci PPL. Částku ale není nutné složit celou před zahájením výcviku. Klientovi zavedeme konto, na které dává vklad, zálohy. Jednou za měsíc mu pak uděláme vyúčtování podle toho, co odlétal, jaké služby využil. Klient si tedy může sám plánovat, kolik peněz asi v daném měsíci utratí například podle svých časových možností. Na čase a finančních možnostech pak záleží, jak dlouho bude výcvik trvat. Někteří podnikatelé sice mají peníze, ale nemají čas, což je také problém. Ideální je chodit na výcvik tak dvakrát týdně.
Má-li za sebou pilot výcvik, jak finančně náročný je potom létání koníček?
Letová hodina může stát v rozpětí od 900 korun, když jde o jednomístný ultralight, až po 9000 korun, když jde o dvoumotorový letoun. Ceny za letové hodiny mají opravdu velké rozpětí podle typu letadla. Pokud si chce klient pořídit vlastní letoun, samozřejmostí je, že mu poskytneme konzultace, doporučení, letadlo s ním vybereme, můžeme mu poskytnout také servis našimi mechaniky.
Licence je nějak časově omezená, nebo když už ji někdo jednou získá, má ji napořád?
Licence je sice navždy, ale pilot si musí hlídat, aby splňoval určité podmínky, aby si mohl licenci prodloužit. Mimo jiné se jedná například o zdravotní předpoklady. Také není dobře, když chodí pilot málo létat, třeba proto, že nemá čas. Neměl by mít delší přestávku než tři měsíce. Po třech měsících pauzy totiž už nemůže letět sám, musí absolvovat kontrolní let s instruktorem.
Kdo má o výcvik především zájem?
Většinou jsou to podnikatelé, kteří chtějí v letadle relaxovat. Nebo počítají s tím, že budou létání využívat pro své podnikání, když hodně cestují po republice – letadlo si zapůjčí a mohou létat do Ostravy, do Brna, do Karlových Varů i jinam na obchodní schůzky. Létat mohou i do ciziny, na dovolenou, na výlety. Výcvik provádíme například i pro studenty ČVUT, kteří pak budou zaměstnáni jako profesionální piloti u leteckých dopravců.
Foto k rozhovoru: Letecká škola Bemoair
Jak velký zájem je o pilotní výcvik?
Zájem jde ve vlnách. Někdy je zájem takový, že bychom potřebovali ještě další instruktory navíc, jindy je zájem menší. To se týká třeba letošního roku a souvisí to s ekonomickou krizí – lidé více hledí na to, kde ušetřit. Ale neděláme jen pilotní výcvik, ale právě i kvalifikace pro hotové piloty, kteří už mají licenci a chtějí si ji rozšířit – to je velká část naší činnosti. Dále provádíme třeba i létání s reklamními transparenty nebo fotolety. V naší škole také vyučujeme leteckou angličtinu a provádíme zkoušky ICAO. Našimi zákazníky jsou i cizinci z celé Evropy.
Připrav se a leť
Být hotovým pilotem pak neznamená, že klient přijde na letiště, sedne do letadla a bez přípravy letí. Předletová příprava má svůj řád.
Předletová příprava a dostatečné informace k provedení letu jsou základním požadavkem pro bezpečné létání,
informuje letecká škola Fly For Fun piloty na svých internetových stránkách, kde nabízí jakýsi stručný manuál předletové přípravy. A uvádí následující zásady:
- předletovou přípravu nelze podceňovat, je nutné jí věnovat čas;
- nemá-li na ni pilot dost času, let by měl raději odložit;
- pilot si musí zjistit informace o počasí, předpověď počasí, o situaci na cílovém letišti, o aktivaci prostorů;
- pilot musí sledovat letecké předpisy a jejich změny;
- trasu letu by si měl pilot zakreslit do mapy (GPS nenahrazuje předletovou přípravu ani mapu) a
- pilot musí vědět, jak dlouho bude let trvat, kolik je času například do západu slunce, nebo kolik paliva je pro let potřeba.