Dát si stáčené pivo ve skle nebo v plastu? Ještě předloni nad plastem Češi ohrnovali nos, ale v loňském roce už byla situace jiná. Prodej piva v plastových lahvích se meziročně zvýšil z nuly na 1,2 procenta celkové produkce. Nárůst byl 45násobný. Vyplývá to z údajů Českého Svazu Pivovarů a Sladoven (CSPAS). Pivovary proto i letos stále více cílí na pivo v plastu. Je to vidět i z reklamních kampaní, kdy je pet lahev s pivem často spojovaná například s pobytem v přírodě. Navíc se pivo v plastu prodává až po dvou litrech (ohlášená novinka letošního léta), což pivovarům zvyšuje odbyt.
Je tedy evidentní, že Češi velmi rychle zapomenou na svou hrdost v okamžiku, kdy je masivní reklamní kampaň přesvědčí o tom, že pivo v plastu je „praktické“. Jenže neublíží to jeho chuti? Právě ještě v roce 2008 se všichni pivaři dušovali, že pivo z plastu nemůže chutnat stejně jako ze skla, a o rok později už někteří z nich kupovali sladový nápoj ve velkém. To ostatně potvrzují i vodáci. Ti v aktuálních horkých dnech zabrali prakticky všechny české řeky, kde je většinou vody maximálně po pás, a své plastové lahve s pivem pak táhnou za raftem tak, aby se řádně vychladilo. Výsledkem pak je, že na řekách vidíme spoustu opilců, kteří se po svých člunech jen povolují a zvesela nasávají. Taková situace ostatně byla v Rožmberku, který jsem minulý týden navštívil. Tipoval bych, že minimálně 80 % vodáků bylo pod parou. Jejich vystupování tomu naprosto odpovídalo.
Jenže jak upozorňují odborníci na výživu, pít alkoholické nápoje v tropických teplotách je velmi nevhodné. Žízeň nezaženou a mají navíc vysoký energetický podíl. Pivovary proto našly nový fígl, jak i v horkých dnech prodávat své produkty. Doporučují pít nealkoholické pivo a doplnit si tím svůj pitný režim: Část příjmu tekutin je možno velmi dobře hradit pivem (samozřejmě i nealkoholickým), které je vhodným rehydratačním nápojem pro svůj vysoký obsah vody (průměrně 92 %), iontovou vyváženost, izotonickou povahu a nízký obsah alkoholu,
konstatoval pro CSPAS Vladimír Kellner z Analytické zkušební laboratoře v Pivovarském ústavu.
Na taková slova Češi velmi dobře slyší a i nealkoholické pivo konzumují ve velkém. Ostatně právě i pivaři mají svůj trik, jak konzumovat „praktické“ pivo. Točené je totiž stále podle všech dat nejoblíbenější formou spotřeby, a proto pokud se pivař nechce táhnout se džbánkem, jako tomu bylo dříve, může si nechat v hospodě načepovat pivo do pet láhve. Tu si však musí přinést vlastní. Krajské hygienické stanice vloni rozjely kampaň, v níž upozornily, že provozovatelé restauračních zařízení porušují vyhlášky, pokud čepují pivo do použitých pet lahví, tedy například od minerálky. Proti vlastní donesené láhvi však hygiena nic nenamítá.
I když pivo v plastu nabírá na popularitě, tradiční sklo zatím v ohrožení není. Stále tvoří drtivou většinou veškeré prodávané produkce. Plast má zatím ještě menší podíl než plechovky, prostřednictvím kterých se prodá zhruba 3 procenta produkce.