Tuzemské pivovary uvařily za první půl roku méně piva, než tomu bylo v předchozím roce. Přesto firmy tvrdí, že za poklesem výroby nestojí ani tak ekonomická recese jako spíše špatné počasí. I tak ale pivovary propad ekonomiky vnímají a snaží se mu preventivně čelit. Dělají tak pomocí různých marketingových akcí, nových druhů piv a vyhledáváním nových trhů pro export. České pivo se tak začalo prodávat například ve Spojených Arabských Emirátech.
Vyrábí se méně piva
Pivo patří jednoznačně mezi nejoblíbenější alkoholický nápoj Čechů, kteří v jeho konzumaci na člověka zaujímají první místo na světě. Každý Čech včetně novorozenců vypije v průměru každý rok kolem 154 litrů piva, a i když jeho spotřeba během posledních let mírně klesá, stále Češi jasně vévodí světovému žebříčku. Čtěte také: Minipivovar může být koníčkem i úspěšným byznysem.
Ani české preference pro pivo však nezabránily mírnému poklesu výroby tuzemských pivovarů. Na vině nižších výstavů je především ekonomická recese a špatné počasí. Pivovary podle předběžných odhadů uvařily za první polovinu roku 2009 o 6,5 % méně piva než v loňském roce. Podle odborníků stojí za poklesem hlavně špatné počasí.
Výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven Jan Veselý pro ČTK například uvedl, že za snížením stojí hlavně špatné počasí. Jeho slova potvrzuje Kateřina Kociánová zastupující společnost Budweiser Budvar. Počasí hraje skutečně větší roli než ekonomická recese. Letos v dubnu jsme například měli nejlepší dubnové prodeje v celé historii pivovaru. Díky špatnému počasí pak klesla od května především celková konzumace v sezónních provozovnách,
uvedla pro server Podnikatel.cz Kociánová.
"Letošní léto máme přelétavé počasí, hodně nám prší a sluníčka není mnoho. A všichni víme, jaká je korelace mezi spotřebou a výsledky celého nápojařského průmyslu. Jak dopadne sezona, na to si ale ještě musíme počkat. Celé pivovarské odvětví zatím zaostává meziročně o cca 6 %. Nakolik se na tomto trendu podepisuje počasí a nakolik recese, ale nejsme schopni posoudit,""
tvrdí Jiří Mareček, tiskový mluvčí pivovaru Plzeňský Prazdroj.
Zdá se však takřka jisté, že v roce 2009 pivovary nedosáhnou rekordních 20 milionů hektolitrů vyrobeného piva z roku 2007. Podle předběžných odhadů odborníků se letošní výroba piva nepřiblíží ani roku 2008, kdy tuzemské pivovary uvařily 19,81 milionů hektolitrů piva. Absolutním číslům pak ve světě vévodí Čína a USA, které vaří 370, respektive 232 hektolitrů piva ročně.
Jaké pivo pijete nejraději?
Budvar míří do arabského světa
Výroba piva sice klesá, avšak panice české pivovary rozhodně nepropadají. Propadům prodejů se snaží bránit aktivní obchodní a marketingovou politikou, která se zpravidla skládá z uvádění nových produktů na trh, nových formátů obalů nebo třeba i vyhledáváním nových exportních trhů.
Několik pivovarů zareagovala na zvýšenou poptávku zákazníků po novinkách a přišlo s jedenáctistupňovým pivem. Další často využívanou marketingovou akci tvoří různé sezónní multipacky lahvových a plechovkových piv. Také oslovování nových exportních trhů nabírá na intenzitě.
Například pivovar Budvar zahájil v letošním vývoz tmavého ležáku v sudech na Ukrajinu a v lahvích do Itálie a Španělska. Nově začal pivovar dodávat světlý ležák v sudech do Austrálie a v lahvích dokonce do Spojených Arabských Emirátů (SAE). Pivo by se v SAE mělo prodávat za cenu kolem 26–36 dirhamů (AED), což je v přepočtu zhruba 150 až 180 Kč.
Trh Spojených Arabských Emirátů považujeme za velmi perspektivní. Existuje tam stabilní prostředí, které je relativně tolerantní ke konzumaci alkoholu a především dynamicky rostoucí skupina solventních zákazníků – tedy turistů,
vysvětlil Jiří Pokorný, exportní manažer Budvaru pro Blízký Východ.
Nejenom Budvar ale hledá nové možnosti v cizině. Také inovujeme. Například jsme nedávno představili ve Vídni první tankovnu Pilsner Urquell. Jedná se vůbec první tankové pivo mimo území ČR,
dodal serveru Podnikatel.cz Jiří Mareček.
Přejde Staropramen do jiných rukou?
Jiný recept na recesi zase nabízí pivovar Staropramen, který se podle slov svých představitelů snaží dlouhodobě pomáhat svým zákazníkům. V praxi to znamená, že jsme pro naše zákazníky nejen dodavatelem piva, ale také rádcem v oblasti gastronomie. Dokážeme jim poskytnout konzultace v oblasti ekonomiky provozu, optimalizace portfolia piv, oživení nabídky úpravou sortimentu nebo třeba začleněním inovací,
říká Pavel Barvík, tiskový mluvčí firmy Pivovary Staropramen. Čtěte více: Potrefená husa je střela do černého.
V poslední týdnech se v médiích ale objevily informace, že o skupinu pivovarů včetně firmy Pivovary Staropramen má zájem firma CVC Capital Partners. Nabídku až za 1,5 miliardy eur (38,3 miliardy Kč) měl obdržet vlastník pivovarů skupina Anheuser-Busch InBev. S informací přišel list Financial Times. Samotná společnost se k těmto zprávám nechce vyjadřovat. Do diskuzí o prodeji naší společnosti se nenecháváme vtahovat a toto téma nekomentujeme,
sdělil Barvík.
Prodeji pomáhají také pivní slavnosti
Nedílnou součástí marketingového portfolia pivovarů se v posledních letech staly také pivní slavnosti. Zatímco velké pivovary povětšinou své pivní slavnosti již uspořádaly, řada menších pivovarů své oslavy teprve chystá. Během srpna se připravuje program například ve Vrchlabí, Humpolci či Ostravě. Na návštěvníky slavností čeká kromě pohoštění také bohatý kulturní program. Na většině z nich zahrají kapely a DJové a pivovary samozřejmě nabídnou účastníkům prohlídky včetně vysvětlení postupu vaření piva a ochutnávek jednotlivých druhů. Čtěte více: Večer chutná, ráno pomáhá. Léto ve znamení pivních slavností.