Průzkum provedla letos v květnu Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR, která se na jeho základě rozhodla zintenzivnit svou aktivitu v projektu „Moje restaurace“ a šířit nejen mezi malé gastro podniky informace o nových trendech.
O možnostech propagace restaurace jsme psali v článku: Bez kvalitních služeb je jakákoliv propagace restaurace zbytečná práce
Restauratérům ujíždí vlak
Žijeme v době digitálního věku a novými postupy a technologiemi je ovlivňován každý byznys. V gastronomické oblasti se tento trend projevuje především v oblasti propagace, kdy na sociálních sítích přibývá profilů restaurací, fotografií jídel i nejrůznějších příspěvků od blogerů. Přímo v samotných restauracích je však rozvoj digitálních řešení spíše pomalejší a přitom je hodně okamžiků, kde se nabízí využití technologií.
Patří mezi ně například moment placení, efektivita skladování, analýza výkonu restaurace a zákazníků nebo hodnocení a rozvoj výkonu obsluhy. Zatím buď ta řešení chybějí, nebo jsou drahá, mezi sebou nekompatibilní, nebo gastronomové prostě jen nemají kapacitu je používat,
popisuje Luboš Kastner ze skupiny Hospodska, jeden z partnerů pro gastronomii v projektu Moje restaurace v Asociaci malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR).
Již nyní mají restauratéři nicméně přístup k celé řadě aplikací, které mohou restauracím a obdobným gastronomickým zařízením výrazně napomoci zefektivnit jejich podnikání. Zaměřují se například na prezentaci podniků na internetu, zajištění zpětné vazby nebo na rezervace míst a rozvážku jídel.
Moderní nástroje tu jsou
Že se v aplikacích pro gastro byznys skrývá nemalý potenciál, věří i řada investorů. Jak informoval před několika týdny server Lupa.cz, patří mezi ně i velká investiční skupina Miton, která vložila zhruba 10 milionů korun do dvou mladých českých startupů. Prvním z projektů je Grason fungující od roku 2018. Jeho účelem je propojovat provozovatele restaurací s personálem.
Druhým je pak startup Qerko, který se zaměřuje na placení v restauracích. Je třeba si stáhnout mobilní aplikaci a pak načíst QR kód na stole v daném podniku. Obratem se ukáže účet a host si vybere ty položky, které chce ze společné útraty zaplatit. Samozřejmě opět jednoduše, kartou uloženou v aplikaci. Obsluha o platbě okamžitě ví. Protože jsou zákazníci díky snadnému placení spokojenější, nechávají přes aplikaci o 40 procent vyšší spropitné, než je standardní,
popisuje Miton.
Čtěte více na Lupa.cz: Placení bez číšníka a gastro Liftago. Miton dává miliony do startupů Grason a Qerko
Podle Evy Svobodové, generální ředitelky Asociace malých a středních podniků a živnostníků České republiky, je jedním z důvodů, proč se zatím gastronomie v Čechách nerozvíjela podstatně rychleji, její vysoká nákladovost a uzavřenost gastronomů k využívání technologických novinek. Podle ní podobné technologie, jako je placení mobilem, tuto vstřícnost určitě zvýší. Kromě zvýšení komfortu pro hosta pomáhají navíc podobná řešení vylepšovat i renomé oboru. Motivují obsluhu k lepším výkonům, snižují výskyt chyb a slouží též jako prevence pro nešvary. Musíme však mít na paměti zcela rozdílné prostředí ve městech a na venkově,
uzavřela.
Nahlédněte prostřednictvím naší galerie do pražských zahrádek: