Plánujete založit e-shop? Přinášíme 10 častých chyb, na které si dejte pozor

10. 9. 2013
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Pokud plánujete založit e-shop, rozhodně nepodceňujte přípravu ani realizaci. Vybrali jsme 10 častých chyb, které začínající e-shopaři dělají.

Založit si v dnešní době e-shop není už nic složitého. Dokázat ale založit úspěšný a životaschopný online obchod už tak jednoduché není. Přinášíme výběr 10 nejčastějších chyb, kterých se snažte vyvarovat, pokud se rozhodnete podnikat v oblasti e-commerce.

1. Absence business plánu


Autor: www.isifa.com

Ilustrační obrázek

Podnikatelé mnohdy chybují už v úplných prvopočátcích. Tedy v tom, že se vůbec rozhodnou e-shop založit, aniž by měli vypracovaný business plán. Následně za velké peníze pořídí e-shop, který pak neplní, a kolikrát ani nemůže plnit, očekávání jeho provozovatelů. Než se pustíte do podnikání na internetu, určitě vše důkladně naplánujte a spočítejte. Je důležité si dobře rozmyslet, zda je moje zboží nebo služba vhodné k elektronickému prodeji, kolik budou náklady na pořízení a provoz e-shopu a kolik potřebuji prodat, abych tyto náklady pokryl a vydělal, doplnil serveru Podnikatel.cz František Grunt, marketingový manažer společnosti Active 24.

2. Špatně zvolená doména

Navzdory tomu, že se v tomto ohledu už situace zlepšila, stále najdete nepodvodné e-shopy na doménách typu „nejlevnejsielektrospotrebice-vcesku.cz“. Stejně tak pořád existují obchody na free doménách, které však (a nutno říci, že většinou i oprávněně) nevzbuzují příliš důvěry. Název by měl odpovídat zaměření e-shopu, měl by být ideálně jednoslovný, maximálně dvojslovný a doména by měla být srozumitelná a lehce zapamatovatelná.

Čtěte také: Jak by měla správně vypadat vaše podnikatelská doména snů?

3. Špatné SEO

Další častá chyba souvisí s předchozí, podnikatelé podceňují SEO a jejich e-shop pak vyjíždí ve vyhledávačích na zadních místech. V podstatě každý obchod by se měl registrovat do různých katalogů a cenových srovnávačů, jako jsou například Heureka.cz nebo Zbozi.cz. Vyplatí se též využít cenově dostupné, přesto velice efektivní PPC reklamy ve vyhledávačích, dodal František Grunt.

4. Příliš široký sortiment

Méně je někdy více a v podnikání to platí dvojnásob. Často podnikatelé nevědí, co přesně prodávat, a tak se snaží nabídnout co nejširší sortiment. Pro začínající e-shopaře bez dostatečného kapitálu a zkušeností se však jedná o cestu do podnikatelského pekla. Pokud plánujete rozjet internetový obchod, důkladně zvažte, co všechno prodávat a raději se pokuste specializovat na konkrétní druh zboží (nebo služeb).

Čtěte také: Chcete založit e-shop? Víme 5 druhů zboží, se kterými jen těžko uspějete

5. Špatná použitelnost webu

Abyste se zařadili mezi úspěšné e-shopaře, musíte mít také použitelný obchod, kde se dá jednoduše nakoupit. To znamená vytvořit přehledné vyhledávání a třídění zboží, aby zákazník snadno dokázal najít, co hledá. Proto je nutné zvolit správné kategorie odpovídající nabízenému sortimentu. K tomu by podnikatelé měli přidat hezkou grafiku a také dobrou průchodnost objednávkového procesu. Celá řada studií, článků či přednášek se zabývá průchodností nákupního košíku. Bohužel, stále platí, že zákazníci „utečou“ právě v momentě, kdy už provádí samotný nákup, připomněl Jan Vetyška, šéf Asociace pro elektronickou komerci (APEK).

 

Start: Začněte podnikat s Podnikatel.cz

6. Povinná registrace

Kromě technické průchodnosti by e-shopaři neměli zákazníkům komplikovat nákup ani zbytečnými povinnostmi. Pořád se najdou e-shopy, ve kterých mohou uživatelé nakoupit jen tehdy, pokud se v nich zaregistrují a vyplní o sobě všechny možné údaje. Znát data o svých zákaznících rozhodně není na škodu, avšak podmiňovat nákup registrací je obrovskou chybou. Obchodníci s tímto přístupem přichází zcela zbytečně o zákazníky.

Čtěte speciál Jak založit a provozovat e-shop

7. Lhaní o dostupnosti zboží

Slovo “skladem” si stále někteří e-shopaři vykládají po svém. Skladem pro zákazníky znamená, že ihned po připsání peněz jim bude zboží zasláno. Místo toho však obchodníci teprve zboží objednávají a zasílají až s několikadenním zpožděním. Jestliže zákazník objedná zboží „skladem“, které ale ve skutečnosti skladem není, získává negativní zkušenost a do obchodu se již nevrátí, či dokonce objednávku zruší. Proto je důležité si nevymýšlet, upozornil Jan Vetyška.

8. Špatná komunikace se zákazníky

Nejen čeští e-shopaři, ale i podnikatelé z dalších oborů zaostávají ve správné komunikaci se zákazníky. Často mají mezery v komunikaci začínající obchodníci, kteří provozují malý e-shop, například při studiu či zaměstnání. Nemají totiž na komunikaci kapacity ani čas. Jak přitom upozorňují odborníci, je důležité reagovat na dotazy, ať již e-mailové či telefonické, co nejdříve. Nezodpovězený e-mail může stát e-shop zákazníka.

Čtěte také: 5 tipů, jak komunikovat v e-shopu, abyste nepřišli o zákazníky

9. Podcenění informačních povinností

Zákon ukládá obchodníkům, aby měli na svém webu některé informace a kontakty. Často však e-shopy informační povinnosti podceňují a následně je mohou překvapit sankce či špatné recenze od spotřebitelských organizací. Konkrétní informace o majiteli obchodu a funkční kontakty navíc zvyšují důvěryhodnost obchodu. Vyplatí se vložit kompletní kontaktní údaje, přímý kontakt na majitele nebo zodpovědnou osobu, ideálně s fotkou a krátkým popisem osobnosti, uvedl František Grunt.

10. Ignorování autorských práv

Obchodníci, převážně ti začínající, si též v některých případech nelámou hlavu s autorskými právy. Zneužívají cizí fotografie, obrázky či texty bez souhlasu majitele. Takové jednání může skončit až právním sporem, obchodník by tedy ke všem použitým materiálům měl mít souhlas majitele, uzavřel Jan Vetyška.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. Chystá nový byznysový podcast.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).