Právě dnešním dnem totiž nabylo účinnosti rozhodnutí Ústavního soudu, kterým se ruší některé části zákona o evidenci tržeb. Podnikatelé nicméně mohou platby kartou evidovat dobrovolně nadále a stejně tak pořád mohou na účtence uvádět i svoje DIČ.
Čtěte také: Ústavní soud zrušil #EET na platby kartou a také náběh 3. a 4. vlny
Platby kartou již nepodléhají evidenci
Ústavní soud sice rozhodl o zrušení některých částí zákona o evidenci tržeb již v prosinci, teprve dnes ale nabyla účinnosti první část jeho rozhodnutí. Konkrétně se dnešním dnem zrušil § 5 písm. b), část ustanovení § 18 odst. 2 spočívající v označení písmene „a)“, čárky za slovem „tržby“ a slova „nebo b) vydání příkazu k jejímu provedení, pokud byl tento příkaz vydán dříve“. Z evidence se tak vyjímají platby bezhotovostním převodem peněžních prostředků, k němuž dává příkaz plátce prostřednictvím příjemce, kterým je poplatník, který má tržbu evidovat. Jinými slovy se EET už netýká plateb kartou, plateb přes platební brány a plateb dalšími obdobnými způsoby.
Dále se zrušil § 20 odst. 1 písm. b) zákona a na účtenkách tak nyní není nutné uvádět daňové identifikační číslo poplatníka (DIČ), které v případě, že jde o fyzickou osobu, obsahuje jeho rodné číslo. Na účtence se nemusí uvádět nejen DIČ poplatníka, který tržby eviduje, ale též DIČ pověřujícího poplatníka. Samotná povinnost zasílat údaj o DIČ datovou zprávou do systému finanční správy však zůstává zachována,
upřesnil serveru Podnikatel.cz Lukáš Heřtus z tiskového oddělení Generálního finančního ředitelství.
Čtěte více: Co rozhodnutí Ústavního soudu znamená? Změny #EET v otázkách a odpovědích
Přestanou podnikatelé platby kartou evidovat a zmizí z účtenek DIČ?
U obou zrušených povinností nicméně platí, že je mohou podnikatelé dobrovolně plnit i nadále a nemusí tak měnit nastavení svých pokladních systémů. Zástupci podnikatelů se úplně neshodnou, zda bude většina podnikatelů tržby evidovat ve stejném módu jako doposud nebo využije možností, které jim dal svým rozhodnutím Ústavní soud.
Ačkoli přesnými statistikami v současné chvíli nedisponujeme, je podle Hospodářské komory ČR pravděpodobné, že podnikatelé přijímající platební karty (nebo online platby) budou tržby evidovat jako doposud. Často do svých zařízení investovali nemalé částky a další změna by pro ně mohla znamenat nejen peněžní, ale zejména časové náklady na úpravu systému. Podobnou situaci očekáváme také u uvádění DIČ na účtenkách, která by znamenala přenastavování používaných zařízení a případnou další administrativu,
uvedl serveru Podnikatel.cz Miroslav Beneš z Hospodářské komory ČR.
S tím, že budou podnikatelé na účtenkách uvádět své DIČ i nadále, ale nesouhlasí Věroslav Sobotka, manažer pro legislativu Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR. Z informací, které máme k dispozici, se potvrzuje, že možnost neuvádět na účtence DIČ využije drtivá většina podnikatelů,
dodal Sobotka.
Nicméně i podle Věroslava Sobotky budou ale nejspíše podnikatelé, kteří evidují tržby kartou delší dobu, zejména v případě e-shopů u plateb online, v evidování plateb kartou pokračovat. Důvodem jsou náklady na přeinstalování systému. Svoji roli také hraje fakt, že účetní období u většiny podnikatelů odpovídá kalendářnímu roku, a tak i tyto praktické důvody (export dat do účetnictví) zřejmě sehrají svou roli,
upozornil Sobotka.
Podle Jana Vetyšky, šéfa Asociace pro elektronickou komerci, bude přístup internetových obchodů zcela individuální a rozhodovat bude především nákladnost dalších souvisejících úprav. Můj osobní odhad je, že spíše budou vypínat ti, kteří nemají jiné platby, které podléhají evidenci. Zároveň si myslím, že je zde také obava z nestability, takže nebudou obchodníci vypínat přímo k 1. březnu. Zatím jsme doporučovali nedělat drastické úpravy, kdyby do budoucna byly potřeba ještě jiné úpravy,
doplnil serveru Podnikatel.cz Vetyška.
Čtěte také: Tisíce e-shopů zaváděly drahé řešení #EET online plateb, peníze vyhodily z okna
Připravují se speciální účtenky pro drobné podnikatele
A další úpravy EET opravdu reálně hrozí. Nejen kvůli rozhodnutí Ústavního soudu už totiž ministerstvo přichystalo novelu zákona o evidenci tržeb. Kromě plateb kartou a DIČ na účtenkách zrušil soud i náběh třetí a čtvrté vlny EET a s platností ke konci roku 2018 se ruší ještě § 10 odst. 2, § 12 odst. 4 a § 37 odst. 3 zákona. Vláda tak nebude moct stanovit nařízením, že některé tržby lze evidovat ve zjednodušeném režimu (§ 23), některé tržby vyloučit úplně (§ 12 odst. 4) a rozšířit seznam dočasně vyloučených tržeb (§ 37 odst. 3).
Připravovaná novela proto počítá se znovuzavedením EET pro podnikatele z třetí a čtvrté vlny, kteří se dle původního harmonogramu měli zapojit do evidence během letošního roku. Ministerstvo rovněž navrhuje vrátit povinnost uvádět na účtence DIČ. Výjimku by ale měly případy, kdy toto číslo obsahuje rodné číslo poplatníka. Změny by se měly dotknout také tržeb, kterých se evidence týká. Nově by EET podléhaly jen tržby uskutečněné na území ČR a osvobození od EET by se také mohly dočkat tržby z hazardních her.
Dále chce ministerstvo zavést výjimku (tzv. zvláštní režim) pro podnikatele s nízkými příjmy, kteří nejsou plátci DPH. Konkrétně by se týkala neplátců DPH, kteří nemají více než jednoho zaměstnance a zároveň jejich příjmy z evidovaných tržeb nepřesahují za posledních 12 kalendářních měsíců 200 000 korun a počet evidovaných tržeb za posledních 12 kalendářních měsíců nepřesahuje 500.
Tito podnikatelé by sice dostali výjimku z EET, ale evidenci by se úplně nevyhnuli. Museli by totiž využívat papírové účtenky poskytnuté ministerstvem financí a jednou měsíčně posílat finanční správě údaje o tržbách. Podnikatel by pak nesměl vydávat jiné účtenky než od ministerstva.
Čtěte více: Návrh výjimky pro malé podnikatele: Místo #EET speciální účtenky od ministerstva
Účtenkovka se rovněž proměňuje
Dnešním dnem se navíc nemění pouze EET, ale novinky se týkají také Účtenkovky. Vzhledem k tomu, že se na účtenkách už nemusí uvádět DIČ, není nově nutné DIČ vypisovat ani při registraci účtenky. Pravidlo, že z účtenek vystavených od jednoho obchodníka v jeden den lze zaregistrovat pouze jednu, ale zůstává zachováno. Jeho dodržování se kontroluje pomocí vnitřních kontrolních mechanismů.
Nově lze rovněž snadněji opravit chybně zadané údaje z účtenky. Stačí totiž opravit pouze tu část, v níž jste udělali chybu. Ostatní údaje z účtenky zůstávají ve formuláři vyplněny a není nutné je zadávat znovu. Hráči též nyní ihned vědí důvod nezařazení účtenky nejen bezprostředně po její registraci nebo v rámci emailové zprávy (pokud zadali e-mail), ale také tyto podrobnější informace naleznou ve svém hráčském účtu v záložce „Moje účtenky“.
Ministerstvo si od změn Účtenkovky slibuje, že usnadní registraci účtenek a zlepší její dosavadní fungování. Zájem o účinkovou loterii se totiž neustále propadá. Posledního únorového slosování se zúčastnilo necelých 426 tisíc hráčů, což je o více než 20 tisíc méně než v kole třetím. Oproti druhému slosování, kdy množství hráčů činilo 477 tisíc, šlo dokonce o pokles o více než 50 tisíc lidí. V posledním slosování rovněž výrazně klesl počet zaregistrovaných účtenek. Celkově jich bylo zařazeno 13,8 milionu, což činí o milion méně než před měsícem.
Čtěte více: Zájem o Účtenkovku vadne, počet zaregistrovaných účtenek se propadl o milion