Platnost prvních certifikátů EET vyprší už letos. Známe postup, jak získáte nový

12. 7. 2019
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Již letos vyprší prvním podnikatelům pokladní certifikáty, které používají pro EET. Jejich platnost je totiž pouze 3 roky.

Podnikatelé by tak měli myslet na to, že si musí nový certifikát EET včas vygenerovat a následně jej nainstalovat do pokladního zařízení. Pokud to neudělají, po vypršení platnosti certifikátu jim systém evidence tržeb přestane přijímat datové zprávy o tržbách. Přinášíme návod, jak nový certifikát získat.

Platnost prvních certifikátů vyprší už letos

Finanční správa upozorňuje, že za několik měsíců budou končit platnosti prvních pokladních certifikátů, které byly generovány v počátcích zavádění EET. První vlna EET, která se týkala hotelů a restaurací, totiž odstartovala začátkem prosince 2016, druhá (obchodníci) pak na začátku března 2017. Všichni tito podnikatelé budou muset v následujících měsících vygenerovat certifikát nový a ten nainstalovat do svých pokladních zařízení.

Jedná se o pokladní certifikáty, které slouží k podpisu datových zpráv o evidovaných tržbách a jsou platné tři roky. Jak upřesňuje metodika finanční správy, prostřednictvím certifikátu systém identifikuje poplatníka, který mu datovou zprávu posílá. Poplatník může mít dle potřeb a specifik fungování jeden certifikát pro všechna svá pokladní zařízení nebo využít více certifikátů a mít např. certifikát pro každou svou provozovnu nebo pro každé své pokladní zařízení.

Výměna certifikátu se týká všech poplatníků, kteří si certifikát vygenerovali před třemi lety a dosud jej v pokladním zařízení používají. Pro bezproblémové evidování tržeb je proto výměna certifikátu v pokladním zařízení nezbytná. V případě, kdy si poplatník zadal nebo zadá ve webové aplikaci EET svou e-mailovou adresu, bude mu informace o končící platnosti pokladního certifikátu doručena v předstihu e-mailem, komentovala generální ředitelka finanční správy Tatjana Richterová. Kdo včas certifikát nevymění a datové zprávy bude podepisovat neplatným certifikátem, nebudou mu zaevidovány tržby a hrozí mu sankce.

Nepleťte si pokladní certifikáty EET s SSL certifikáty

Pokladní certifikáty, které se generují v aplikace EET, slouží k autentizaci datových zpráv o tržbách.

SSL certifikát příjmové strany systému EET je certifikát, kterým je zabezpečeno HTTPS spojení mezi pokladnou a příjmovou stranou EET.

Jak získat nový certifikát

Datum ukončení platnosti certifikátu zjistí podnikatelé také přímo v aplikaci EET. Po přihlášení stačí v menu zvolit odkaz Certifikáty a následně Seznam certifikátů. Na stránce se pak zobrazí informace o vydaných certifikátech, včetně data expirace.

Kdo zjistí, že mu certifikát brzy expiruje (např. měsíc a méně do ukončení platnosti), měl by vygenerovat certifikát nový a starý certifikát následně zneplatnit. Nový certifikát se opět vygeneruje v záložce Certifikáty v aplikaci EET. Následně je nutné zvolit v horním menu odkaz Nový certifikát.

Jak doplňuje finanční správa na webu, generování certifikátu se skládá z několika na sebe navazujících kroků:

  1. Kliknutím na odkaz Vytvořit žádost v prohlížeči vytvoříte žádost o certifikát v prohlížeči, popř. můžete nahrát již připravený soubor s žádostí o certifikát.
  2. V kroku generování pokladního certifikátu v prohlížeči zvolte a vložte heslo pro soukromý klíč certifikátu. Následně klikněte na tlačítko Potvrdit. Heslo si dobře zapamatujte, budete jej potřebovat v následujících krocích a při instalaci certifikátu do pokladního zařízení.
  3. Žádost odešlete kliknutím na tlačítko Odeslat žádost. Před odesláním žádosti můžete vložit nepovinnou poznámku, která slouží k označení pokladního certifikátu. Tento krok může být užitečný pro vaši snadnější práci s pokladními certifikáty.
  4. Kliknutím na tlačítko Vytvořit exportní soubor vytvoříte exportní soubor ke stažení.
  5. Vložte heslo pro soukromý klíč certifikátu, které jste zadávali v kroku číslo 2, a klikněte na tlačítko Potvrdit.
  6. V posledním kroku je třeba exportní soubor stáhnout. Klikněte na tlačítko Stáhnout exportní soubor (přípona .p12). Výzvu internetového prohlížeče k uložení exportního souboru potvrďte kliknutím na tlačítko uložit.

Certifikát musíte nahrát do pokladny

Nově vygenerovaný certifikát pak podnikatelé musí nahrát do pokladního zařízení. S dotazem, jak nainstalovat pokladní certifikát do konkrétního pokladního zařízení, je třeba se obrátit na dodavatele vašeho pokladního zařízení, případně může být popis instalace certifikátu uveden v návodu k pokladnímu zařízení. K instalaci do pokladního zařízení budete potřebovat exportní soubor (přípona.p12) a heslo pro soukromý klíč certifikátu, dodává finanční správa.

Následně lze snadno zkontrolovat, zda evidence probíhá již pomoci nově vygenerovaného certifikátu, a to skrze porovnání sériového čísla nového pokladního certifikátu, které je uvedeno v Seznamu žádostí a certifikátů ve webové aplikaci EET, se sériovým číslem pokladního certifikátu v detailním výpisu tržeb. V detailním výpisu tržeb je sériové číslo uvedené ve sloupci cert_sernum.

Jakmile nainstalujete do pokladního zařízení nový certifikát a ověříte, že funguje, můžete neplatný certifikát zneplatnit. Opět tak učiníte v Seznamu certifikátů, kde kliknete na sériové číslo pokladního certifikátu, který plánujete zneplatnit. Po kliknutí na sériové číslo pokladního certifikátu je zobrazena stránka s detailními informacemi. Zneplatnění pokladního certifikátu provedete kliknutím na tlačítko Zneplatnit. Jak ovšem podotýká finanční správa, zneplatnění není nutné. Pokud certifikátu necháte vypršet platnost, zneplatní se automaticky.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. Chystá nový byznysový podcast.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).