Kontroly v roce 2016 zjistily porušení zákona u 76 % kontrolovaných akcí. Při kontrolách v roce 2018 zjistili kontroloři porušení zákona u 27 % akcí. Nejčastější a opakující se pochybení organizátorů se týká zákonného nedodržení oznamovací povinnosti o ohlášení akce.
Výsledky kontrol potvrzují, že konání klasických předváděcích akcí je na ústupu. Nekalé a agresivní praktiky šmejdů se však přesouvají do internetového obchodování, na sociální sítě nebo do oblasti nabídky a nákupu energií. Přestože ČOI zaznamenala v počtu konání předváděcích akcí výrazný pokles, bude i nadále v těchto kontrolách pokračovat,
říká ředitel ČOI Mojmír Bezecný.
Co přinesl rok 2018?
V roce 2018 obchodní inspekce provedla celkem 73 kontrol. Vedle odhalování nekalých a agresivních obchodních praktik kontrolovala ČOI také plnění oznamovací povinnosti, dodržování zákazu přijetí platby za výrobek nebo služby před uplynutím 7denní lhůty od uzavření smlouvy. Z celkového počtu provedených kontrol bylo zjištěno porušení právních předpisů při 20 kontrolách, tj. 27,4 %.
Inspektorát | Počet kontrol | Kontroly se zjištěním | Zjištění v % |
Středočeský a Hl. město Praha | 21 | 10 | 47,6% |
Jihočeský a Vysočina | 5 | 1 | 20% |
Plzeňský a Karlovarský | 3 | 0 | 0% |
Ústecký a Liberecký | 17 | 4 | 23,5% |
Královehradecký a Pardubický | 14 | 2 | 14,3% |
Jihomoravský a Zlínský | 2 | 1 | 50% |
Olomoucký a Moravskoslezský | 11 | 2 | 18,2% |
Celkem | 73 | 20 | 27,4% |
Zdroj: Česká obchodní inspekce
Nejčastější nedostatky
Ze 37 případů došlo k porušení zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele v těchto případech:
- v 11 případech se jednalo o porušování zákonem stanovených oznamovacích povinností v souvislosti s konáním akce (§ 20 odst. 1),
- v 9 případech došlo k porušení ustanovení, které ukládá organizátorům předváděcích akcí oznámit ČOI pořádání akce 10 pracovních dní před jejím konáním (§ 20 odst. 3),
- v 6 případech pozvání na předváděcí akce neobsahovala některé z povinných údajů, jako je časový harmonogram, identifikace nabízených či propagovaných výrobků a jejich cena, tj. cena bez zohlednění případných slev individuálně sjednaných se spotřebitelem na organizované akci. Dále byly zjištěny případy, kdy nebylo uvedeno ani jméno, sídlo a identifikační číslo osoby, která akci pořádala (§ 20a),
- v 1 případě porušili prodávající zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole tím, že nesplnili uložená opatření.