Počet Pošt Partner roste, více než polovinu z nich ale neprovozují podnikatelé

10. 7. 2018
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Česká pošta, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Na počátku července dosáhl počet Pošt Partner 524. Jak ale ukazují podrobné statistiky, více než polovinu z nich neprovozují podnikatelé, nýbrž samotné obce.

Důvodem, proč Pošta Partner neláká tolik podnikatelů, je to, že v některých menších obcích se navzdory příspěvku od České pošty provoz pobočky prostě nevyplatí.

K 1. červenci převedla Česká pošta dalších 5 provozoven na smluvní partnery. Celkově tak počet Pošt Partner aktuálně dosahuje 524. Pošta Partner je plnohodnotnou alternativou pošty. Rozdíl spočívá v tom, že je provozována třetí osobou, nikoli Českou poštou. Jak ukazují detailní statistiky, které serveru Podnikatel.cz poskytla Česká pošta, ve většině případů je provozují obce, konkrétně ve 290 případech. Právnické osoby „mají na svědomí“ 120 Pošt Partner a fyzické osoby 114.

Některé obce na provoz doplácí

Důvodem, proč Poštu Partner neprovozují většinou podnikatelé, je fakt, že se v některých obcích její provoz nevyplatí, a to i navzdory tomu, že Česká pošta každému provozovateli platí měsíčně odměnu. Odměna se dělí na fixní a variabilní část. Výše té fixní závisí na lokalitě a rozsahu hodin pro veřejnost. Minimálně dělá 11 300 korun včetně DPH, u dvoupřepážkových poboček začíná na 21 000 korunách. Variabilní část odměny se skládá z provize prodeje poštovních a dalších služeb, jako jsou například počet provedených transakcí, prodej kolků, dálničních kupónů, losů nebo poštovních cenin a zboží, případně dobíjení SIM karet.

Že ani poplatek od pošty ovšem nemusí vždy stačit na ziskový provoz, potvrzují starostové. Například Petr Uher, starosta Zvíkovce se dvěma stovkami obyvatel, iDnes.cz řekl, že jeho obec ke státnímu příspěvku měsíčně přidává 2500 korun ze svého. Obec Úmonín zase podle Deník.cz doplácí na Poštu Partner 7200 korun měsíčně.

V obci už máte provozovnu? Pošta se vám možná vyplatí

U podnikatelů se tak Pošta Partner zpravidla vyplatí jen těm, kteří již v obci podnikají, na provoz Pošty Partner stačí sami nebo se stávajícími zaměstnanci a mají k dispozici volný prostor, za který už teď stejně platí nájem, energie a tak dále. Pro zájemce z řad malých podnikatelů má pak provoz poštovní pobočky ještě jednu výhodu. Díky novým službám se zvýší i návštěvnost samotné provozovny a tím pádem i šance na nárůst tržeb z vlastního podnikání. A nezanedbatelné není ani lepší využití pracovní doby zaměstnanců.

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Zájemci o provozování Pošty Partner si ovšem musí uvědomit, že Česká pošta bude požadovat adekvátní zachování doposud poskytovaných služeb. Pošta Partner musí mít otevřeno minimálně ve stejném rozsahu původní pošty. Zároveň musí mít otevřeno každý pracovní den.

Čtěte více: Podpořte své podnikání nabídkou poštovních služeb. Může to být výhodné

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).