„Je potřeba zavést elektronickou evidenci tržeb a zatočit s neplatiči daní. Někteří podnikatelé nás okrádají i čtyřikrát.“ Toto je věta, kterou ministr financí Andrej Babiš v posledních měsících říká prakticky denně. A živnostníci a podnikatelé se začínají ozývat. Nejen kvůli tomu, že se bojí, co s nimi dohled elektronického Velkého bratra udělá, ale i proto, že nechtějí být označováni za zloděje a podvodníky. Ne všichni totiž podnikají nepoctivě. Této vládě se podařilo vytvořit pokřivený obraz malého podnikání. Dělá to, co komunisté v padesátých letech, začala likvidovat malé podnikání. Babiš, Sobotka, Mládek, Středula a jiní mluví vždy v obecných výrocích. Zobecňují, paušalizují, stigmatizují. Jsme podle nich paraziti, není nás potřeba, podvádíme, okrádáme stát, neplatíme daně, žijeme si na úkor zaměstnanců, neplatíme dostatečné zdravotní pojištění,
říká Radomil Bábek, předseda Asociace podnikatelů a manažerů.
O důvodech očerňování podnikatelů je možné spekulovat. Nicméně je nutno zmínit, že podnikatelé si svou pověst mnohdy pošpinili sami, a to zejména v divokých 90. letech. A navíc, dobrá pověst není vnímána jako konkurenční výhoda. Vyplynulo to z průzkumu společnosti Ernst & Young. Že je dobrá pověst pro jejich společnost z obchodního hlediska výhodou, to si myslí jen 37 % českých manažerů a zaměstnanců. Bohužel je toto číslo hluboko pod evropským průměrem. Jinde se lidé domnívají, že je etické chování firmy výhodné až ze dvou třetin.
V Česku je tedy poměrně silně zakořeněný pocit, že poctivost v podnikání se z obchodního hlediska nevyplácí. Management není pro podřízené dobrým příkladem. Třetina oslovených českých respondentů nevěří, že management jedná čestně a poctivě. Není se čemu divit, pouze 18 % respondentů z řad managementu odmítá neetické jednání jako prostředek ke splnění finančních cílů,
komentoval výsledky průzkumu Tomáš Kafka z Ernst & Young ČR. Problémy s nepoctivci mají i sami podnikatelé. Každému se už někdy stalo, že ho zklamal dodavatel. Odvedl neodbornou práci, nedodržel podmínky smlouvy, termín ani cenu. Negativní zkušenosti jsou s e-shopy, autobazary, řemeslníky i daňovými poradci.
Nelze ale házet všechny do jednoho pytle. Naštěstí i v Česku existuje mnohem víc těch, kteří podnikání berou vážně a především jednají poctivě. A mnozí z nich se to snaží prezentovat na první pohled.
Psali jsme: Slevové portály budou odhalovat nepoctivé prodejce a Na černé listině podvodných poskytovatelů slev už je 200 jmen
Poctivá stavební, Poctivý kominík, Poctiva a ti další
Přibývá firem a živnostníků, kteří na své dobré úmysly upozorňují na svých propagačních materiálech, webových stránkách a někteří mají výraz „poctivý“ dokonce i v názvu. Stačí strávit pár minut na internetu a vyhledávač nabídne celou řadu poctivých firem. Většinou se rekrutují z oborů, které jsou všeobecně známé různými problémy. Typickou ukázkou je firma Poctivá stavební. Její slogan „My stavíme poctivě“ zaujme nejednoho člověka, který řešil například reklamace nového bytu nebo domu. Firma slibuje, že práci odvede kvalitně a poctivě v dohodnutém termínu. Víme, že nejlepší reference je spokojený zákazník, i proto se zaměřujeme na prvním místě na kvalitu,
je přesvědčen jednatel Jiří Kroupa. Poctivost je důležitá i pro další firmu. Ta měla dokonce to štěstí, že se jí podařilo výraz „Poctivé práce“ použít jako název firmy a provozovat i stejně pojmenované webové stránky.
Mezi těmi, kteří se hlásí k poctivosti, nechybí ani kominík. I jeho snadno najdete na webu Poctivýkominík.cz. Jedná se přesně o ten obor, který trpí na špatně a často i neodborně odvedenou práci. Serveru Podnikatel.cz to ostatně potvrdila i kominice Martina Chotová Wimmerová. Její příběh si připomeňte v článku Emancipace v kominictví. Žena to umí i se štětkou a koulí. Naopak jsou obory, kde se poctivostí na první pohled pýřit nemusí. Mnohem méně poctivých je na webu například automechaniků. Tady se dá spíš narazit na kvalitní, profesionální a jiné služby. To, že se dá v jednom velkém internetovém obchodě koupit speciální triko s nášivkou „poctivý mechanik“, to berme jako výstřelek.
Poměrně daleko to s poctivostí dotáhl Jiří Minařík. Ten úspěšně podniká jako uzenář, tedy v oboru, v němž kvalita výrobků často pokulhává, a o poctivosti někteří výrobci používající místo masa hlavně chemické přídavky ani neslyšeli. Pod značkou Poctiva vyrábí Jiří Minařík klobásy, které vynikají svojí chutí a originálním složením. Při výrobě klobás dbáme na vysokou kvalitu, hledíme na to, aby neobsahovaly žádné konzervanty, chemické látky a náhražky, prostě aby byly vyráběny poctivě podle tradičních receptur. Chceme ukázat, že i v dnešní době se najde pár lidí, kteří si za svými výrobky stojí a s hrdostí se k nim hlásí,
píše na svém webu jihomoravský podnikatel.
Připomeňte si: 7 oborů podnikání s nejlepší pověstí
Kvůli poctivosti možná budete vždycky jen malá firma
Na několik poctivých otázek odpověděl Pavel Miškovský, jednatel firmy Poctivá realitka s.r.o.
Co ve vašem pojetí znamená výraz „poctivý“? Jak to pocítí zákazník?
Každému zákazníkovi se snažíme maximálně vyhovět v jeho požadavcích a v rámci jedné přijatelné provize vyřešit skutečně všechna úskalí, která zejména prodej nemovitosti obnáší, a to včetně úhrady veškerých poplatků (kolky, bankovní úschova, energetický štítek apod.). Zjednodušeně řečeno – prodávající i kupující vždy ví, že za něj opravdu vše vyřešíme, že mu nevzniknou dodatečné náklady a za své služby ručíme. Koncept nabízení a poskytování poctivých služeb byl prioritou při založení naší společnosti. Jsme malá rodinná firma se zázemím soudního znalce i odhadce nemovitostí, takže lépe kontrolujeme, zda se od původní představy nevzdalujeme, a stále nabízíme to, co jsme si předsevzali. Takový přístup je zároveň ale i „nevýhoda“, protože některé zakázky musíme odmítat, kapacitně bychom je nezvládli. Stejně tak vyhledání a zaškolení nových makléřů, kteří by zapadli do našeho konceptu, není jednoduché, a proto zřejmě nikdy neporosteme ve velkou firmu.
Proč na svou poctivost upozorňujete? Je to ve vašem oboru činnosti nutné? Neměl by si obrázek o vás udělat zákazník sám?
Řada firem a makléřů na realitním trhu má bohužel stále špatné jméno. Chtěli jsme ukázat, že ne každá realitka musí být nutně nespolehlivá, a vyvrátit špatné zkušenosti řady klientů. V záplavě zkratek a anglických názvů realitních kanceláří jsme raději zvolili český název, který se dobře pamatuje. Zákazník by si měl udělat obrázek sám, proto nefungujeme jako většina konkurence na tom principu, že si ráno vezmeme noviny se soukromou inzercí a snažíme se klienty přesvědčovat po telefonu a lapit. Drtivá většina jich přichází na doporučení od člověka, kterému jsme zrealizovali obchod. I to je dle mého jedna z forem poctivosti. Zákazník si vás najde sám a nemusíte hledat nekorektní a nátlakové cesty, jak ho nalákat.
Je rozdíl mezi poctivostí a kvalitou?
Domnívám se, že zákazníci staví mezi poctivost a kvalitu rovnítko a považují to za totéž. Proto by poctivé služby měly být zároveň i kvalitní, jinak klienta zklamete.
Myslíte, že vám výraz „poctivý“ přináší více zákazníků? Funguje vám tento výraz dobře například při vyhledávání na internetu nebo v jiné oblasti marketingu?
Díky názvu jsme získali několik malých i velkých klientů, které zaujal a v záplavě jiných jmen si jej jednoduše zapamatovali. V samotném vyhledávání na internetu výraz nefunguje dobře, protože lidé raději zadají „prodám byt v Praze“ než „poctivá realitní kancelář“, ale pokud už se mezi výsledky vyhledávání dostaneme, na web se prokliknou.
Dále čtěte: 5 mýtů o českých podnikatelích, který je podle vás nejčastější?
Místo poctivých se častěji dozvíte o podvodnících
Na poctivost naopak doplatil internetový katalog Poctivéfirmy.cz. Katalog vznikl v roce 2010 a vize byla taková, že formou hodnocení na něm budeme prezentovat ty nejspolehlivější. V dnešní době se ale lidé jen navzájem shazují a poškozují, proto bylo hodnocení ukončeno. Doména víceméně dochází a projekt bude ukončen,
okomentoval stručně konec svého projektu Lukáš Jevický. Místo toho se daří portálům, kde jsou zveřejňováni podvodníci. Asociace portálů hromadného nakupování už dříve zavedla také černou listinu pro provozovny a portály, které základní principy hromadného nakupování porušují. Podobný seznam je k nahlédnutí také na webu Bloklist.cz.
Po nepoctivých pak jdou také nejrůznější orgány, například Česká obchodní inspekce. Ta nejčastěji šetří stížnosti na případy, kdy řemeslník nebo firma nevyřídí reklamaci ve stanoveném termínu, odmítá reklamaci přijmout nebo se opakovanými vadami díla vůbec odmítá zabývat. Stížností na řemeslníky nepřijímá ČOI obvykle tolik, jako například podání na internetové obchody nebo na různé slevové akce v obchodech. Ne vždy se navíc jedná o záležitosti, které by inspekce mohla prošetřit a za případné porušení zákonných povinností poskytovatele uložit sankci. To se stává zejména tehdy, kdy nebyla řádně uzavřena smlouva o dílo, z níž by bylo možno určit rozsah objednaných prací, požadované materiály, termín dokončení díla a podobně. V případech, kdy si řemeslník vezme zálohu, a potom práci buď nedokončí, nebo vůbec nezačne, dostává se spotřebitel do velmi problematické situace. Pokud nedosáhl s řemeslníkem či firmou přijatelné dohody či narazil na jejich neseriózní přístup, nezbyde mu, než problém řešit soudní cestou. Zde se objednatel ovšem často dostává do důkazní nouze. Plnění smlouvy lze totiž vymáhat jen prostřednictvím žaloby a nikoliv orgánu dozoru, jakým je ČOI, a to jen v případě, že je smlouva řádně sepsána,
píše se na webu České obchodní inspekce. A řada nepoctivých firem nebo živnostníků to ví a své klienty na to pochopitelně neupozorňují.
Mohlo by vás zajímat: Už dvě negativní recenze odvádí zákazníky. Jednejte proto okamžitě
Ti poctiví naopak jednají jasně a otevřeně. Většina poctivých, ať už výraz poctivost mají či nemají ve svém obchodním názvu, pak nejčastěji dá na osobní doporučení a reference od spokojených zákazníků. Od ledna 2013 využíváme modul zákaznického hodnocení Safe Online Reputation, který nám pomáhá sbírat hodnocení a komentáře od našich skutečných klientů. Zpětná vazba je pro naši společnost velice důležitá a vnímáme ji jako cestu za zkvalitňováním našich služeb a spokojeností našich stávajících i budoucích zákazníků,
říká Ondřej Kounovský ze společnosti Aktispol.
Zviditelnit dobré úmysly a poctivé jednání pak pomáhá i získání certifikátů kvality. Firmy, které uspěly v náročném zákaznickém auditu, a zákazníci řekli, že s nimi byli velmi spokojení, jsou například na webu Osvědčenýdodavatel.cz. Kontaktujeme až 60 zákazníků firmy. Osobně nebo telefonicky ověřujeme spokojenost zákazníků s kvalitou, dodržení termínu a ceny, slušnost chování k zákazníkům, řešení případných reklamací. Zákazníci hodnotí spokojenost se službami,
komentuje Pavel Prošek z Institutu certifikace služeb. Firmy, které splní certifikační kritéria, dostávají certifikát a propagační nálepky, kterými označují své provozovny nebo firemní vozy.