V dnešní době už malé, ale především velké společnosti nemusí ztěžka vymýšlet a každoročně obměňovat „dárkový balíček“ pouze na základě vlastní fantazie. Mohou využít služeb specializovaných firem a nechat je zrealizovat vlastní přestavu nebo výběr dárků nechat plně na nich. V praxi nastávají obě varianty, jak potvrzuje Jana Koutná, jednatelka společnosti Out of Office, s.r.o. Poptávka není jednoznačná, požadavky se různí a firmy mnohdy přicházejí i s vlastními nápady, které chtějí zrealizovat.
Originalita (ne)znamená vyšší cenu
Vánoční dárky jsou pro každého z nás v určitém smyslu velice problematické a ožehavé téma. Obecně má málokdo stoprocentní jistotu, že se obdarovanému přesně trefí do vkusu a současné potřeby a jen mu nenadělí zbytečnou a nepotřebnou věc. Každoročně se tento pomyslný oříšek snaží rozlousknout nejen samotní rodinní příslušníci, přátelé a známí, ale i společnosti od dvou až po stovky zaměstnanců. Samozřejmě ve druhém uvedeném případě platí přímá úměra – čím více zaměstnanců, tím je řešení složitější a přístup k nákupu dárku odlišnější. Jak potvrzuje Nataša Dlouhá ze společnosti Dejtonej.cz, výběr dárku se odvíjí od typu klienta. Menší a střední firmy vybírají zážitky svým klientům a VIP partnerům zpravidla konkrétní, jelikož jsou mezi nimi užší vztahy a rádi projeví to, že mají osobní zájem a dají si tu námahu splnit individuální sen každé jedné osobnosti a charakteru. Větší firmy, u kterých se jedná samozřejmě o větší počet „obdarovaných“ (či už zaměstnanců, klientů nebo zákazníků) většinou nemají časovou kapacitu věnovat se všem jednotlivě, proto volí alternativu různých úrovní finančního „kreditu“, tj.univerzální certifikát na zážitek v předem určené hodnotě a ten si pak může každý čerpat dle libosti.
Nákup dárků samotných je věc jedna, druhá a daleko více sledovaná stránka věci je jejich finanční výše. Jsou firmy ochotné zakoupit originální dárky a zároveň tak za ně více zaplatit? Víceméně by se dalo říci, že platí pravidlo, čím větší firma, tím větší počet „obdarovaných“, tedy také větší objem financí,
uvádí Dlouhá. Dá se ale počítat s tím, že dárky budou v rozmezí sta korun a bude se jednat většinou o identické předměty pro všechny zaměstnance bez rozdílu. Jiná situace může nastat u menších a prosperujících společností, kde je snaha o to udržet kvalitní vzájemné vztahy a od toho se mohou odvíjet i formy a ceny dárků. K originalitě a vyšší ceně dárků se vyjadřuje i Eva Ševčíková, generální ředitelka Student Agency. Vzhledem k počtu zaměstnanců toto není možné, snažíme se, aby všichni zaměstnanci měli stejné podmínky. V letošním roce jsme uspořádali tombolu v rámci vánočního večírku, kde mají možnost všichni zaměstnanci vyhrát zajímavé a hodnotné ceny – letenky, dovolenou, poukázky na nákup sportovních potřeb apod.
Rozsah objednávek je velmi široký. Od několika desítek tisíc až po objednávky, které jsou o řád vyšší. Objednávky se liší firma od firmy. Velikost firmy není nutným předpokladem pro větší objednávku,
uvádí Roman Nerud ze společnosti Kouzelný dárek.
Večírek a dary = dobrá investice?
Z pohledu společnosti, která stojí na pomyslném opačném břehu a rozhoduje se o vhodnosti a ceně jednotlivých dárků, přispívá svým názorem i Martina Herkusová, ředitelka pro PR a komunikaci ABB, s.r.o.. Výhradní zastoupení mají v jejich společnosti věcné, drobné dárky. Jako důvod, proč je právě vánoční čas dobré zpestřit vánočním dárkem nebo pořádáním večírku, uvádí utužování kolektivu, možnost potkat se s kolegy v příjemné atmosféře a neformálně. Pokud se zůstane v rozumných mezích, považuje tyto kroky za dobrou investici.
Je několik důvodů, proč je investice do vlastních lidí pro firmy výhodná, důležitým bodem je, aby byla i účinná. Odměňování penězi má velmi krátkodobý účinek, navíc firmy z peněžních odměn odvádějí dávky a daně, tzn. k zaměstnanci se nakonec dostane jen zlomek toho, co firma ve skutečnosti zaplatila,
uvádí Koutná.
Podobný názor související s potřebou lidského kapitálu sdílí i Radek Fiala z Fan Motion Czech & Slovakia. „Učebnicové moudro říká, že nejdůležitější a zároveň nejméně využívaný kapitál každé firmy jsou zaměstnanci. Proto jsou určitě jakékoli smysluplně utracené peníze za motivaci tou nejlepší investicí. Podařený večírek s netradiční náplní či originální zážitky jako dárky znamenají pro zaměstnance další nikoli nevýznamné "ztmelení“ se svým zaměstnavatelem. Nikdy už totiž nezapomenete, díky komu jste se kdysi prolétli ve stíhačce. A dobré vzpomínky a dojmy mají to kouzlo, že dokáží zastínit daleko více těch špatných."
Hledáte radu, pomoc, vysvětlení? Pomoci může i aktuální odborná literatura
na serveru Knížky.czPodnikatel.cz doporučuje publikace:
Zabalená kuriozita
Jak uvádí Andrea Halamová ze společnosti Dobrý dárek, s.r.o, firmy si objednávají spíše standardní dárky. V nabídce máme různé kontroverzní, vtipné a zvláštní dárky, bohužel se bojí experimentovat,
upřesňuje. Svojí zkušenost doplňuje i Dlouhá. Kuriózní zážitky nejsou typickými firemními dárky, ale stalo se nám už i to, že zaměstnanci dostali certifikát na zážitek tantrická masáž a myslím, že byli i spokojení. Toto je čistě záležitost odvahy a nátury každého šéfa,
dodává s úsměvem.
Celou problematiku uzavírá Nerud. Ano, dárky jako zážitky jsou určitě vynikající forma prezentace před svými zaměstnanci. Pro mnoho zaměstnavatelů je důležité ukázat odlišnost od jiných zaměstnavatelů a posílit loajalitu zaměstnanců vůči svému zaměstnavateli. Dárkem – zážitkem se zaměstnavatel odlišuje i na trhu práce a pracovních nabídek.