Možnosti ePortálu České správy sociálního zabezpečení (ČSSZ) se rozšíří. Připravuje se zjednodušení podání Přehledu, ke kterému nebude nutné mít zaručený elektronický podpis nebo datovou schránku.
Nově bude stačit k ověření identity zadat autentizační údaje, které klientovi ČSSZ vygeneruje. Díky vydávání vlastních přístupových údajů nabídneme lidem kvalitní veřejnou službu, což jde ruku v ruce s usnesením vlády ČR v oblasti vzdálené identifikace občanů a rozvoji elektronické komunikace mezi občanem a veřejnou správou,
uvedl k projektu ústřední ředitel ČSSZ Vilém Kahoun.
Spuštění projektu zatím naráží na jedinou překážku, a to podepsání memoranda o spolupráci mezi ministerstvem práce a sociálních věcí a ministerstvem vnitra a Českou správou sociálního zabezpečení. ČSSZ však doufá, že k podpisu dojde brzy: Věříme, že to bude v krátkém časovém horizontu,
potvrdila serveru Podnikatel.cz Jana Buraňová, mluvčí ČSSZ.
Nové přihlašovací údaje však pro letošní podání Přehledu ještě dostupné nebudou. Podle odhadů by projekt mohl být připraven na konci letošního roku, příští rok by tak Přehled pro ČSSZ bylo možné podat bez nutnosti mít datovou schránku či elektronického přehledu.
Do toho vstoupí ještě další možnost, kdy klient bude moci podat Přehled pomocí nového občanského průkaz (OP) s čipem, jehož vydání by mělo podle údajů ministerstva vnitra začít již začátkem příštího roku. K autentizaci skrze novou občanku bude nutné si pořídit čtenku a mít zvolený PIN.
V okamžiku, kdy se budeme moci připojit k „testovacímu prostředí“ IS MV ČR, zahájíme práce na implementaci funkcí pro občanské průkazy s čipem,
řekla serveru Podnikatel.cz Jana Buraňová. Podle ní budou oba systémy, tedy přihlašování přes autentizační údaje ČSSZ a přes nový OP s čipem, koexistovat vedle sebe. Klienti tak budou moci využít obě možnosti.
Počet operací přes ePortálu ČSSZ (bez tiskopisů) za rok 2015 činil 65 878. Největší zájem byl o služby „Náhled na informativní osobní list důchodového pojištění“ a „Přehled dob důchodového pojištění“.
ePortál ČSSZ však nabízí služby jak pro občany, tak podnikatele či zaměstnavatele, např. informace o stavu a průběhu vyřizování žádosti o dávku nemocenského pojištění, informace o stavu pohledávek na pojistném a penále, informace o výši a druhu pobíraného důchodu, zaslání žádostí nebo podání tiskopisů.