Jak ostatně ukázalo i včerejší představení nefunkčního nového e-shopu s dálničními známkami, státní weby vyrábí zjevně lidé, kteří v životě neslyšeli nic o UX (user experience, česky uživatelská přívětivost), ani o tom, že stát je tu pro lidi. Nikoliv naopak.
Co se dozvíte v článku
Když jsem se s kolegou a redaktorem serveru Podnikatel.cz Danem Morávkem radil o tom, zda může manželka žádat o Covid Nájemné, okamžitě zbystřil a „přinutil“ mě o mé zkušenosti s žádostí napsat. Tady je tedy postřeh člověka, který se na webu pohybuje přes dvacet let a pár webů už dělal a provozoval.
Chceme proplatit nájem za zavřenou živnost
Manželka podniká jako kondiční trenér, má pronajatý sál na cvičení a ten ji vláda ze dne na den zakázala používat. Vyhovuje tedy pravidlům, tak jsem šel podat žádost o Covid Nájemné.
Namlsán jednoduchostí a přímočarostí žádosti o bonus pro OSVČ, kterou podle mě dokáže podat i naprostý laik, jsem se vydal sbírat informace. Po přečtení článku zde na Podnikateli jsem začal tušit, že tentokrát to tak jednoduché nebude. Ale pojďme postupně.
Musíte mít eIdentitu
Na rozdíl od zmíněné žádosti o kompenzační bonus musíte mít v tomto případě státní elektronickou identitu. Ze všech možných variant, jak eIdentitu jednoduše získat, jsem se rozhodl pro mojeID. A to jednoduše proto, že ho nedělá stát a věřím CZ.NICu, že to dělají dobře. A také je v celém procesu jen jedna cesta na poštu, rep. na Czech Point. Celý proces získání ověřeného mojeID zabere 1–2 týdny.
- zaregistrujete se na mojeID
- požádáte o zaslání hardwarového klíče
- dle instrukcí se necháte na Czech Pointu ověřit
- můžete se přihlašovat ke státním webům
Pokud máte datovou schránku, výše popsané si ušetříte. Pokud ji nemáte, ale chcete, můžete si ji pak zřídit díky mojeID z domova a nemusíte nikam chodit – to se hodí. Pokud už máte eIdentitu zřízenou jinak, nemusíte řešit nic a můžete přejít k podání žádosti.
Podáváme žádost
Jak už jsme psal, následující text není návodem na podání žádosti Covid Nájemné, spíše jde o poznámky zoufalého uživatele, který často nechápe, co se mu stát snaží říct, a hlavně nechápe to, proč nezaměstnává stát někoho na UX (uživatelská přívětivost).
Začínám na šílené stránce, kde musím pročíst tuny textu, abych zjistil, co po mně stát bude chtít. Krok číslo jedna je eIdentita. Tu už mám díky mojeID hotovou, můžu jít dál.
Krok číslo dvě popisuje, že se mám někde registrovat, ale nikde není odkaz kde. Čtu, že „Registrace žadatele se zahájí odkazem „Registrace žadatele“ na úvodní stránce AIS MPO a mám 5 navazujících kroků, které musím projít.“ Ano, ta věta nedává smysl – kdo má jakých 5 kroků? Takže jdu hledat úvodní stránku AIS MPO a přihlášení. Nakonec je to stejně zbytečné, protože odkaz na přihlášení je na té stránce, kde jsem, v horní liště. To se jenom autor webu rozhodl, že se mnou bude hrát raději na schovávanou a popisovat, kde najdu přihlášení, místo toho, aby prostě použil odkaz na to přihlášení.
Klikám tedy na Přihlásit se a z webu AIS MPO mizím na web eidentita.cz, na kterém uděluji souhlas pro předání údajů pro AIS MPO. Uff. Porovnejte to například s přihlašováním na weby Googlu – honí vás z webu na web? Vypadá každé přihlášení jinak? Ne, protože Google a další soukromé firmy zaměstnávají lidi na UX a chtějí, aby jejich služby byly jednoduše použitelné. Stát dělá pravý opak.
Zjišťuji, že se nemůžu jen tak přihlásit, protože se musím nejprve registrovat. Po té, co mě stát prohnal všemi možnými i nemožnými weby, už netuším, kde účet mám a kde ne. Naštěstí je v chybové hlášce o tom, že nemám účet, funkční proklik (!) na tu registraci – tady se UX „specialista“ překonal.
Registrace má 5 kroků a hned ve druhém kroku čeká oříšek – chápete, co máte zvolit?
Datovou schránku žena nemá, ale ručně nic vyplňovat nechci, mám přeci eIdentitu. Pokud hádáte, že volba Ručně vlastně žádné ruční vyplňování neobsahuje, hádáte správně. Jen vás podruhé pošle na eIdentitu a podruhé musíte udělit souhlas s předáním údajů.
V kroku č. 3 zadávám e-mail, tady je chování celkem standardní. Ve 4. kroku někdo zapřemýšlel a údaje o subjektu umí žádost načíst z ARESu podle IČ. Dále už to taková hitparáda není: Co je to sakra RÚIAN?
Obchodní název systém předvyplnil, ale pole Jméno a Příjmení nechal prázdná (v ARESU jsou), ale snad to nebude vadit. Aha, tak vadí, ale opravit to jde, když kliknete na tlačítko Upravit údaje, které nemá nic společného se vzhledem instrukce na záhadný RÚIAN.
Žádost obsahuje i tajuplné pole nadepsané Žadatel textem, zkouším si představit, že můj již oblíbený UXák měl na mysli Jméno a příjmení žadatele a píšu ho tam.
Klikám na odeslat. Nejde to, chybí adresa pobytu žadatele. Sídlo se doplnilo, ale to asi nestačí. E-shopy obvykle mají zaškrtávátko pro uvedení jiné adresy, pokud se liší od hlavní, ale to asi ještě na ministerstvo nedorazilo. Klikám tedy na ikonku s RÚIAN. Aplikace napovídá, že tam mám zadat Text. Ulici, město, PSČ? Domysli si to.
Zkušeně tipuji a zadávám ulici a funguje to. Co mám zadat do pole kód, netuším, zkouším ho ignorovat a prochází mi to.
Hurá, registrace je hotová, a dokonce mám i tlačítko na přihlášení a ne radu, že se mám přihlásit, ale kde, ti neřekneme.
Opravdu už podáváme žádost
Potřetí uděluji souhlas s předáním údajů na eIdentita a jsem zpět na AIS MPO, kde vidím, že mám podaných nula žádostí. Klikám tedy na jakžtakž pochopitelný odkaz Výzvy – založení žádosti v navigaci. Obyčejné Založení žádosti by asi bylo moc logické a jednoduché, musí to být výzva :)
Dostávám se na seznam výzev různých Covidů, vybírám Covid Nájemné a narážím na další hádanku – Název žádosti/projektu. Chvilku váhám a vepisuji „best in covid“.
Vyplnění žádosti
Žádostí se dá s určitým úsilím projít, nikde se vyloženě nezaseknete, ale uživatelsky přívětivý formulář vypadá fakt jinak. Shrnul bych to okřídleným „Laik se diví, odborník žasne“.
Zde jsou střípky z vyplňování formuláře:
- Číslo účtu nejde vložit, dokud rozdělanou žádost neuložíte. Prostě něco vyplňujete a uprostřed to musíte uložit, abyste mohli vyplňovat dál.
- Systém umí načíst údaje o provozovně, když znáte její číslo, což mi přijde super – někdo tady zapřemýšlel. Pravděpodobně to číslo neznáte, ale jde najít na RŽP.
- Z ARESu umí načíst i pronajímatele, proč ale chce, abych vyplňoval statutárního zástupce pronajímatele, když toho taky stát zná?
- Zvláštní je tlačítko Uložit a zpět, obvykle se tomu říká Uložit a pokračovat. Jenže tady se to někdy chová jako Uložit a pokračovat a jindy zase jako Uložit a odejít někam jinam.
- Žádost obsahuje jednu komplikaci – musíte sehnat čestné prohlášení pronajímatele, že s ním máte smlouvu, a musí to mít ověřený podpis. Jde to i nějak elektronicky, ale my volili cestu „přinucení“ pronajímatele k cestě na Czech Point.
- Chválím tlačítko Zkontrolovat pro podání, které upozorňuje na chyby. Já tam měl třeba tu, že chyběl bankovní účet pro zaslání peněz, přitom jsem ho ale někde jinde už vyplňoval, ale asi to nebylo to správné místo. Hláška zní „V seznamu Bankovní účty musí být právě jeden záznam s indikací ‚Dotační‘. A na ten dotační vám pošlou peníze. Proč nenapsat prostě účet, na který chcete poslat peníze? Bylo by to moc přímočaré?
- Další chyba – musí být zaškrtnuta všechna zaškrtávátka v sekci Čestné prohlášení. Těch zaškrtávátek je 14 (!) a nejzajímavější je to „vzdávám se dalších kompenzací ze strany státu v souvislosti se způsobilými výdaji dle programu COVID – Nájemné Výzva 2 ve vztahu k přijatým krizovým opatřením v rámci nouzového stavu vyhlášeného usnesením Vlády ČR č. 957 ze dne 30. září 2020“. Tady asi každý zpozorní a přemýšlí, co za kličku stát vymyslel a čeho se to vzdávám. Jenže peníze chcete, tak nezbývá než souhlasit a doufat, že kdyby to byl nějaký velký podraz, tak to třeba Ústavní soud zruší.
- Formulář projektu je kompletně připraven k podání. Hurá. Odesílám. Naposledy mě poškádlí místní UXák, když po odeslání web vypíše „Stav změněn“. Proč tam psát třeba něco jako „Žádost odeslána“, že. Naštěstí na přehledu žádostí svítí „Podaný“.
Závěr
Pokud srovnám podání žádosti o Covid Nájemné třeba s žádostí o kompenzační bonus pro OSVČ, je to naprostá šílenost. U bonusu zvolil stát strategii na nic moc se neptat, vyplnit základní údaje a poslat skoro jakýmkoliv způsobem. U Covid Nájemné zvolil strategii, „doufejme, že tou žádostí část podnikatelů neprojde a my ušetříme“. Použitelnost (UX) webu neřešil vůbec a nebo ji svěřil někomu, kdo se chtěl z nějakého důvodu pomstít všem, kteří tu žádost chtějí podat.
Pokud bych započetl i čas na získání mojeID, zabralo vyplnění žádosti a sehnání všech podkladů celkem asi 3 hodiny čistého času. Pokud už nějakou eIdentitu máte, odečtěte hodinu. Pro srovnání – o kompenzační bonus požádáte přes web asi tak za tři minuty a do deseti to máte vytištěné, podepsané, oscanované a odeslané. Z čehož plyne, že když se chce, i stát umí komunikovat na úrovni 21. století. Někde se ale holt nechce.
PS: Samozřejmě v tuto chvíli netuším, jestli je vše OK a nějaké peníze manželce přijdou…
Aktualizace 14. 12. 2020: dnes dorazil e-mail, že stav žádosti se změnil na „Vydáno rozhodnutí – projekt schválen“. Snad to znamená, že posílají peníze.