Podcenili nebo odmítli přípravu. Teď mají s #EET problémy

2. 12. 2016
Doba čtení: 11 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Přinášíme první poznatky z fungování elektronické evidence tržeb. Jak jsou podnikatelé spokojeni a co řešili za překážky? O překvapení nebyla nouze.

Ostrý start elektronické evidence tržeb se na rozdíl od jiných státem provozovaných systémů vydařil. A to i díky měsíčnímu testovacímu režimu. 

Finanční správa uvedla, že první den bylo do systému zapojeno 36 742 z odhadovaných 40 000 podnikatelů, kteří stihli do 15:00 odeslat skoro 1,75 milionu účtenek. Jak se systém v prvních hodinách provozu osvědčil, to jsem zjišťoval přímo v jednotlivých podnicích.

Zaměřil jsem se zejména na skutečně malé provozovny, pro které by elektronická evidence tržeb měla podle mnohých vyjádření představovat vůbec největší zátěž, a to nejen finanční. Oslovení majitelé podniků nebo jejich obsluha mi ale potvrdili, že mnohem větší negativum pro ně představuje byrokracie. Finanční stránku řeší až ve druhé, možná i třetí řadě.

Kvůli EET spadlo celé skladové hospodářství

Velké překvapení na mě čekalo hned v 10:00, kdy jsem vstoupil do veganského bistra PURO na pražské Vinohradské ulici. Podnik otevírá už v 7:30 a nabízí snídaňové menu. Pro první postřehy jsem si proto šel takzvaně na jistotu. Jenže slečna za pokladnou mi oznámila, že tržby neevidují. Nechávám si proto zavolat majitele, který se v době mého příchodu nacházel ve skladu. A záhy zjišťuji proč. Neevidujeme. Autentizační údaje jsem si vyžádal i se zaregistroval do systému, ale máme technické potíže. Na začátku týdne jsme společně s naším IT specialistou zkusili evidenci otestovat. Jenže celý systém se nám zhroutil a kompletně rozhodil i na něj napojené skladové hospodářství. Od té doby máme problémy a já nevím co dřív. Nejsme totiž jen jídelna, zároveň v bistru prodávám potravinové doplňky a k tomu provozuji ještě e-shop. Pořídil jsem si drahý systém a doufal, že mi ulehčí práci. Všechno je ale jinak, vysvětluje majitel bistra PURO David Zmrzlý a já už chápu, proč má teď tolik práce ve skladu. Je před Vánocemi a lidé v mnohem větším množství nakupují i v jeho internetovém obchodě. Jenže on teď neví, jak je na tom se skladovými zásobami a jestli údaje o dostupnosti zboží odpovídají realitě. Snaží se dát vše co nejrychleji do pořádku a nezklamat své zákazníky.

Doufám, že do příštího týdne zvládneme všechno uvést do pořádku. Víkendový program je naprosto jasný, dodává podnikatel, který musí v co možná nejkratší době uvést do provozu i zákonem požadovanou evidenci tržeb. K tomu by mělo dojít během pátku, nejpozději o víkendu, kdy je ale zavřeno. Majitel veganského bistra v první den ostrého provozu EET nesplnil ani svou informační povinnost. Sice o ní věděl, ale oznámení sundal, aby nemátl zákazníky. Znovu ho vystaví, až začne skutečně evidovat. V problematice se orientuje dobře a vnímá i další souvislosti. Ano, o tom, že ode dneška můžeme uplatňovat první sníženou sazbu DPH, vím. Jsem plátcem DPH a tak se zajímám. Tuto úlevu vítám, ale myslím si, že je tu prostor pro výrazně větší snížení. Pak by se to dalo brát jako kompenzace evidence tržeb, říká David Zmrzlý.

To ještě netuší, že stejně uvažuje i ministr financí Andrej Babiš. Ten odpoledne při návštěvě jedné z restaurací před novináři prohlásil, že DPH, která je při poskytování stravovacích služeb a podávání nápojů od 1. 12. 2016 snížena z 21 na 15 %, je stále vysoká. Potřebovali bychom se podle něj dostat na úroveň zhruba 8 %. K tomu dodal, že odmítá kritiku kvůli nadbytečné byrokracii a nákladům. Výdaje má podnikatelům vyrovnat právě přesun do snížené sazby daně z přidané hodnoty. S tím už ale podnikatel David Zmrzlý příliš nesouhlasí: Pořízení hardwaru a softwaru mě vyšlo na 25 000 korun. Internet už v bistru byl, takže další náklady nepočítám. Každý měsíc to ale bude stát další peníze a my na to budeme muset vydělat. Není to tak jednoduché, jak to vnímají lidé mimo podnikatelskou sféru. I moje máma evidenci tržeb chválí. Že prý konečně někdo zatočí se zloději a podvodníky. Už ale nevidí, jaký dopad to má na nás, kteří podnikáme poctivě. Elektronická evidence pro nás představuje zátěž, pro někoho menší, pro někoho větší. Přesto s ní ale souhlasím a transparentnost podnikání uznávám.

Čtěte také: Snížení DPH na 15 % se netýká všech stravovacích služeb

Že jsou nové povinnosti spojené se zaváděním elektronické evidence tržeb pro podnikatele skutečně přítěží, to před polednem zjišťuji v malé jídelně Polévku.cz na Floře. Majitel má plné ruce práce. Aby dokázal navařit tři druhy polévek a jedno hlavní jídlo pro obě své provozovny, musí se otáčet. Na rozhovor nemá čas. A příliš ho neměl ani při seznamování se s novým zařízením, které ho vyšlo na 15 000 korun a další investice si vyžádalo zavedení internetu. Dosud se polévkové bistro i jeho zákazníci bez připojení na internet obešli. S pokladním systémem jsem byla seznámená teprve včera. Dostala jsem jen desetiminutové školení a tak si teď i na vás vyzkouším, jestli jsem to všechno pochopila, říká paní za pultem, když si u ní objednávám hrachovou polévku. Je evidentní, že mluví pravdu. Vedle pokladny má totiž vytištěný manuál a pro jistotu své kroky kontroluje. Než jsem svou porci snědl, přišli do podniku další tři hosté a všechny už paní, původní profesí krejčová, zvládne obsloužit rychle a bez jediného zaváhání. Informační povinnost je v Polévku.cz splněna. Zákazníci vidí zákonem požadovanou formuli hned vedle pokladny a také si jí všímají. Důkazem toho je, že dva ze tří dalších hostů se na fungování EET ptají.

Cukrářky jsou proti, chtějí ulevit od papírování

V souvislosti s první vlnou EET se mluví o restauracích a hotelech, to je ale velmi obecné. Tržby musí od tohoto měsíce evidovat všechna stravovací a ubytovací zařízení. Proto se ještě před polednem vydávám i do cukrárny. Víc než nadýchané zákusky upoutává moji pozornost poměrně velké a jednoznačné sdělení stojící na vitríně s dorty: „Jsme účastníky EET experimentu… Dle zákona elektronicky evidujeme tržby.“ Nevybírám dlouho, rakvičky a panna cota jsou jasnou volbou. Přesto si ale na objednávku musím počkat. Obsluhující mladá žena si s novým zařízením potřebným pro evidování tržeb neví rady a se dvěma muži, kteří si přejí zaplatit, vede debatu o tom, jak je systém zbytečně složitý. Když mi po pár minutách přináší objednané sladkosti, požádám ji, aby se se mnou také podělila o názor. Že z EET není zrovna nadšená, prozrazuje nejen ono zmíněné prohlášení, ale také její výraz.

S evidencí nesouhlasím já ani moje kolegyně. Je to pro nás spousta práce navíc. Na celou cukrárnu jsme dvě a děláme úplně všechno. Pečeme, obsluhujeme, uklízíme. A do toho jsme musely dvakrát na finanční úřad, abychom zjistily, jak to celé funguje a co musíme vyřídit. Kolegyně je z toho na nervy. Zařízení pro evidenci máme k dispozici teprve od včerejška. Měly jsme ho objednané už dřív, ale nebyl čas. Blíží se Vánoce a my řešíme i objednávky vánočního cukroví a spoustu dalších věcí. Naštěstí nám novou pokladnu instaloval příbuzný mojí kolegyně a měly jsme tak jistotu, že na dnešek budeme připravené, komentuje Milana Blanická z Fialové cukrárny.

Elektronickou evidenci tržeb bere jako nástroj, který může nahrát konkurenci. Anebo přímo všechny konkurenty zničit, protože ministr financí a majitel obřího holdingu Agrofert Andrej Babiš bude mít k dispozici informace o všech podnikatelích. Dnes jsem od známých, kteří mají restaurace, slyšela, že jim přišly e-maily s výhodnou nabídkou na kuřata z Vodňan. Proč asi? Nám ale nic takového nepřišlo, my s masem nepracujeme, dodává podnikatelka. Elektronickou evidenci tržeb by vítala v momentě, kdy by jí stát výměnou za všechny poskytnuté informace nějak ulehčil. Když už o nás ode dneška mají takový přehled, byla bych ráda, abych nemusela ztrácet čas s administrativou. Na základě všech poskytnutých údajů by nám stát mohl jednoduše jednou za měsíc nebo za čtvrt roku vystavovat složenky s přesnými částkami, které je potřeba na základě tržeb odvést na daních, sociálním a zdravotním pojištění. Já už bych pak jen zašla na poštu a zaplatila. Na druhou stranu by to znamenalo konec všech účetních, teoretizuje Milana Blanická.

Protože Fialová cukrárna neměla správně splněnou informační povinnost, ukazuji podnikatelce před odchodem formulaci požadovanou zákonem a ona ji obratem doplňuje. O této povinnosti sice věděla, ale nebyla prý schopná dohledat požadované znění. Myslela si, že svým ručně psaným oznámením to odbyde. Kontroly sice mají být pár dní po rozjezdu EET mírné, ale přesto je lépe všechno co nejdříve napravit. Pokuta až 50 000 korun, která za menší správní delikt hrozí, by se na hospodaření takto malého podniku dost výrazně podepsala.

Psali jsme: Daňové úlevy spojené s EET nestačí, hospodští se chystají zdražovat

Dalším podnikem na mé trase je vyhlášená, ale také velmi malá kavárna Al Cafetero. Její majitel Karel Gregor je známý svým pozitivním a přátelským přístupem. Dnes ale jeho tvář dvakrát usměvavá není. S evidencí nesouhlasí, a proto během listopadového testovacího režimu odmítal odesílat účtenky. Pouze splnil svou zákonnou povinnost, přihlásil se k evidenci a pořídil nejlacinější možné řešení v podobě mobilní aplikace a příruční tiskárny. Nechodí mi zpátky kódy. Účtenky tisknu bez nich. Snažím se to od rána vyřešit s operátorem, ale nejsem schopný se dovolat na zákaznickou linku. Čekací doba na spojení je 20 minut, říká kavárník Karel Gregor. V jeho podniku je krátce po poledni docela živo a on nemá čas ani chuť řešit technické problémy. EET považuje za přítěž zejména byrokratickou. Aplikaci pořídil za pár set korun, internetové připojení už v kavárně měl. Finanční problémy proto kvůli evidenci tržeb neočekává. Stejně tak ale nepočítá s tím, že by EET nějak zásadně prospěla státní pokladně.

Dopíjím objednané espresso, nechávám si vyjet účtenku bez zákonem o evidenci tržeb požadovaných informací a chystám se do dalšího podniku. Zároveň se s kavárníkem Karlem Gregorem domlouvám, že se u něj stavím později, abych zjistil, jak se situace vyvíjí. Když do Al Cafetera vstupuji po 17. hodině, už vše funguje, jak má. Na zákaznickou linku se podnikatel nedovolal, ale po několika hodinách mu systém začal fungovat a on se chystal zpětně zaevidovat všechny účtenky, na kterých fiskální evidenční kódy chyběly. Při mé druhé návštěvě už má také na dveřích vylepené oznámení, že tržby eviduje.

Oblíbená špeluňka i vietnamská restaurace překvapily

Hned ve vedlejším bloku se nachází restaurace U Dandů, podle mnohých jde o nejlepší „vinohradskej pajzlíček“. V podniku se mnoho let nic nemění. O tom svědčí nejen prostředí, ale i jídelní lístek nebo štamgasti. Majitel bohužel není k zastižení a tak se dávám do hovoru pouze s obsluhou. Tu mají na starosti dva muži, kteří plný podnik na první pohled obsloužit nestíhají. Zvykáme si na EET, proto nám to nejde od ruky tak jako jindy, dostává se mi záhy vysvětlení od výčepního, který zároveň tiskne účtenky. Objednávám si smažené žampiony a během konzumace se zapovídám i s dámou v důchodovém věku, která si přisedla vedle mě. Oběd si dala doma a k Dandům ho přišla spláchnout půllitrem plzeňského. Zřejmě i ona patří ke zdejšímu inventáři, protože dnes vnímá jinou atmosféru. Kluci jsou uběhaní, musí se naučit s těmi novými pokladnami a chodit pořád pro účtenky. Tady je zvykem, že host nechá peníze na stole a odchází, vysvětluje mi moje přísedící. S touto praxí se ale i U Dandů musí ode dneška rozloučit a štamgasti i personál si musí zvyknout na nová pravidla.

Všechno funguje, ale trvá to zbytečně dlouho, dodává číšník. Problém ale zřejmě bude jen v nové organizaci práce. Ministr financí Andrej Babiš během čtvrtka potvrdil, že komunikace mezi servery a pokladnami je rychlá. Průměrná odezva byla 97 milisekund. Zákon přitom stanovuje jako hraniční dobu dvě vteřiny. Je mi líto, že se nemohu ani telefonicky spojit s majitelem podniku, protože bych rád znal jeho názor na EET. Ať už je jakýkoli, jisté je, že byl na rozjezd systému připraven. Splnil i svou informační povinnost vůči zákazníkům, které na evidování tržeb upozorňuje už na vchodových dveřích.

O tom, že s EET nemají žádné větší problémy v hotelích, nepochybuji. To mi ostatně potvrdil i prezident Asociace hotelů a restaurací ČR Václav Stárek. Místo návštěvy jednoho z vytipovaných ubytovacích zařízení se proto vydávám ještě do jednoho poměrně rozšířeného druhu podniku, na který se elektronická evidence od 1. 12. 2016 také vztahuje. Jsou to vietnamské restaurace. 

Jakpak na tom jsou se znalostí zákonů podnikatelé z ciziny, kteří ne zcela vládnou českým jazykem? Kupodivu jsou připraveni. Majitel restaurace Pho Family Nhung Nguyen Thi tedy určitě. Máme problémy se zadáváním objednávek, ale jsme připraveni a evidujeme. Respektujeme zákon. Neměl jsem moc času, protože jsem se teprve před dvěma dny vrátil z Vietnamu. Dnes večer ještě budeme mít školení, říká vietnamský restauratér a jako důkaz mi k objednané pikantní polévce přináší účtenku s fiskálním identifikačním kódem. Nesplnil ale svou oznamovací povinnost směrem k zákazníkům. Ani on prý nebyl schopný zjistit, jakým způsobem to má udělat, protože zákon to nijak nespecifikuje. Za pokladní systém dal vietnamský podnikatel 5700 korun a další peníze bude vynakládat každý měsíc na provoz systému a internetového připojení.

Co říci závěrem? Pokud mohu hodnotit, zdá se, že v první den ostrého provozu EET měli problémy především ti, kteří se na její spuštění buď nestihli, nebo z principu nechtěli připravit. Ačkoli finanční správa opakovaně potvrdila, že kontroloři budou v prvních dnech po spuštění systému benevolentní a místo ukládání pokut budou podnikatelům radit a pomáhat, bude jistější dát své zákonné povinnosti co nejdříve do pořádku. Ani jeden z mnou oslovených podnikatelů nemluvil o automatickém zvyšování cen. To mimo jiné svědčí o tom, že mnozí podnikatelé skutečně čekají, jak bude reagovat konkurence, a zároveň i o tom, že v Praze je situace přeci jen poněkud jiná než na venkově, kde jsou nižší ceny a výdaje spojené s EET na tamní podnikatele skutečně dopadají mnohem citelněji.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).