Podíl největších obchodníků roste, v malých obcích to však není znát

19. 6. 2007
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Autor: 258398
O deset procentních bodů stoupl za poslední rok tržní podíl TOP 10, tedy deseti největších obchodníků v Česku. I přes expanzi nadnárodních společností se stále nedaří pokrýt kvalitními obchodními službami menší obce do 5 000 obyvatel, zatímco ve městech stále roste hlad po „rodinných nákupech“.

Expanze nadnárodních obchodních společností se začala psát v roce 1991. Tehdy vstoupily na trh řetězce Mana, Delvita, Billa a Plus. Od té doby vstupovaly na náš trh každým rokem jedna až dvě velké obchodní společnosti. Když v roce 1998 vypuklo v Česku hospodářské oslabení, zdál se být francouzský Carrefour na dlouhou dobu posledním maloobchodním investorem. Slova se do jisté míry vyplnila, když se teprve po dlouhých pěti letech odvážil přijít řetězec Lidl.

Dlouho předpovídaná proměna

Ačkoliv se nyní podle analytiků těšíme rychlému ekonomickému růstu, odborníci v obchodu a marketingu již nějaký čas hovoří o velké změně v trendu rozvoje prodejních řetězců. Trh se pro tolik ambiciozních firem stává těsným a nové příležitosti se objevují stále sporadičtěji. Dosavadní česká poptávka začíná být nasycena.

O nové situaci hovoří statistiky: Za poslední rok stoupl tržní podíl TOP 10 (deseti největších obchodníků v ČR) o 10 procentních bodů na 63 procent, když v minulých letech rostl průměrně o 2 až 3 procentní body. Velký vliv na tom měl historický zlom, kdy český trh opustily dvě významné obchodní společnosti: Julius Meinl a Carrefour. Delvita se svou značkou končí již zanedlouho.

Stávající prodejny přebrala konkurence a spojování obchodních sítí je reálnou skutečností uvedených statistických dat. Delvita se vydává do rukou Billy, Julius Meinl je již veden pod značkou Albert a z Carrefouru se stalo Tesco. Nasycenost českého trhu však nebyla jediným kritériem odchodů. Například prodejny Julius Meinl zůstávaly v Česku jako poslední v Evropě, firma se totiž chystá investovat do jiných světadílů.

TOP 10 největších obchodníků v roce 2006
Pořadí Společnost Trřby (mld. Kč) Řetězec (počet prodejen)
1. AHOLD ČR, a.s. 38,5 Hypernova (56), Albert (244)
2. MAKRO ČR, s.r.o. 38,3 Makro (12)
3. TESCO STORES ČR, a.s. 36,0 Tesco hypermarket (52), Tesco supermarket (32)
4. KAUFLAND ČR, v.o.s. 31,0 Kaufland (75)
5. GLOBUS ČR, k.s. 20,5 Globus (11)
6. PENNY MARKET, s.r.o. 17,3 Penny Market (164)
7. GECO TABAK, a.s. 14,9 Tabák-Tisk (182)
8. LIDL ČR, v.o.s. 14,0 Lidl (152)
9. PLUS – DISCOUNT, s.r.o. 13,0 Plus (128)
10. SPAR Česká obchodní, s.r.o. 11,0 Interspar (25)

Zdroj: INCOMA Research

Velký potenciál družstevních prodejen

Pozoruhodným vývojem prochází systém družstevních prodejen. Historicky nejstarší obchodní síť pověstného smíšeného zboží má jednu nespornou výhodu. Prodejnu Konzum či Jednota je možné najít téměř v každém menším městečku v republice. Hustá prodejní síť je tak silnou konkurenční zbraní, že ani nejpočetnější Albert nemůže svými 244 prodejnami předčit tisícovky spotřebních družstev.

Svých příležitostí jsou si družstva zřejmě dobře vědoma, a tak počátkem loňského oznámila společnou koordinaci svých nabídek a zavádění nového systému zvaného cashback – výběru hotovosti na pokladnách.

Nejednotnost sortimentu a absence společné propagace zůstávají však pro družstevní prodejny stále největšími slabinami. V mnohých spádových městech kolem 15000 obyvatel se navíc začínají objevovat první hypermarkety o menší ploše Tesco Express a Hypernova. Při dnešní mobilitě zákazníků tak vypadají ohlášené kroky spotřebních družstev spíše jako poslední obrana před postupujícím konkurenčním tlakem.

Co očekávat a předvídat?

Přes proběhlou expanzi nadnárodních společností nejsou kvalitními obchodními službami pokryty menší obce do 5000 obyvatel. Také živá centra větších měst nejsou supermarkety příliš obdařena. Existuje rostoucí poptávka po „rodinných nákupech”, kdy je v jednom místě nabízeno jak zboží a služby všeho druhu, tak i místo pro odpolední kávu nebo pizzu. Zde jsou tedy vidět nové příležitosti a výzvy pro flexibilní a moderní obchodní řetězce.

Který je Váš nejoblíbenější obchodní řetězec?

Autor článku

Redaktor/ka již pro server Podnikatel.cz nepracuje.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).