Zdražuje se nájemné, logistika nebo energie a růst cen se postupně propisuje jak do nákladů prodejců, tak i do nákladů jejich dodavatelů a také obchodů. Na to vše proto módní trh postupně začne reagovat.
Co se dozvíte v článku
Jaká je situace?
Jak na úvod vysvětluje Milan Polák, CEO ZOOTu, cestou změn nemusí být hned výrazné zdražení, ale třeba úbytek slevových akcí. Na ty byli zákazníci pravidelně zvyklí, a to často až přehnaně a poslední roky se to spíše akcelerovalo. My prostě musíme zákazníkům nabídnout tu nejlepší službu a největší zážitek z nákupu, aby si nechtěl módu kupovat jen a pouze kvůli slevě. Třeba naši největší výhodu – možnost vyzkoušet si módní kousky rovnou při vyzvednutí nebo bleskovou dopravu domů,
dodává.
Podobně v Zalandu pečlivě sledují jak globální situaci, tak preference trhu. Se zákazníky, kteří jsou v centru jejich zájmu, se učí a adaptují na změny v poptávce a nabídce, aby i nadále zajistili vysoký standard služeb stejně jako maximální pohodlí, na které jsou zákazníci zvyklí. V nabídce Tchibo byli nuceni navýšit ceny, a to, jak vyjmenovává Eva Kotynková, Corporate Communications Manager, s ohledem na zvýšení cen dopravy, vstupních surovin i například stále se zvyšující podíl oblečení z biobavlny v jejich kolekcích, která je dražší než bavlna konvenční. V Minile nabízíme pouze vlastní výrobu a museli jsme zhruba před měsícem u mnoha produktů navýšit cenu zhruba o 5–10 %. Především bambus, tencel, ale i bavlnu a jiné látky,
doplňuje Leona Průchová z Minile.
Růst cen má mnoho důvodů
Například ceny na Zalandu ovlivňuje hned několik faktorů, jako jsou doporučené maloobchodní ceny výrobců a stejně tak i dostupnost a poptávka. V Minile došlo k nárůstu cen u všech jejich dodavatelů látek už letos v srpnu a Leona Průchová očekává ještě další zvyšování kvůli rostoucím cenám za pohonné hmoty a energie. Důvodů ke zdražování je hned několik, a to jak vyšší cena vstupních surovin, tak výrobních nákladů, energií a dopravy, např. kontejnerová lodní doprava se za letošní rok zdražila několikanásobně,
uvádí Eva Kotynková. Milan Polák pak za rostoucími cenami vidí hlavně zdražení vstupních materiálů, energií a také drahou kontejnerovou dopravu, kde jsou teď ceny i desetinásobné. A navíc velké zpoždění dodávek, kde někteří prodejci nemají veškeré zboží,
podotýká.
Jsou problémy s dodávkami?
Eva Kotynková přiznává, že celosvětové problémy s narušením dodavatelských řetězců se nevyhnuly ani jim, a to o to více, že v rámci obchodního modelu Tchiba přináší novou kolekci spotřebního zboží na trh každý týden. Pandemie koronaviru negativně ovlivnila jak dopravní cesty, tak dostupnost surovin i výrobní kapacity a velký dopad na termíny dodávek zboží měla i blokáda Suezského průplavu. Vzniklou situaci s našimi dodavateli již několik měsíců aktivně řešíme. I přes občasné výpadky se nám zatím daří dodávky spotřebního zboží povětšinou zajistit, chybějící artikly případně zařazujeme do nabídky se zpožděním,
doplňuje.
Také Milan Polák zmiňuje, že někteří dodavatelé mají problémy s dodávkami již teď, tak se s nimi snaží být v co nejužším kontaktu, aby si dokázali dobře řídit intake nového zboží. Nemyslím ale, že nás v nejbližší době čeká úplně nedostatek oblečení. Jen se zrychlí trend návratu části výroby do Evropy a celkově pohled na kvalitu a udržitelnost,
popisuje s tím, že oni na ZOOTu si to definovali jako klíčovou část jejich byznysu a už teď dávají na webu šanci mnoha značkám z Česka a Evropy. Podle Leony Průchové je možné opravdu vše a problém by mohl být hlavně u dětského oblečení, kde je potřeba často kupovat větší velikosti. Skvělým řešením je oblečení z druhé ruky, půjčovny nebo šití z recyklovaných materiálů, které se už dnes velmi využívá, a myslím, že se na tyto možnosti budou firmy více zaměřovat,
dodává.
Může dojít k omezení výroby?
V Zalandu jsou dobře zásobeni a vidí pokračující silnou aktivitu jejich partnerů, a to zejména pro nadcházející hlavní sezónu v listopadu a prosinci. Očekávají však, že v prvním čtvrtletí roku 2022 budou čelit větší nejistotě ohledně stavu jejich zásob. Úzce proto spolupracují s partnery, aby zajistili co nejlepší podmínky pro jejich zákazníky. V Tchibu naopak jako firma zadávají požadavky na jejich kolekce u výrobců sami a nemají informace o tom, že by v příštím roce jakkoliv omezovali výrobu a nabídku.
Leona Průchová si myslí, že omezení celosvětové výroby oblečení naší planetě prospěje. Obchody jsou přeplněné lacinou fast fashion, která často končí na skládkách a nebyla vyrobena často v humánním prostředí. Lidé by se měli orientovat na méně kousků. Ale takové, které jim dlouho vydrží,
doporučuje. Podle Milana Poláka mají největší výběr zákazníci teď. V dalších kolekcích se výroba mírně omezila, ale nevidí v tom úplný problém. My jako multibrandový prodejce dokážeme nabídku utvořit od více světových módních značek. Navíc máme data a víme tak, co se našim zákazníkům líbí. A tak výběr módních kousků děláme napříč celosvětovým trhem,
vysvětluje.
Frčí pohodlné kousky
Pokud jde o otázku týkající se trendů a změn v nákupech, na většině našich trhů pozorují nejen v Zalandu silnou korelaci mezi opatřeními v lockdownech a poptávkou po určitých produktových skupinách. Když vstoupila v platnost první opatření, velmi žádané bylo oblečení pro volný čas, vybavení na jógu a tepláky. Jakmile ale znovu došlo k otevření kanceláří, zaznamenali rostoucí zájem o oblečení do práce. Oproti období před začátkem pandemie však zákazníci častěji volili kancelářské oděvy s ležérnějším nádechem. Milan Polák přidává, že v době rozvolněné si ženy naopak zase dělají radost skrze šaty, kabelky a boty na podpatku s tím, že tyto kategorie jim v létě rostly o stovky procent. Teď musíme zase chvíli přečkat složitější období, ale zase jsou Vánoce a tam je radost přirozenou součástí blížících se dnů,
zdůrazňuje.
V Tchibu v poslední době už žádné změny v poptávce nesledují. V prvních měsících pandemie došlo k nárůstu zájmu o domácí a spodní prádlo, sportovní oblečení a věci na vybavení domácí kanceláře a oproti tomu naopak klesl zájem o dámskou módu, ale to se podle Evy Kotynkové postupem času vybalancovalo do původního stavu. Leona Průchová uvádí, že vlivem covidu a pobytu doma frčí pohodlné kousky. Setkávám se i s větším zájmem chránit naši planetu a lidem přestává být jedno, z čeho jsou kousky ušité, a mnohem víc si rádi připlatí za oblečení z přírodních materiálů, než tomu bývalo ještě před pár lety,
uzavírá.