Podle supermarketů si lidé na opatření zvykli. V reálu v nich však mají zmatek

26. 1. 2021
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Od konce prosince platí u nás pátý stupeň protiepidemických opatření, s čímž se pojí zavřené obchody a služby a také omezení sortimentu.

Provozovny, které mohou zůstat otevřené, nesmějí prodávat nebo poskytovat určité zboží a služby, jako je například oblečení, obuv nebo hračky. Česká vláda se těmito omezeními inspirovala na Slovensku, kde se této situaci divili odborníci i zákazníci

Prodej sortimentu v tuzemských supermarketech tak musí být v souladu s nařízením vlády. Co se týká vládního opatření o omezení prodeje určitého sortimentu, je prodejní plocha s tímto zbožím vymezena páskou a toto zboží nelze prodávat ani přes pokladní systém, upřesňuje Renata Maierl z firemní komunikace řetězce Kaufland. V Penny Marketu zase sortiment, který není možné prodávat, z regálů stáhli úplně. Tomáš Kubík, tiskový mluvčí společnosti, podotýká, že v současné chvíli je ovšem v platnosti celá řada opatření, proto se zákazníkům snaží orientaci ve vládních nařízeních ohledně nakupování co nejvíce zjednodušit a zpřehlednit. Všechny důležité informace tak najdou přehledně a graficky znázorněné na plakátech u vstupů do prodejen a pravidelně na ně upozorňují mimo jiné i prostřednictvím rádia na prodejnách nebo na sociálních sítích.

Jak zákazníci reagují?

Supermarkety proškolily své zaměstnance, kteří jsou tak připraveni zákazníkům pomoci. Například v COOPu se nakupující často dotazují a například rodiče dětí prosí, že chtějí koupit hračky nebo vybavení pro děti. Snažíme se vše vysvětlit, ale situace jsou různé, uvádí Lukáš Němčík, Head of Marketing & Development ze skupiny COOP. V Penny Marketu zpočátku vyjadřovali někteří zákazníci s novým nařízením nesouhlas, ale v posledních dnech se už s komentáři ze strany zákazníků spíše nesetkávají. 

Společnost BILLA se soustředí zejména na prodej potravin a drogistického zboží, proto v souvislosti se zákazem prodejen non-food zboží řeší pouze dílčí problémy. Také v Kauflandu provoz na prodejnách probíhá zcela bez problémů. Vnímáme, že zákazníci vzali toto vládní nařízení přirozeně za své a okamžitě se mu přizpůsobili, dodává Renata Maierl. Podobně v Lidlu zákazníci aktuální vládní nařízení respektují. I nadále totiž mohou zboží, které je aktuálně zakázáno nabízet v prodejnách, objednávat na Lidl-shop.cz, kde je jim k dispozici kompletní nabídka, podotýká tiskový mluvčí Tomáš Myler.

Rozdílné výklady i ceny

Na facebookovém profilu společnosti Lidl však hodně zákazníků řeší rozdílné ceny v letáku určeném pro prodejny a na zmíněném internetovém obchodě. Pokud mají e-shop a nelze prodávat v obchodě, měly by ceny být snad stejné, ne? Já mám také obchod a ceny musí mít stejné, píše Lucie. Obchod v komentáři vysvětluje, že ceny v letáku se týkaly pouze prodeje v prodejnách a děkují za pochopení. Toto zboží už se nesmí prodávat 2 týdny na obchodech, tak vůbec nechápu vaše vysvětlení. Proč vůbec posíláte letáky, co neplatí. Nevím, co na tom máme chápat, když na prodejnách píšou, že máme využít e-shop. Máte v tom trošičku chaos, komentuje dále Pavlína. Není to v prodejnách, nesmí to prodávat a na shopu vše vyprodané pro děti, shrnuje situaci Kamila.

Zákazníky také mate, že v některých supermarketech je sortiment rozšířený. Psali jsme například o případu Tesca, kde je možné sehnat například spodní prádlo pro děti i dospělé, oblečení a obuv pro děti do 7 let, pyžama a župany, papírenské zboží a doplňky zimního oblečení. Proč nám nemůžete prodat palčáky, když jinde v obchodech to jde? ptá se Martin na facebookovém profilu Kauflandu. Ten odpovídá, že se řídí aktuálními vládními nařízeními. Lucie si v pražském Albertu chtěla koupit pečicí papír a fresh fólii a tento sortiment byl v daném supermarketu za páskou. Měla jsem za to, ze domácí potřeby se normálně mohou prodávat. Bohužel jsem musela jít nakoupit ke konkurenci, kde toto zboží normálně prodávají. Prosím o vyjádření. Děkuji, napsala dotaz na Facebook. Řetězec situaci prověřil a zákaznici bylo sděleno, že fólii na potraviny si zakoupit může s tím, že spodní regál zapáskován není a zákazníci si zboží do kuchyně tedy koupit mohou. Následně Lucie přidává fotografii s komentářem: Tak jsem dneska schválně vyrazila znova do vašeho supermarketu a jestli tohle znamená normální prodej, tak ok, já to beru tak, že co je za páskou, se nesmí prodávat.

Co lidem schází?

Podle Tomáše Mylera byla v uplynulých týdnech největší poptávka po oblečení pro děti a vzhledem k výuce z domova a home office také po produktech spadajících do kategorie papírenství. To se aktuálně změnilo a zákazníci tak budou moci již v pondělí 25. ledna v našich prodejnách zakoupit například zimní dětské oblečení a obuv v rámci již tradičního výprodeje, dodává. V BILLE v průběhu vánočních svátků nebylo možné uspokojit poptávku zákazníků například po pyrotechnice, která byla v zájmu snížení šíření viru stažena z prodeje. V současnosti je omezen např. prodej pomůcek na cvičení a zdravý životní styl, nicméně věříme, že v brzké době dojde k rozvolnění opatření a naše společnost bude moci tento sortiment znovu prodávat, doplňuje Dana Bratánková, tisková mluvčí tohoto obchodního řetězce. Podle Lukáše Němčíka lidem chybělo téměř vše. Když napadl sníh, tak to byly třeba věci na zimu, bobování a pro děti, upřesňuje.

skoleni_8_1

Podívejte se na komentáře zákazníků:

Co bude se zbožím?

Tomáš Kubík v současné době nechce předjímat, co bude se zbožím, které se nemůže prodávat. Záležet bude mimo jiné na dalším vývoji nebo na tom, jak dlouho budou daná opatření v platnosti. Podle Tomáše Mylera dále záleží také na druhu zboží a jeho „sezónnosti“. Výhodou je, že se ve většině případů nejedná o potraviny, a tak zůstávají na skladě. Pro některé supermarkety se navíc jedná jen o doplňkový sortiment.

Co je zakázáno a na co mám nárok?

Tady je přehled všech opatření, která jsou platná pro podnikatele i veřejnost. Přečtěte si také seznam všech podpor, které lze ještě aktuálně čerpat. 

Poklesly tržby?

Vládní nařízení negativně ovlivňují ve většině obchodních řetězců také návštěvnost a tržby. V COOPu, kde prodávají primárně potraviny a jedná se tak o doplňkový sortiment, tato nařízení vliv na návštěvnost nemají. Tomáš Kubíček však podotýká, že od vypuknutí pandemie obecně stále platí, že zákazníci chodí nakupovat méně často a nakupují větší objemy. V březnu byla zvýšená poptávka po čerstvých potravinách, ale jak jsme informovali v září, Češi se ani se zhoršením situace znovu neuchylovali k zásobovacím nákupům.

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).