Sdružení obrany spotřebitelů upozorňuje na nesrovnalosti, které se objevují v podmínkách pro vydávání a využívání karty Opencard, která od roku 2009 plně nahrazuje roční kupón na pražskou hromadnou dopravu. Prvním sporným bodem podle SOS (Sdružení obrany spotřebitelů) je, že pořízení nového ročního kupónu je vázáno na pořízení Opencard bez jakékoli alternativy a aniž by byla nejdříve odzkoušena funkčnost systému v praxi na méně významném jízdném, než je roční kupon. Na tuto skutečnost upozornili sami spotřebitelé. Čtěte více: Pořízení pražské Opencard je otrava, DPP nezvládl komunikaci
Další sporný bod je v žádost o vydání karty. Cestující totiž dávají automatický souhlas k tomu, aby jim bylo zasíláno obchodní sdělení týkající se systému Opencard, aniž by měl cestující na výběr zvolit ano/ne. Pokud cestující si nepřeje takovéto zasílání, doporučujeme přeškrtnout toto ustanovení a tím vyjádřit nesouhlas,
doporučuje právník SOS Jiří Žůrek.
Podmínky pro vydávání a využívání karty navíc obsahují problematická ustanovení, která jsou protizákonná. Například omezení odpovědnosti za škodu vzniklou porušením povinností podle podmínek na částku Kč 5 000,–, což není v souladu s platnou legislativou upravující náhradu škody a uživatelům karty doporučujeme žádat náhradu škody v plném rozsahu podle platné legislativy,
dodává právník SOS.
Tím však výčet sporných bodů nekončí. SOS rovněž upozorňuje na ustanovení o právu Opencard nevydat. Jak je uvedeno v podmínkách, správce je oprávněn nevydat kartu, a to i bez udání důvodu. S ohledem na to, že lidé žijící či pracující v Praze, kteří si chtějí pořídit roční kupon, nemají jinou alternativu, považuje SOS tuto podmínku za naprosto neudržitelnou,
dodává mluvčí SOS Ivana Picková. Sdružení obrany spotřebitelů se proto již obrátilo na pražský magistrát, kterému zaslalo připomínky k danému projektu.
Jak již dříve upozornil business server Podnikatel.cz, s Opencard jsou spojeny i nejasnosti kolem původu celého projektu. Stojí totiž za ním spleť podnikatelských vztahů, které nejsou zcela průhledné. Čtěte více: Za Opencard je spleť podnikatelských vztahů
Opencard postupně nahradí klasickou průkazku pražské městské hromadné dopravy. Zároveň bude sloužit jako průkazka do městské knihovny a v určitých případech i jako chipová karta pro placené stání v Praze. Již za necelé dva měsíce bude roční jízdní kupón platit pouze ve spojení s Opencard, ostatní kupony v papírové podobě zatím přetrvávají. Úplný přechod na elektronické jízdné je plánováno do poloviny roku 2010.