Na slevy na sociálním pojištění nebudou mít nárok firmy v likvidaci a konkurzu

14. 7. 2009
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek

Na slevy na sociální pojištění nedosáhnou všichni zaměstnavatelé. Týká se to i těch, kteří budou v konkurzu nebo likvidaci. Slevy na sociální pojištění zavádí novela zákona zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení, jejímž cílem je zlevnit náklady na pracovní sílu u zaměstnanců s nižšími a průměrnými příjmy, a tím přispět k udržení zaměstnanosti. Platit začíná od 1. srpna. Slevy poběží až do konce roku 2010.

Nárok na slevu má ten zaměstnavatel za každého zaměstnance:

  • který je účasten nemocenského pojištění,
  • který má vyměřovací základ nižší než 1,15 násobek průměrné mzdy zaokrouhlený na celé stokoruny směrem nahoru – pro rok 2009 se jedná o vyměřovací základ nižší než 27 100 Kč,
  • jehož zaměstnání trvalo po celý kalendářní měsíc,
  • jehož zaměstnání mělo trvat déle než 3 kalendářní měsíce a který nevykonává zaměstnání malého rozsahu (i když je z titulu tohoto zaměstnání účasten nemocenského pojištění).

Slevu na jednoho zaměstnance při souběhu více zaměstnání bude možné souhrnně uplatnit jen jednou. Nárok na slevu na pojistném nemá zaměstnavatel, který je v likvidaci, nebo na jehož majetek byl vyhlášen konkurz. Slev se nedočká ani ten zaměstnavatel, který dal zaměstnanci výpověď, nebo s ním uzavřel dohodu o rozvázání pracovní vztahu, nebo s ním ukončil pracovní poměr ve zkušební době.

Výše slevy na pojistném je ve výši 3,3 % rozdílu mezi 1,15 násobkem průměrné mzdy (se zaokrouhlením na celé stokoruny směrem nahoru) a vyměřovacím základem zaměstnance za každý kalendářní měsíc. Nejvýše však činí 25 % jeho vyměřovacího základu. Takto vypočtená sleva na pojistném se zaokrouhluje na celé koruny směrem nahoru. Za zaměstnance, jehož vyměřovací základ se rovná 1,15 násobku průměrné mzdy nebo je vyšší, se tedy sleva neposkytuje.

Autor článku

Michael je šéfredaktorem Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jeho doménou jsou rozhovory. Zajímá se o marketing, e-commerce a nové technologie.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).