Vlastníte prosperující firmu, která se již na trhu pohybuje řadu let, rádi byste však začali dělat něco jiného? Je zbytečné pouze ukončit činnost, i firma se dá totiž prodat. Přečtěte si, jakým způsobem můžete společnost prodat a na co si dát při jejím prodeji pozor.
Čtěte také: Chcete střelit firmu? Vyplatí se dobře stanovit cenu a mít vlastní náhradní plán
Prodat firmu sám, nebo s poradcem?
Prodat a koupit se dá takřka cokoli a celé firmy v tom nejsou výjimkou. Pokud firma změní majitele a nemá obrat dosahující stovek milionů korun, zřejmě se o tom v médiích nedočtete. Přestože neexistují přesné statistiky, ročně se v Česku prodají stovky až tisíce fungujících malých a středních firem.
Způsobů, jak lze společnost prodat, existuje celá řada. Obecně se dají rozdělit do dvou skupin, buď podnikatel vyhledá zájemce sám, nebo využije zprostředkovatele a poradce. Výhodou druhé varianty je, že zprostředkovatel obvykle disponuje potřebnými kontakty na investory a dokáže zajistit zájemce v kratší době. Dobrý zprostředkovatel pak rovněž obvykle dokáže podnikateli vyjednat lepší cenu, než jakou by podnikatel vyjednal sám, a to zejména proto, že obvykle zajistí více zájemců,
vysvětlila serveru Podnikatel.cz Lenka Vodná, mluvčí Hospodářské komory ČR.
Poradce též může firmu na prodej připravit a pomoci majiteli s načasováním prodeje. Zde se řeší mimo jiné transparentní vztahy uvnitř a vně podniku (například oddělení řízení a vlastnictví, neformální dodavatelsko-odběratelské i ostatní vztahy převést do smluv, transparentní účetnictví a plnění daňových povinností, vyřešení problematických závazků),
doplnil Martin Dvořák z firmy TF Partners, která provozuje portál TrhFirem.cz. V neposlední řadě může poradce pomoci s oceněním firmy.
Na druhou stranu služby zprostředkovatele samozřejmě nejsou zadarmo a především v případě drobných podnikatelů se nemusí vyplatit. Pokud se každopádně rozhodnete najít kupce sami, měli byste určitě využít služeb právníka, který vám pohlídá všechny náležitosti spojené s prodejem. Podnikatelé by si měli také uvědomit, že v případě smlouvy o prodeji podniku či v případě přeměny obchodních společností původní vlastník zpravidla ručí za závazky podniku.
Čtěte také: Jak prodat svoji firmu? Přinášíme 6 hlavních tipů
Jak lze společnost prodat
Co se týče formy prodeje, u OSVČ připadá v úvahu v podstatě pouze smlouva o prodeji podniku. Využitím tohoto zvláštního smluvního typu dojde k převodu hmotného i nehmotného majetku, pohledávek a závazků, zaměstnaneckých vztahů a zpravidla i práva k obchodní značce. V případě, že jde o obchodní společnosti, existuje variant více. Nejčastějším bývá převod obchodního podílu (nebo akcií u akciové společnosti). Tím se stane nabyvatel poměrně snadno a rychle společníkem, resp. akcionářem společnosti, se všemi právy, které s tím souvisí. Další možnosti spočívají v přeměnách obchodních společností, tedy zejména fúze či rozdělení. Využití přeměny může mít některé výhody účetní, daňové či organizační, avšak jedná se o poměrně složité transakce,
upřesnila Vodná.
Čtěte také: Prodáváte společnost? Ujasněte si, co je firma a co podnik
Na prvním místě stojí cena
Mezi nejdůležitější věci před samotným prodejem patří stanovení částky, kterou podnikatel za svoji firmu požaduje. Snahou každého majitele je samozřejmě prodat společnost za co nejvíce peněz. Pokud však budete chtít nereálné částky, firmu jen stěží prodáte. Cenu firmy ovlivňuje mnoho faktorů. Záleží na stavu samotné společnosti (aktuální výsledky společnosti, kvalita zaměstnanců, zákazníci, kapitál společnosti, cash-flow apod.), ale i na dalších věcech jako například oboru podnikání.
Při oceňování se zpravidla využívají tři druhy oceňovacích metod. Jedná se o výnosové metody, tržní ocenění a substanční (majetkové) ocenění. Oceňování podniku je velmi odborně náročná činnost, která vyžaduje využití poměrně komplexních analytických metod a znalost velkého množství ekonomických dat o podniku, nicméně existují určité snadnější a rychlejší metody, jak přibližně odhadnout hodnotu podniku,
dodal serveru Podnikatel.cz Marek Habrnal, jednatel poradenské společnosti Contrust Group.
Příklad
Chceme prodat zaběhnutou dopravní firmu s obratem 30 milionů, s průměrným ziskem 500 tisíc korun a 20 zaměstnanci. Firma má všechny úvěry splacené a na trhu působí již 5 let.
Jak radí Marek Habrnal z poradenské společnosti Contrust Group, lze třeba využít tzv. multiplikátory. V tomto případě bude nutné najít poměr mezi hodnotou firmy a ziskem (P/E poměr) nebo poměr mezi hodnotou firmy a tržbami (P/S poměr) obvyklý v odvětví dopravy. Ty se pro Evropu pohybují kolem 41, resp. 0,6. Hodnota firmy by podle této metody mohla dosahovat 18 až 20,5 milionu korun. Na druhé straně zisková marže této firmy je minimální (1,7 %) a hospodaření tedy velmi rizikové. S danou ziskovostí nebude snadné najít kupce za tuto cenu.
Druhou metodou je podle Habrnala tzv. gordonův model, který spočívá ve vydělení průměrného zisku firmy kapitálovými náklady vlastníka. Ty mohou být kolem 15 %. Hodnota firmy by touto metodou vycházela kolem 3,3 milionu korun. Je vidět, že tyto jednoduché přístupy dávají zcela rozdílné výsledky. Každému podnikateli proto doporučuji před prodejem firmy vypracovat podnikatelský plán a firmu nechat ocenit odborníkem,
uvedl Marek Habrnal.
Čtěte také: Prodám svůj podnik, zn. levně
Na co si dát pozor při prodeji
Se samotným prodejem firmy se pojí řada rizik. Jde například o únik informací. Pokud se informace o záměru prodat firmu dostane k dodavatelům, odběratelům nebo zaměstnancům, může to výrazně poškodit prodávanou firmu a pochopitelně i snížit její hodnotu. V některých případech to může zkomplikovat i samotný prodej. Další kapitolou je zneužití citlivých informací ze strany strategického investora. Často jde o přímého konkurenta, a proto se s poskytováním citlivých informací musí nakládat opatrně. Další rizika souvisí se samotnou realizací transakce, např. zajištění doplatku kupní ceny, možnosti odstoupení od smlouvy,
komentoval Martin Dvořák z firmy TF Partners, která provozuje portál TrhFirem.cz.
A na co si dát při prodeji pozor? Podnikatel by si měl podle odborníků ohlídat zejména sám sebe. Aby neměl nerealistické očekávání, to je velmi častým problémem. Dále finanční výkazy, aby byly správné a rychle k dispozici. A v neposlední řadě finální fázi, tedy zajištění inkasa spojeného s převodem vlastnictví,
uzavřela Pavla Břečková, členka představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR.