Podnikání z domova může byznys poškodit. Zjistili jsme, kdy dát obýváku sbohem

19. 4. 2012
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Je lepší podnikat z domu nebo si pořídit kancelář? Záleží na oboru podnikání i četnosti schůzek. Práce doma může přinášet problémy také z hlediska zákona.

Zkušenost s prací v domácí kanceláři není u OSVČ ničím výjimečným. Především v případě, že obor podnikání neklade na podnikatele z hlediska prostoru žádné nároky, je domácí kancelář způsobem, jak dosáhnout nejen při rozjezdu nižších nákladů. Čtěte více: 7 tipů, jak zefektivnit práci z domova

Práce z domova – právní problémy i ztráta soukromí

Práce z domova ale může mít pro živnostníka i negativní právní dopady. Jak pro server Podnikatel.cz uvádí Stanislav Pernický, předseda představenstva Národní asociace pro rozvoj podnikání (NARP), v řadě oborů lze jako OSVČ skutečně podnikat z domu, protože není potřeba velké zázemí – platí to pro drobné řemeslníky, kteří si nosí svoji dílnu s sebou (malíři, natěrači, instalatéři, hodinoví manželé…) nebo pro ty, kdo se zabývají zprostředkováním obchodu a služeb (poradenství, masáže, manikúra, pedikúra…), případně pro provozovatele internetových obchodů. Podnikání „z domu“ má ale také celou řadu úskalí, která je potřeba mít na zřeteli – ať již je to případné porušování stavebního zákona (užívání bytu pro jiné účely, než byl kolaudován), ztráta soukromí (kontrolní orgány mají právo vstupovat do prostor užívaných pro podnikání), zatažení práce do soukromí rodiny a celá řada dalších problémů, podotýká Pernický.

Když byznys roste a přibývá schůzek s klienty

Zradou domácí kanceláře může být i to, že je podnikatel v domácím prostředí méně výkonný, nebo se doma nedokáže na práci dostatečně soustředit. Práce z domova v neposlední řadě může výrazně ovlivnit také rozvoj vlastního podnikání.

Čas přestěhovat se do kanceláře nastává tehdy, pokud se byznys rozroste, nebo když je podnikatel nucený absolvovat poměrně pravidelně větší množství schůzek, které se neodehrávají u klienta. Sjednávání schůzek do kaváren, restaurací či jiných veřejných prostor nemusí u obchodních partnerů vzbuzovat očekávanou pozitivní reakci. Naopak, mohou si to mnohdy vysvětlovat spíše negativně ve smyslu – co je to za firmu, která nemá vlastní prostory a zázemí a nemůže mne do nich pozvat, jaká je životnost a důvěryhodnost takovéto firmy? – upozorňuje František Schröpfer, majitel poradenské společnosti RPIC-EKONOMSERVIS Přerov a místopředseda představenstva NARP, na skutečnost, jak může nedostatečné zázemí ovlivnit image podnikatele a jeho důvěryhodnost u obchodních partnerů. Podle Schröpfera tak může být podnikání z domova sice vhodné pro rozjezd, ale v řádu měsíců je pak často na místě si vlastní kancelář mimo domov zajistit. Čtěte více: 6 tipů, jak začít podnikat bez komplikací

Příklad z praxe

Martin Kobera, který provozuje e-shop s fair trade produkty Fairove.cz a zároveň spoluvlastní konzultantskou společnost, měl nejprve kancelář i sklad obchodu doma v obýváku. Přes den jsem se věnoval své konzultantské práci, o víkendu jsem jezdil pro zboží. Myslel jsem si, že doma budu mít malý regálek, a když si někdo něco objedná, hodím mu to v pondělí na poštu, popsal pro server Podnikatel.cz začátky svého podnikání s tím, že s takovým systémem, kdy vozil věci z Německa svým osobním autem a nosil je do bytu bez výtahu, si vystačil jen asi první měsíc. Jak jeho podnikání rychle rostlo, spolu se zájmem o produkty mezi zákazníky i obchodníky, našel si první skladové prostory v City Self Storage, které postupně rozšiřoval. Brzy pak začal hledat nový sklad a objevil bývalou prodejnu potravin na pražském Jižním Městě. Čtěte více: E-shop jinak: Silvie vozí potraviny až do lednice, Martin vsadil na fair trade

Nemusí se však hned jednat o prostor, jehož pronájem podnikateli neúměrně zvýší náklady a o který se také bude muset sám kompletně postarat. Nabízí se i alternativní řešení. Ať už je to virtuální kancelář s možností využívat společné zázemí pro schůzky nebo coworkingové centrum, kde prostory sdílí větší množství podnikatelů a v nichž náklady na prostor a služby pokrývá zpravidla určitá forma členského poplatku. Společnou kancelář si lze pořídit také ve skupině více OSVČ, které se budou o nájem a další náklady dělit. Úroveň vybavení ať již vlastního nebo sdíleného zázemí by měla odpovídat charakteru podnikatelské činnosti OSVČ a její úspěšnosti – přehnaně luxusní zázemí může u obchodních partnerů vyvolávat představu vysoké ziskové přirážky (marže) podnikatele a může je odradit od zadání zakázky, na druhou stranu velmi strohé, až chudé, zázemí může zase vyvolat dojem neúspěchu podnikatele a pochybnost o schopnosti realizovat poptávanou zakázku, podotýká pro server Podnikatel.cz Stanislav Pernický.

Rozhodují cena, místo a podmínky

Z podobného úhlu pohledu lze také vážit výběr, pokud se podnikatel rozhodne pro klasický samostatný nájem kanceláře nebo rovnou pro její koupi. V úvahu je třeba brát místo, kde se kancelář nachází – jak z hlediska toho, jak ho lidé vnímají, tak s ohledem na dostupnost. Něco jiného o firmě vypovídá kancelář v pražské Pařížské ulici v centru města, něco jiného kancelář na těžko dostupné periferii. Pařížská naopak určitě nebude vhodná, pokud živnostník počítá s tím, že za ním budou klienti pravidelně jezdit autem. Potom se vyplatí hledat prostory, u nichž je také dobře přístupné parkování nebo mají dokonce zajištěná vlastní parkovací místa. A raději si na vhodné prostory počkat, než se uvázat k ne zcela vyhovující kanceláři. Za zamyšlení stojí i vybavení kanceláře. Kancelář zařízená kvůli úsporám nábytkem z domku po tetičce, příliš reprezentativní nebude. Nejluxusnější vybavení zase nepomůže drobnému podnikateli, který svou konkurenční výhodu staví na nízkých nákladech a tedy příznivé ceně.

Příklad z praxe

Dvě společnosti zabývající se mobilními aplikacemi, tedy oborem 21. století, uLikeIT a Cleevio, sídlí v centru města. V moderních prostředích a vzdušných stroze a současně zařízených kancelářích, které odrážejí pružnost firem, inovativnost a zaměření do budoucna. Kancelářím vévodí počítače, které jsou tu hlavním „výrobním prostředkem“. Naproti tomu stojí příkladně společnost Devoto, která se specializuje na výrobu především dětského nábytku. Ta má kancelář a hlavně truhlářskou dílnu mimo hlavní město, v industriálních prostorách a zařízené jednoduše, funkčně, ale maximálně kreativně. Čtěte více: Kluci studovali vysokou a teď ručně vyrábějí dětský nábytek. Přečtěte si poutavý příběh

Na co si dát především pozor při výběru kanceláře k pronájmu?

  • vzhledem ke stavu a perspektivám byznysu zajistit reálné náklady
  • mít možnost dostatečně dlouhého nájemního vztahu
  • mít souhlas majitele s případným umístěním sídla podnikání
  • dostupnost kanceláře pro podnikatele
  • dostupnost prostor pro klienty
  • možnost parkování v blízkosti objektu

Foto: www.isifa.com

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).