Podnikáte v částech Prahy, kde se zavedly modré zóny? Připravte si desetitisíce

6. 9. 2016
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Rozšíření modrých zón nepotěšilo podnikatele, kteří v daných částech Prahy sídlí či mají provozovnu. Nově totiž za parkování zaplatí desetitisíce korun.

V Praze se v posledních týdnech rozšířilo množství tzv. modrých zón. Nově je mají na Praze 5 a Praze 6 a od začátku září také na Jarově na Praze 3. V říjnu se pak připojí Praha 8. Ačkoli mají zóny Pražanům hlavně pomoci zaparkovat, řadě z nich spíše život komplikují a parkování prodražují. Výjimkou nejsou ani podnikatelé, které může nově vyjít parkování až na desetitisíce korun ročně. Zástupci firem a živnostníků proto volají po změně systému.

Letos dochází k velkému rozšiřování zón

Zóny placeného stání (ZPS) existují v Praze od roku 1996. Původně platily jen pro relativně malé území v centru na Praze 1. V letech 2007 a 2008 je však zavedly i Praha 2 a 7 a rozšířily se také na většinu Prahy 3 a Prahy 16. Před několika týdny se zóny objevily také na Praze 5, Praze 6 a na Jarově na Praze 3. Brzy navíc dojde k rozšíření na Praze 8. Zóny placeného stání mají údajně za účel, aby obyvatelé exponovaných lokalit měli možnost zaparkovat svůj vůz v docházkové vzdálenosti od svého bydliště, případně nemovitosti či provozovny a motivovat návštěvníky, aby se v lokalitě zdržovali se svým vozidlem po dobu jen nezbytně nutnou a uvolnili tím parkovací místo dalším řidičům.

V nově zavedených zónách najdete jako v ostatních částech Prahy barvu modrou, která primárně slouží pro rezidenty. I na nich ale mohou parkovat návštěvníci, ale maximálně 3 hodiny a musí zaplatit přes virtuální parkovací hodiny (webová aplikace). Oranžová zóna je určena pro tzv. krátkodobé parkování. Všichni motoristé mohou na oranžové zóně parkovat maximálně 3 hodiny, a to jen po platbě v parkovacím automatu nebo přes virtuální parkovací hodiny.

Třetí zónou je fialová, která je určena pro tzv. smíšené parkování. Bez omezení mohou na fialové zóně parkovat pouze lidé s platným parkovacím oprávněním. To může provozovatel/uživatel vozidla získat na základě trvalého pobytu v dané oblasti, vlastnictví nemovitosti v dané oblasti nebo vlastnictvím provozovny v dané oblasti. Ostatní motoristé mohou na fialové zóně parkovat maximálně 24 hodin, a to jen po platbě v parkovacím automatu nebo přes virtuální parkovací hodiny.

Podnikatelé si musí připravit desetitisíce Kč

Co se týče cen, tak ty se v modrých zónách odvíjejí od toho, kdo si parkovací kartu pořizuje a pro kolik vozidel. Zatímco pro rezidenty stojí na první auto na rok 1200 korun, podnikatelé zaplatí minimálně o řád více. Cena pro podnikatele se odvíjí od konkrétních cenových pásem. Na Praze 6 například nyní platí pro podnikající fyzické či právnické osoby, které mají sídlo nebo místo podnikání (provozovnu) v dané rezidentní oblasti, cena 12 000 Kč pro první auto a v závislosti na pásmu pak 24 000 Kč nebo 30 000 Kč na vozidlo druhé.

Na Praze 5 se cena za první vozidlo podnikatelů může v druhém pásmu vyšplhat až na 24 000 korun za rok. Zóna placeného stání (ZPS) v MČ Praha 5 je ovšem rozdělena do menších parkovacích oblastí (tzv. rezidentní oblasti), což jsou nejmenší jednotky zón placeného stání. Žadatel může žádat o parkovací oprávnění (POP) jak pro jednu rezidentní oblast, ve které je místně příslušný, tak pro celou ZPS v MČ Praha 5. Oprávnění pro jednu rezidentní oblast pak stojí méně než pro celou Prahu 5. Celkově jinak ale mohou ceny na první podnikatelské vozidlo dosáhnout v prvním cenovém pásmu až 36 000 korun.

Jak o oprávnění parkovat v modrých zónách požádat

Parkovací oprávnění/karty vydávané právnickým nebo fyzickým osobám podnikajícím nebo vlastníkům nemovitostí mohou být vystavena buď na obchodní jméno společnosti (podnikatele), či na jméno vlastníka nemovitosti jako přenosná, anebo na SPZ/RZ vozidla. Parkovací oprávnění/karty vydávané právnickým osobám nebo osobám, které uplatňují nárok na slevu dle platného ceníku, mohou být vystavena pouze na SPZ/RZ vozidla.

K získání nároku na parkovací oprávnění / kartu je nutno splnit tyto podmínky:

  1. sídlo nebo provozovna právnické nebo fyzické osoby podnikající nebo nemovitost fyzické osoby musí být ve vymezené oblasti ZPS ,
  2. musí být zaplacena cena sjednaná za stání silničního motorového vozidla.

Při výdeji parkovacího oprávnění/karty se ověřuje:

  • provozovna právnické osoby nebo fyzické osoby podnikající s odlišnou adresou od adresy jejího sídla, která není uvedena v registru: předkládá se jakýkoli platný doklad o adrese provozovny (např. nájemní smlouva, nebo výpis z katastru nemovitostí tehdy, je-li právnická osoba majitelem objektu, ve kterém má provozovnu, výpisem provozoven vydaným živnostenským odborem příslušného úřadu městské část apod.).
  • právnická osoba anebo fyzická osoba podnikající, dočasně působící na zakázce (např. řemeslníci): předkládá doklad o zakázce v oblasti (objednávka, zálohová faktura, smlouva o dílo apod.)
  • zaměstnanec má vozidlo svěřeno jen pro služební účely (pohotovost, servis či jiný pracovní výkon v místě trvalého pobytu), žadatelem je zaměstnavatel: předkládá čestné prohlášení, že svěřené vozidlo je používáno jen pro služební účely a místo trvalého pobytu zaměstnance je zároveň i místem výkonu pracovní činnosti tohoto zaměstnavatele (např. jako odloučené pracoviště, provozovna apod.). Pokud nelze žadatele dohledat v registrech, předkládá výpis z rejstříku ne starší 6 měsíců nebo zřizovací listiny, živnostenský list (u fyzické osoby podnikající).

Podnikatelům se stávající modré zóny nezamlouvají

I proto se systém modrých zón a jejich rozšiřování příliš nezamlouvá podnikatelům. AMSP ČR s ohledem zejména na drobné podnikání modré zóny příliš nepodporuje. Problém s parkováním v zónách mají zejména řemeslníci, ti by přivítali nějaký typ karty, který by jim po určitou dobu parkování umožnil bezplatně nebo za zvýhodněných podmínek (parkovné se jinak promítá do konečné ceny pro zákazníka, což jeho účet nepříjemně zvyšuje, nebo do nákladů podnikatele, čím snižuje rentabilitu zakázky), uvedla serveru Podnikatel.cz Eva Svobodová, generální ředitelka Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR).

Dalším, koho se modré zóny negativně dotýkají, jsou drobné obchody, kde zákazníci nemají kde zaparkovat a raději tak zajedou na nákup do hypermarketu. Rozšiřování modrých zón v Praze může být komplikací i pro e-shopy a jejich odběrná místa. Z hlediska odběrných míst záleží na konkrétních okolnostech – řada výdejen nabízela vlastní parking již před rozšířením zón, u menšího zboží je pak odběr otázkou krátkého časového úseku, nakupující v Praze často vyzvedávají zboží v oblasti svého bydliště či bez aut. V každém případě se ale o komplikaci jedná, připouští Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK).

Podle Radomila Bábka, šéfa Asociace podnikatelů a manažerů, mají navíc parkovací zóny kromě zvýšení nákladů také negativní společenské dopady. Parkovací zóny jsou dalším příkladem velkopanského chování úředníků a politiků. Zase dělají dobro a zase nás všechny to dobro nechají zaplatit. Každý úkon, každou změnu, vydání karty – vše za „mírný“ poplatek (například náhradní karta bratru za 1000 Kč). Kdo pozorně prostuduje ceníky parkování v modrých zónách, zjistí, že nejde o nic jiného, než jak dostat z občanů a firem další velké peníze, komentoval pro server Podnikatel.cz Radomil Bábek.

Zaveďte kartu pro celou Prahu, žádá HK

Podnikatelům se též nezamlouvá to, že systém parkovacích zón v jednotlivých částech Prahy není sjednocen. Podle Hospodářské komory by podnikatelé měli mít nastaveny rovné podmínky, které teď modré zóny ale značně narušují. Podnikatel na Praze 3 za parkování platit musí, čímž má větší náklad než podnikatel například v Praze 10, který za parkování platit nemusí. Jsme pro srovnání podmínek, tedy zavedení plošných zón v Praze. A to i v rámci poplatků, což by v praxi znamenalo, že pražský podnikatel zaplatí za parkovací kartu jednou ve svém obvodu a bude moci parkovat i ve všech ostatních městských částech, a to vzhledem k tomu, že zaplatí za jeden vůz, který v dané chvíli zabírá jedno parkovací místo a je jedno, zda na Praze 8 či Praze 2, konkretizoval pro server Podnikatel.cz Roman Pommer, předseda představenstva pražské HK.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. Chystá nový byznysový podcast.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).