Povrchní, bezohledný, sebestředný, chamtivý, sobecký, lakomý, podnikavý či dokonce podvodník. Těmito negativními slovy možná ještě před pěti lety hodnotila česká veřejnost tuzemského podnikatele. Většina lidí si prostě myslela, že živnostník je člověk, který se na svých zákaznících obohacuje a proto, aby měl víc peněz než ostatní, je schopen zajít i tak daleko, že je třeba i podvádí a tím pádem okrádá.
Podle nejnovějších průzkumů se však tento většinový názor doby nedávno minulé změnil. Z výsledků jednoho z nich, který se zaměřil na názory veřejnosti a podnikatelů na podnikání v České republice, se obraz podnikatelů v očích veřejnosti zlepšuje. Cení si víc jejich odpovědnosti, kterou za své podnikání nesou, vnímají jejich pozitivní vliv na životní úroveň a kvitují také vytváření pracovních míst. Jako pozitivní hodnotí svůj vztah k podnikatelům více než polovina populace, konkrétně jde o 53%. Výsledky naznačují, že kladnější postoj veřejnosti vůči podnikatelům je důsledkem změny jejich chování. Dlouhodobý vnější tlak v podobě větší konkurence a sebevědomějších zákazníků přispívá podle veřejnosti k eliminaci negativních jevů a tím i k větší prestiži podnikatelů,
komentuje výsledky průzkumu Magdalena Souček, vedoucí partnerka Ernst & Young v České republice.
O výzkumu
Výzkum realizovala agentura g82 pro společnost Ernst & Young v srpnu 2012. Výzkum byl proveden metodou CAWI na reprezentativním vzorku 411 lidí, z toho 110 podnikatelů. Názory a postoje obecné populace a podnikatelů jsou ve výzkumu interpretovány zvlášť.
O negativních případech se bohužel více mluví
Čím však je onen pozitivnější přístup k podnikatelům dán? Mají vůbec šanci zlepšit svůj obraz ve společnosti? Nejprve se zamysleme nad tím, proč byl obraz podnikatele ve společnosti spíše horší. Vezměte si jen, jak o nich referují noviny, televize či například internetové portály. Mnohem více jsou bohužel „vidět“ ti, kteří někoho podvedli, nezákonně vydělali balík nebo si postavili sídlo své firmy nebo přímo luxusní bydlení na místě, kde bylo krásně zeleno, čisto a bezpečně si hrály malé děti. Naopak o těch, kteří navrhnou, zrealizují, a dokonce zaplatí cokoliv třeba právě pro naše nejmenší, se téměř nemluvilo.
Čtěte také: 7 oborů podnikání s nejhorší pověstí
Stejně jako jsou dobří a špatní učitelé, lékaři či třeba soudci i úředníci, jsou dobří a špatní podnikatelé. Mít živnost a dělat ji tak, aby všichni byli spokojení, není jen o cíli, je to běh na dlouhou trať. A tu je důležité si užít celou a dělat prostě to, co máte rádi. Jenže, a teď se zase vraťme k číslům, podle výše zmiňovaného průzkumu je 61 procent obyvatel České republiky přesvědčeno, že vláda svými nařízeními podporuje korupci v podnikatelské sféře. Myslí si to tedy celých šest procent lidí více než loni. A 64 % občanů rovněž považuje byrokratickou zátěž pro podnikání za příliš velkou. Nedostatečná je podle občanů i podpora malého a středního podnikání. A co na to třeba začínající podnikatel? Řekne si: Stojí mi to za to? Proč bych měl podnikat „čistě“, když to ostatním ve většině případů prochází.
Podnikat lze určitě kvalitně i zodpovědně
Mezi veřejností a podnikateli nepanuje jednotný názor na to, jak snadné je u nás podnikat. Počet občanů přesvědčených o tom, že je snadné začít podnikat, roste, naopak mezi podnikateli je trend přesně opačný. Chybí jim hlavně podpora institucí i firem z oblasti infrastruktury. Za největší překážky v podnikání považují vysokou daňovou zátěž, přílišnou byrokracii a především nerovné podmínky. Podle vlastního vnímání podnikatelů se jim tak daří čím dál hůře. Možná hraje roli nechvalně pověstná „česká závistivost“, která tak je jedním z možných důvodů, proč společnost začala mít naše podnikatele raději.
Čtěte také: 7 oborů podnikání s nejlepší pověstí
Jde pak za těchto okolností podnikat, a to hlavně zodpovědně? Nejdůležitějšími aktivitami zodpovědného podnikání by mělo být hlavně poskytování kvalitních služeb a produktů nebo dodržování zákonů. V ekonomické sféře jde především o čestné chování na poli podnikání či dodržování zásad transparentnosti, v sociální oblasti by měli podnikatelé podporovat rozvoj, vzdělání a spokojenost v osobním životě svých zaměstnanců. Třetí rovinou je pak i to, že by se podnikatelé měli chovat ekologicky, čímž mám na mysli, že by měli šetrně využívat suroviny, energii a samozřejmě i třídit a recyklovat odpad.
Budou-li se v rámci možností dodržovat zmiňované zásady, tak to s obrazem českého podnikatele bude ještě lepší. Už teď je kladných případů dost a lidé si jich naštěstí začali více všímat. Podporovat kvalitu se stejně jako u „klasických“ profesí dá třeba oceňováním výjimečných podnikatelských počinů a osobností v soutěžích, ale třeba i tím, že právě tito by měli dostat víc šancí se veřejně projevit a být „vidět“.
Foto: www.isifa.com