Ministerstvo dopravy včera uspořádalo setkání s firmami z oboru na téma otevření trhu v železniční osobní dopravě. Jak informuje ministerstvo, na setkání se hovořilo o liberalizaci veřejné železniční dopravy a právním stavu provozování dráhy. Setkání se účastnili například zástupci společností Arriva vlaky, Jindřichohradecké místní dráhy, Veolia Transport a další. Otevřelo se také téma vzájemného uznávání jízdních dokladů různými dopravci. Podle Martina Nováka z tiskového oddělení Ministerstva dopravy hovořili účastníci o případném dalším setkání právě na toto téma. Zda se však uskuteční a kdy, je v tuto chvíli předčasné,
říká Martin Novák pro server Podnikatel.cz.
Podle Nováka setkání vzešlo ze slibu ministra dopravy Pavla Dobeše, který dal na podzim po setkání s podnikatelem Radimem Jančurou (nynějším provozovatelem Regio Jet). Bylo by férové, aby bylo jednáno i s ostatními potenciálními zájemci o provozování dálkových vlaků, proto došlo k tomuto setkání,
informuje Martin Novák.
Schůzku jsme ocenili. Nabyl jsem mírně optimistického dojmu, že Ministerstvo dopravy po letech tápání skutečně směřuje k férovému a nediskriminačnímu zadávání veřejných zakázek v dálkové železniční dopravě. Pokud se podaří nastartovat systémový a konzistentní proces vypisování tendrů, bude to obrovský úspěch a výhra hlavně pro cestující. A završení naší mnohaleté práce,
komentuje setkání pro server Podnikatel.cz obchodní ředitel Regio Jet Jiří Schmidt.
Deklarovaným cílem ministerstva je zvýšit komfort cestujících v osobní železniční dopravě. V lednu příštího roku chce proto vypsat výběrové řízení na rychlíkovou dopravu na lince Ostrava – Opava – Krnov – Olomouc. Navazuje tak na plán otevřít železnici konkurenci, který schválilo již loni v květnu. Trať mezi Ostravou a Olomoucí by měla sloužit jako pilotní projekt plánu. Hned v březnu by pak měla následovat soutěž na trasy Praha – Ústí nad Labem – Karlovy Vary – Cheb a Praha – Ústí nad Labem – Děčín.
Českým drahám, které si na železnici stále drží dominantní postavení, již konkurují žluté vlaky společnosti Regio Jet podnikatele Radima Jančury. Od září jezdí na trase Havířov – Ostrava – Olomouc – Pardubice – Praha. Původně slibovala konkurence nové supervlaky, dnes chce na trať poslat desítky let staré vozy i lokomotivy. Naše pozice je obtížná v tom, že se dlouhá desetiletí do modernizace vozového parku neinvestovalo a tento skluz dnes musíme rychle dohnat, abychom si udrželi naše zákazníky,
uvedla ke konkurenci pro server Podnikatel.cz Kateřina Šubová, regionální tisková mluvčí ČD. O liberalizaci železniční dopravy v Česku čtěte více: Souboj RegioJet vs. České dráhy? 6:4 vyhrává firma RegioJet