Tento článek se mi velice líbil, ale v podstatě žádné změny na finanční správě neuvádí. Škoda. Říkám si, že na FÚ sedí každá osoba za nějakou daňovou oblast, chodí často na kurzy a musí znát jen jednu problematiku. Kdežto podnikatel musí znát zákonů habaděj. Proč tedy nechtějí pomáhat? Vždyť za znalost jsou za to placeni, ne? Co by pak dělali daňový poradci, že :-D
1. zrušit pro stát nepotřebné evidenční a oznamovací povinnosti, zrušit zbytečné formuláře
2. zjednodušit a zprůhlednit daně (zrušit výjimky, slevy, apod. - řešit nějak jinak, aby se chudým zaměstnancům i podnikatelům ulehčilo, např. jednou společnou slevou)
3. zpřehlednit a učinit srozumitelnými zákony, stávající zákony proškrtat o polovinu, zbytečné zákony zrušit a spojit s jinými
4. zcela zrušit sankce za neúmyslné chyby, naopak zvýšit sankce za vědomé a plánované podvody
Výsledek:
1. nebudeme potřebovat tolik úředníků
2. podnikatel a jeho účetní zvládnou agendu mnohem rychleji, minimalizují se chyby
3. zvýší se ochota podnikatelů platit daně ve správné výši
MFČR a FÚ si musí uvědomit, že jestliže chtěj naše daně, je třeba se začít chovat klientsky, tedy vstřícně a rozumně. Jestliže se budou úředníci chovat tak arogantně a nekompetentně, vykašlu se na to a přestanu jednoho dne daně zcela platit. Dnes není nejmenší problém podnikat prostřednictvím zahraniční společnosti. Pokud nemám kancelář, dílnu, prodejnu, jinou formu provozovny, těžko mě budou honit... Co mi mj. vadí:
Daně: výše daní mi nevadí, 20% není mnoho. Uvítám 10-15%, ale 20% také respektuji. Víc už ne (zdravím pana Sobotku).
Komunikace: komunikace emailem něco nereálného - nikdo neodpoví, epodpis je k ničemu. Úředníci neví, co je PDF.
Daňová přiznání a přehledy: komplikované.
Úředníci: úředníkům se zásadně vyhýbám, ale občas je třeba něco zařídit. Když si odmyslím jejich pocit nadřazenosti a přehlíživé jednání, bohužel jsem se setkal s jejich nekompetentností, buď poradí chybně, nebo vůbec ("nevíme, nesmíme poskytovat rady, zeptejte se svého poradce").
Zákony by měly být natolik srozumitelné a pravidla jasná, aby občan nebyl státem nucen najímat si poradce na jejich výklad.
Formuláře: často požadují oznámení na předepsaných formulářích, ačkoli zákon v daném případě formulář nepožaduje...
Nicméně se přidám k ostatním kolegům a FÚ bych z ostatních českých úřadů ohodnotil asi nejlépe, známkou 3
Nevím, jaké mají úředníci na FÚ platy, asi moc vysoké ne. Možná by stálo se nad tím zamyslet. Zvýšit úředníkům platy, zaměstnávat ve státní správě výhradně vysokoškoláky z nějaké Vysoké školy státní správy, na základě přísného přijímacího řízení (vč. psychotestů a úrovně vystupování). Tyto náročné zkoušky opakovat každých 5 let.
Vůbec by mi nevadilo, že úředník bere 40-60 tisíc, pokud bych věděl, že svoji práci dělá pořádně, umí poradit a většinu povinností udělá sám - za občana.
Překvapuje mě, že úředníci na každém jiném úřadě, v různých městech, přistupují k občanům různě, různě vykládají zákony, mají odlišné požadavky atd.
Systém práce by se měl na všech úřadech unifikovat, abych věděl, že v Praze, Pardubicích a Olomouci si úřad vykládá zákon stejně, všude jsou stejné formuláře a požadavky k občanům, apod.
ČR je malinký stát, unitární, ale úřady se u nás rozpadají, jako by v každém městě platila jiná legislativa :(
Máte pravdu. Na Slovensku je na každom daňovom úrade pracovník, ktorý kvalifikovane a bezplatne poradí so všetkým čo sa týka daňového priznania. Tam sa nikto nestretne s tým, že mu úradník nesmie poradiť ako je to tu. Dokonca sa mi stalo, že som urobila v daňovom priznaní chybu a pracovníčka ktorej som to odovzdávala hneď so mnou prepracovala celé daňové priznanie. Aj týmto spôsobom Slováci odbúrali nechuť platiť dane.
Hledali chybu tam kde nebyla, ale našli ji a maskovali úředním záznamem. Skoro 9 let to trvalo, než zmoudřeli a vzdali to. Doměrek 2mil. plus úroky, teď to řeší Strasburk.