K tomu by museli v Česku strávit šest až osm týdnů volna, což je mnohem víc, než lidé v létě běžně mají. Jakou sezónu čekají podnikatelé u tuzemských přehrad?
Co se dozvíte v článku
Sezóna začala, lidé z měst se ale bojí
Tomáš Svoboda provozuje svůj Yachtsport, půjčovnu kajutových plachetnic a jachtařskou školu, na údolní nádrži Slezská Harta. Tou (podle Wikipedie) prochází historická zemská hranice Moravy a Slezska a dokončená byla až v 90. letech minulého století. Letošní plány koronavir příliš neovlivnil, termín odjezdu do zahraničí se nemění. Hranice jsou otevřené. Lodní sezóna na Slezské Hartě většinou začíná v druhé polovině dubna či začátkem května, letos to bylo stejné, jen zájemců o jachting bylo zpočátku o něco méně,
informuje Tomáš, který je také autorem jachtařského průvodce po Slezské Hartě.
Chaty, které zároveň nabízí u Slezské Harty k pronájmu, ovšem musel mít, s ohledem na vládní nařízení, dva a půl měsíce zavřené, takže u nich sčítá ztráty. Většina hostů, kteří během té doby měli přijet, navíc chtěla vrátit zálohy, protože jejich pobyty nebylo kam přeložit. Průběh letošní sezóny však bude podobný jako loni. Ubytovací kapacity, které mám, nenafouknu. Od 25. května, kdy bylo ubytování povolené, budu mít stejný počet hostů jako obvykle. Mám samozřejmě ztráty, které vznikly zákazem ubytovacích služeb. Musím se s tím nějak vyrovnat,
popisuje Tomáš aktuální situaci. Jak ji vidí majitelé a majitelky hradů a zámků, zjistíte v článku Po koronavirové pauze ožívají i soukromé hrady a zámky. Máme přehled akcí.
Ačkoliv sezóna na Slezské Hartě už začala, je podle něj u přehrady přesto menší návštěvnost, než jaká byla vloni. Spousta lidí má strach z nákazy, jsou zmasírovaní médií a tak dál. Jsou opatrní, nedůvěřiví. Vnímám to hlavně u lidí z měst. Na vesnicích je klid a nic moc se nezměnilo ani v době karantény,
uvádí Tomáš.
Lodní kapitán chce hlavně příznivé počasí
Zochovi brázdí orlickou vodní hladinu od té doby, co na přelomu 50. a 60. let minulého století přehrada vznikla, nyní tedy už ve třetí generaci. Lodní kapitán Josef Zoch z Orlické lodní dopravy navazuje na svého tátu Václava a nejmladší Martin teď rodinný podnik vlastní. Nabízejí přitom pravidelnou lodní dopravu a okružní plavby i plavby na objednávku.
Jak Josef rekapituluje, situace kolem pandemie koronaviru je poškodila, začínají sezónu se čtyřměsíčním zpožděním a ztráty vyčíslují na statisíce. Teď ovšem především doufají, že jim bude přát počasí v červenci a srpnu, protože právě počasí má na návštěvnost jejich lodí velký vliv. Jsme mírně optimističtí,
říká Josef. Poskytnout přesnější odhady, jak se sezóna vyvine, se zatím zdráhá. Je to zatím těžké odhadnout, poptávka je mizivá, někteří lidé mají strach, jiní ještě čekají na možnost vycestovat do zahraničí, hlavně do Chorvatska,
vysvětluje, jak se zatím vyvíjí situace na Orlickém jezeře, kde mají Zochovi i své taháky – restaurační loď Svatá Anna, kde se také hraje a zpívá, nebo pirátské přepadení pod hradem Zvíkov.
Jsme optimisté, turisté objeví Česko
Z Mokřice u Krásné Hory nad Vltavou je to k vodní nádrži Orlík autem sotva dvacet minut. Lucie Čápová, původně rodačka z Prahy, právě v Mokřici provozuje svou Ekofarmu Čapí letka. Pořádá na ní dětské tábory, vyrábí a prodává mléčné výrobky z vlastního kozího a kravského mléka, nabízí prohlídky farmy pro veřejnost i pobyty, kdy si mohou hosté vyzkoušet farmařinu na vlastní kůži. Třeba takový týdenní pobyt Velký farmář zahrnuje dojení koz a krav, z nadojeného mléka si hosté vyrábí vlastní sýr, chodí vybírat čerstvá vajíčka ke slepicím, vyráží na pastviny za huculskými koňmi, které Lucie také chová, vyrábí si domácí zubní pastu a kosmetiku, věnují se permakultuře a chodí na výlety po okolí.
Začátek sezóny na farmě ovšem musela Lucie letos posunout oproti normálu o měsíc a teprve poslední květnový den přivítala první hosty. Volný čas jsme využili ke zkrášlování farmy, před domky pro turisty jsme vybudovali zahrádky, ve kterých si mohou vyzkoušet pěstování ovoce, zeleniny, bylinek. Vyzdobili jsme i interiér domků, prostě jsme zvládli práce, na které normálně tolik času nezbývá. Byl to tvůrčí a velmi příjemný čas u nás na konci světa,
vrací se k době, kdy farmu pro veřejnost ještě otevřít nemohla.
Co se týče letošní sezóny, je přitom optimistická a čeká, že sezóna bude dobrá. K ubytování nabízí tři domky a velkou část léta už má obsazenou, zbývá pár volných termínů a potom o trochu víc v září a říjnu. U letních odpoledních prohlídek ekofarmy předpokládá dokonce ještě větší zájem, než jaký byl v minulých letech. Lidé podle ní totiž budou trávit více dovolené v Česku, než jak byli zvyklí v dřívějších letech. Myslím, že turisté budou letos více hledat zajímavá místa, která by mohli navštívit v Česku,
věří. Podívejte se také na to, jak farmaří Tomšíčkovi:
Záchrana cestovního ruchu je na stole
Vláda mezitím už 8. června schválila Krizový akční plán cestovního ruchu v České republice 2020 – 2021 z dílny Ministerstva pro místní rozvoj ČR (MMR). Na pětačtyřiceti hustě psaných stranách pdf dokumentu se snaží nastínit záchranu oboru silně zasaženého opatřeními proti pandemii. Aby Češi a Češky nahradili výpadek příjezdového cestovního ruchu, museli by totiž podle dokumentu disponovat šesti až osmi týdny dovolené a zároveň by museli vydat na dovolenou odhadem o 15 až 25 tisíc korun na ekonomicky aktivní osobu navíc. Podle průzkumů agentury CzechTourism, o něž se krizový akční plán také opírá, však Češi, kteří už jsou o tom, že budou trávit dovolenou v Česku, rozhodnutí, hodlají letos na dovolené oproti loňsku spíš ušetřit.
Nejvíc utrpí velkokapacitní ubytování a lázně
Podle odhadů se sice podaří v létě dostatečně využít ubytovací kapacity v atraktivních oblastech, jako jsou Jeseníky, Šumava nebo Třeboňsko, rozhodně to ale neplatí plošně pro celé Česko. Nejpostiženější jsou navíc hlavně větší ubytovací a kongresové kapacity v krajských městech, včetně Prahy, závislé na kongresové turistice, a lázeňství, které spoléhá na zahraniční klienty, především na Karlovarsku. Menší ubytovací zařízení v přírodě budou s velkou pravděpodobností obsazena přes letní prázdniny, důležité bude ale prodloužení sezóny do září a října,
předpovídá MMR v akčním plánu a zároveň navrhuje opatření, jak cestovní ruch podpořit. Patří mezi ně například snížení sazby DPH, podpora poptávky, marketingové kampaně, podpora zaměstnanosti skrze prodloužení a modifikaci programu Antivirus a další opatření.