Podnikatelé míří s firmami nejvíce do metropole. Pražskou adresu má přes 44 %

27. 7. 2016
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Když už nový byznys, vedou velká města. Nejvíce firem se koncentruje jak v Praze, tak ale také v moravské metropoli. Má to své výhody i nevýhody.

Praha, ale také Brno jsou města, která lákají stále více podnikatelů. Aktuálně má pražskou adresu 193 společností. V přepočtu je to na stovku Pražanů 15 firem. Nad celorepublikový průměr dosáhl vedle Prahy už jen Jihomoravský kraj s brněnskou metropolí. Nejmenší počet společností má pak kraj Vysočina. 

Čtěte také: Kde se dobře podniká a kde čekat klacky pod nohama? Zapátrali jsme v anketě

Praha a Brno jsou jednoznačně nejatraktivnějšími místy pro podnikání českých a zahraničních firem. Obecně platí, že větší města přitahují podnikatelské subjekty kvůli větším obchodním příležitostem na trhu, ale také vyšší prestiži a obchodním možnostem dané lokality, říká analytička společnosti Bisnode Petra Štěpánová.

Vedle zmíněných obchodních možností, které velká města nabízejí ve větší míře, a lepších obchodních příležitostí, je důvodem koncentrace firem zejména do české metropole také menší pravděpodobnost kontrol ze strany správce daně: V hlavním městě mají registrované sídlo také subjekty, které podnikají jinde. Praha je totiž z pohledu četnosti finančních kontrol považována za daňový ráj, potvrzuje Petra Štěpánová.

Čtěte také: V Praze k vám přijde daňová kontrola jednou za 114 let. Čím ji přivoláte?

V Praze hrozí podnikateli kontrola ze strany správce daně jednou za 114 let, informoval už dříve Podnikatel.cz. Vzhledem k tomu, že však kontroly neprobíhají náhodně, neměl by podnikatel na tento statistický údaj sázet a mít raději vše v pořádku: Za rizikový faktor lze považovat například skutečnost, že si daňový subjekt opakovaně neplní své zákonem stanovené povinnosti, opakovaně vykazuje daňovou ztrátu, figuruje jako jeden z článků podezřelých firem u řetězcových či karuselových obchodů, upřesnila už dříve Petra Petlachová, mluvčí Generálního finančního ředitelství.

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Čtěte více: Vyplatí se mít sídlo v Praze? Zeptali jsme se na výhody a nevýhody odborníků

Výhody sídla firmy v Praze

  • Prestižní adresa pro styk se zákazníky a obchodními partnery
  • Lepší infrastruktura pro zákazníky i dodavatele
  • Praha disponuje nejsilnější kupní silou zákazníků a také největším počtem obyvatel – zákazníků
  • Mezinárodní obchod – blízko letiště s přímými spoji do/z klíčových destinací exportu/importu
  • Omezení četnosti kontrol společností ze stran státních úřadů (například dle statistik je četnost kontrol finančních úřadů v některých obvodech Prahy až v řádu stovek let)
  • Anonymita – větší než na malém městě, tedy menší pravděpodobnost závisti ze strany sousedů atd.

Nevýhody sídla v Praze

  • Vyšší ceny nájmu a dalších spojených nákladů,
  • Relativně vyšší konkurence ve srovnání s ostatními lokalitami
  • Přetíženost jednotlivých úřadů (soudy, živnostenské úřady apod.)

Celou řadu nevýhod má pak ale také podnikání mimo Prahu, ve které má ale firma své sídlo. 

  • U některých poskytovatelů virtuálních kanceláří jsou na jedné adrese stovky firem, což nemusí v obchodním styku působit důvěryhodně 
  • U některých poskytovatelů jsou na jedné adrese stovky firem, což může přitáhnout pozornost státních úřadů, které mohou např. přenést příslušnost úřadu zpět do obce, kde firma fyzicky vykonává činnost 
  • V případě kontroly jsou příslušné úřady dle sídla společnosti, tzn. společnost je povinna zajistit kontrolu (veškerou dokumentaci) v sídle společnosti

Autor článku

Jana je redaktorkou a korektorkou Podnikatel.cz. Hlídá a píše aktuální zprávy z byznysu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).