Podnikatelé nemají s elektronickou komunikací problém, hapruje však se státem

21. 7. 2015
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek.
Online bankovnictví je už u podnikatelů samozřejmostí a většina z nich využívá i online faktury. Mezery ale stále zůstávají u elektronické komunikace se státem.

Ačkoli to na základě statistik ohledně elektronických podání pro státní správu nevypadá, drtivá většina tuzemských podnikatelů elektronické nástroje běžně využívá. Největší oblibě se těší online bankovnictví. Řada podnikatelů rovněž pravidelně pracuje s elektronickými fakturami. Slabinou však stále zůstává elektronická komunikace se státní správou. Počet podnikatelů, kteří se státem komunikují přes internet, sice narůstá, systém však pro ně zůstává složitý a měl by se podle nich proto zjednodušit. Vyplynulo to z průzkumu České bankovní asociace (ČBA) a Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP), který se zaměřil na využívání elektronických nástrojů v podnikání.

Čtěte také: Několik poznámek od právníka k elektronické komunikaci od roku 2015

Online bankovnictví je už samozřejmost

Ilustrační obrázek.
Autor: www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed

Ilustrační obrázek.

Elektronická komunikace už není pro tuzemské podnikatele žádnou španělskou vesnicí. Jak ukázal průzkum ČBA a AMSP, například online bankovnictví využívá 96 % malých a středních podniků a 90 % živnostníků. Podnikatelé se rovněž naučili využívat elektronickou fakturaci a formuláře. V případě živnostníků jde takřka o polovinu a u malých a středních firem dokonce o 65 %. Před rokem jsme vytvořili tzv. Standard elektronické komunikace, který má zjednodušit fakturaci a pomoci podnikatelskému sektoru eliminovat chyby při zadávání plateb. Podnikatelé mají stejný cíl a tak na tyto změny velmi dobře reagují. Je potěšující, že standard nejen zná 40 % malých a středních firem a dokonce 30 % živnostníků, ale přibližně čtvrtina firem ho také využívá, vysvětluje Jan Matoušek, náměstek výkonného ředitele České bankovní asociace.

Zatímco s elektronickou komunikací s bankami a zákazníky nemají podnikatelé problém, se státními orgány již tak situace růžová není. Téměř pětina živnostníků i malých a středních firem označila elektronickou komunikaci s veřejnou správou za složitou. Jedním z důvodů jsou i rozdílné požadavky jednotlivých resortů. Je nezbytně nutné, aby státní správa nejen elektronický režim zjednodušila, ale hlavně aby se úřady sjednotily v požadavcích na podnikatele, doplňuje předseda představenstva AMSP ČR Karel Havlíček.

Čtěte také: Stovky podnikatelů dostaly pokutu, že nepodaly daňové přiznání elektronicky

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. Chystá nový byznysový podcast.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).