Ve facebookových skupinách se i v současné době řeší několik případů kontrol. Jednu z nich má na starosti inspektorát práce a týká se diskriminace v pracovním inzerátu.
Reakce do tří dnů
Oznámení o zahájení kontroly zveřejnil ve skupině advokát jedné účetní společnosti. V oznámení bylo psáno, že se jedná o kontrolu dodržování povinností vyplývajících ze zákona o zaměstnanosti. Popsaným problémem byl inzerát zveřejněný na serveru Jobs.cz, ve kterém byla formulace „Hledáme nadšenou účetní v Brandýse“. Z takto podaného inzerátu je patrné, že může obsahovat značně diskriminační prvky, a to na základě pohlaví. Naštěstí muži pochopili, že většina účetních jsou ženy, proto se běžně tyto inzeráty podávají v této podobě a neváhali se na něj i tak přihlásit. V UOL muže účetní vítáme a bereme všema deseti. Dokonce se s nimi chlubíme na Facebooku i na Instagramu,
uvádí skutečnost na pravou míru v příspěvku Jana z dané firmy.
Petr z advokátní kanceláře považuje za nestoudnost, že úředníci chtějí reakci na takové obvinění z diskriminace do tří pracovních dnů, a přitom je situace, kdy spousta živnostníku před sebou jako nejbližší budoucnost vidí spíš provaz než dovolenou v Karibiku. No, ono sjíždět denně inzeráty a hledat, kde koho načapat, to jim už musí hrabošit, Bc ne Bc,
diví se Ivana a podobně by další členku skupiny zajímalo, kdo je udal. Neříkejte, že mají čas vyhledávat na Jobs.cz,
doplňuje.
Jan si myslí, že pokud ve firmě pracuje alespoň o jednoho muže víc než žen, není co vysvětlovat a společnost si to tak přece žádá. Dagmar by takový postup nazvala šikanou státní správy. Však ženy jsou pro tuto práci vhodnější, protože při dohledávání haléřů mají zpravidla větší trpělivost než muži – to jsou slova psychologa, ne moje,
popisuje. Jsem rád, že jsem si stihl jako matku svých dětí vybrat ženu, dokud to ještě nebylo považováno za diskriminaci. Copak ti flákači, co řešili jen války, hladomory, totalitní útlak, ale my dnes musíme řešit opravdové problémy, ty fakt náročné a důležité,
píše Jakub.
Nejde o nic výjimečného
Marcela v komentářích popisuje, že firma, pro kterou účtuje, to měla za pět tisíc. Už to také máme za sebou, poslal jsem je slušně do p*dele a zatím bez pokuty,
dodává s úsměvem Pavel. Podle Kateřiny je šílené, jak se takoví lidé musí asi nudit. Její kamarád, co má bistro, sháněl brigádnici a následně dostal pokutu ve výši 50 tisíc. Podle Zdeňky jde o základní chybu – mzdové účetní, inzerát určený pro jedno pohlaví. Za to už padlo pokut,
podotýká.
Jaroslav pracující pro jeden pracovní portál v této souvislosti uvádí, že největší srandou je, že teoreticky díky češtině může opravdu dojít k diskriminaci a překvapivě k diskriminaci mužů. V češtině totiž existuje tzv. generické maskulinum, kdy v případě pracovních pozic je mužský rod rodově neutrální a plní zástupnou funkci pro obě pohlaví. Takže při vypisování pozice můžete použít termín „učitel“ a není to diskriminační, protože dle češtiny můžete hledat muže i ženu. Pokud ale použijete „učitelka“, tak to diskriminační je, protože dáváte najevo, že o muže nestojíte. Ženský rod tak lze použít bezpečně pouze v případech, kdy z inzerátu i povahy pozice je jasné, že pozice je určená opravdu jen ženám a technicky ji nemůže vykonávat muž,
vysvětluje.
Pracovním inzerátům jsme se věnovali již dříve, kdy jsme upozorňovali například na formulace typu „mladý kolektiv“, které mohou nepřímo, podprahově diskriminovat a vyvolat pocit „tam mě nebudou chtít“. Nepoužívejte ani prázdné fráze. Píšete o sobě do inzerátů, že jste dynamicky se rozvíjející společnost? Znamená to, že jste start-up? Nebo jste minulý rok vyrostli o 10 %? Podle průzkumů si většina lidí za podobnými klišé nedokáže nic představit, nebo se jim dokonce protiví,
uvádí na konkrétních příkladech analytik společnosti LMC Tomáš Ervín Dombrovský. Ten konkrétně radí místo Požadujeme ochotu cestovat“ napsat „Cestami a schůzkami s našimi klienty strávíte 1 až 2 dny v týdnu“ nebo místo frází typu „Úspěšný kandidát bude dělat…“ použít přímo „Budete dělat…
Informovali jsme také o kontrolách České obchodní inspekce zaměřených na diskriminaci spotřebitelů ze strany obchodníků. Ve 2. čtvrtletí loňského roku provedla 134 kontrol a podezření na některou z forem tohoto nežádoucího jednání zjistila ve třech případech. Pokuty padaly například za to, že na webových stránkách obchodního řetězce byla uvedena informace o možnosti registrace, do jím provozovaného věrnostního programu, pouze pro osoby starší 18 let nebo že spotřebiteli byl provozovatelem inzertního serveru smazán inzerát, ačkoliv inzeráty jiných inzerentů s obdobným textem smazány nebyly.
Podívejte se na komentáře:
Další kontroly
O kontrole z úřadu práce psala ve facebookové skupině zaměřené na perly z činnosti finanční správy Pavlína. Té přišlo do datové schránky oznámení o kontrole z úřadu práce na vyplacený příspěvek Covid. Ten jí teprve týden před tím dorazil na účet. Mzdové listy, pracovní smlouvy, docházky, doložení zaplacení mezd a další požadavky. V době, kdy nevíte, kam dřív skočit, je to lahůdka. Do týdne kontrola, pecka,
popisuje s tím, že se jedná o 60 zaměstnanců. Podle ní stát chce firmám pomoci, ale je otázkou kam. Nařízením vlády byla povinna uzavřít 20 prodejen a teď musí dokazovat, že nepodvádějí. Aneta v této souvislosti píše, že jejich účetní kontrolu obratem čekala. Kontroly se nebojíme, jen se nestačíme divit!! Jsme firma, která platí vše včas, odvádí daně, nedlužíme žádnému státnímu „úřadu“. Nechceme propouštět lidi, přestože přijít o tržby ze dne na den není jednoduché,
dodává dále Pavlína.
Jiří píše, že se takový postup dal čekat a že asi vyhrají ti, co poslali zaměstnance na pracák. Podobně to vidí i Jan: Všichni, co si požádají o cokoliv, podle mě dřív či později obdrží podobnou pozvánku na kafe.
Také Václav uvádí, že s tím museli počítat. Proto nevypínám EET a nežebrám nic od státu. Raději sáhnu do rezerv a mám klid,
doplňuje. O příspěvek bych vůbec nežádala a vím dobře proč. To radši půjdu na brigádu do supermarketu než si přidělávat další problémy,
přidává svůj názor Markéta.
S dalším případem kontroly se svěřila Soňa. Jejímu klientovi přišla do datové schránky od radnice jednoho většího města žádost o vysvětlení, proč nějakému pánovi (jméno uvedeno) přistál reklamní leták na aktivity tohoto klienta ve schránce, která byla v bytovém domě označena „Nevhazovat letáky“. Klient se musí do tří dnů písemně vyjádřit a předat kontakt na distributora svých letáků, jinak bude zahájeno správní řízení a bude pokutován. Klient podniká v oboru, který je pandemií (a hlavně omezeními shromažďování) velmi zasažen, bohužel taky propadl sítem kompenzačních bonusů a omylem vhozený leták do schránky nějakého Franty Pepy je to poslední, co by teď chtěl a měl řešit,
podotýká závěrem.