Během letošního roku se podnikatelů dotkla řada legislativních změn. Ve většině případů se jednalo o novinky negativního charakteru. Takto právě končící rok shrnul článek Rok 2016: Rok plný legislativních pohrom pro podnikatele. V článku, který právě čtete, jsme dali prostor pro bilancování těm, kteří v průběhu letošního roku serveru Podnikatel.cz přispěli svými radami, zkušenostmi a inspirací. A můžeme s potěšením konstatovat, že většina podnikatelů se i přes značnou nejistotu českého podnikatelského prostředí o roce 2016 vyjádřila pozitivně. Pokud chcete do nového roku vykročit v lepší náladě, přečtěte si jejich postřehy.
Bohumír Zoubek, Services & Products Director Profinit
V tomto roce jsme slavili úspěchy v mnoha aspektech. Po osmi letech jsme vrátili společnost Profinit opět do českých rukou a buyout představuje novou kapitolu příběhu růstu společnosti. Velkou radost máme z toho, že se nám podařilo růst u našich klíčových zákazníků a dodat jim na míru řešení v oblasti zakázkového vývoje a datových skladů. Rostoucí tendenci jsme potvrdili také v oblasti Big data/data science, kde jsme rozšířili tým o další kvalitní odborníky a přišli s inovativními řešeními pro banky a telekomunikace. Co nás naopak trápí, je, že u příležitostí ve státní správě je stále hlavním kritériem cena, přičemž velká většina rizik projektu je přenášena na potenciální dodavatele.
Lenka Bělohoubková, Customer Success Manager Imper CZ
V letošním roce jsme se snažili maximálně soustředit na rozvoj všech našich byznysových aplikací. Systém Leady na sledování návštěv na webu dostal nový kabát a významně se proměnil po stránce nových funkcionalit i technologie. I online databázi firem Merk jsme převlékli do nového vizuálu, přidali další datové zdroje, pokročilé možnosti filtrování a analýzy dat. Velkou pozornost jsme věnovali především rozvoji třetího produktu, který je mezi našimi aplikacemi benjamínkem, systému Monitora sloužícímu k monitoringu médií druhé generace. Jde o mladou aplikaci, ale již nyní si na trhu získala značnou oblibu, a to nás těší. Klienti nám na ni poskytují zpětnou vazbu a ta nám pomáhá při dalším přizpůsobení vývoje. Rok 2016 pro nás byl přelomový i v dalších ohledech. Určitě budu mluvit za všechny z týmu, když povím, že jsme rádi, že se začínáme dostávat pevně do povědomí nejen soukromých firem, ale především také státní správy, která na nás často při výběrových řízeních zapomínala. Sama za sebe mohu povědět, že za rok a půl mého působení ve firmě Imper CZ vidím úžasný progres, kterým si firma i produkty prošly. Jsem ráda, že mohu být u toho, a těším se na nové výzvy. Tou nejdůležitější a dlouhodobou bude rozšíření týmu o nové kolegy, protože kvalitních zaměstnanců je dnes všude málo.
Markéta Laube, zakladatelka Mamiee.cz
Ráda bych poděkovala všem zákazníkům MAMIEE za přízeň a podporu. Z letošního roku mám opravdu velkou radost, významně mi narostlo množství spokojených zákazníků, získala jsem nové podněty, byla jsem oslovena pro spolupráci dalšími firmami a také jsem našla spolehlivé a velmi šikovné spolupracovnice, bez kterých bych vánoční nápor sama nezvládla. Přesvědčila jsem se o tom, že prostor na trhu existuje a je potřeba se toho aktivně chopit.
Michal Šmída, zakladatel a CEO Twisto
V letošním roce jsme začali pracovat na tom, abychom v roce příštím nabídli našim klientům možnosti platit i v kamenných prodejnách skrze Twisto platební kartou. Nejdříve jsme na tomto projektu začali pracovat s českou bankou, ale bohužel jsme zjistili, že v České republice není banka, která by na to technicky byla připravená, takže jsme našli partnera v Německu. Příprava na kartu je pro nás nyní asi nejtěžší a nejsložitější projekt. V roce 2016 se nám celkově velmi dařilo. Spustili jsme revoluční službu Platba e-mailem a fotkou pro placení složenek a faktur jedním kliknutím, spoluzaložili jsme ČEFTAS – Českou FinTech asociaci, která má zastupovat těch 50 českých fintech startupů. Tímto reagujeme na novou regulaci, jako je PSD2 či elektronická identita. Máme již 30 členů a věřím, že nám toto uskupení pomůže podpořit růst FinTechu v Česku, protože jsme několik let za západní Evropou. Příští rok bude pro Twisto díky plánované platební kartě přelomový. Očekáváme, že budeme nadále růst, a to jak v obratu, tak i počtu spolupracujících e-shopů a počtu spokojených zákazníků, který je dnes přes 150 000.
Radka Husáková, zakladatelka Rh+ marketing
Rok 2016 bych nazvala jako rok sebejistoty. Naučili jsme se zákazníkům lépe vysvětlit naše služby a také na základě získaných zkušeností a referencí prokázat, jak fungují. Jsme PR agentura a PR je pro firmy často jedna velká magie, které nerozumí, a jsou k němu nedůvěřivé. Od druhé poloviny roku jsme začali získávat zakázky průměrně s o 20 až 30 % vyšším rozpočtem než doposud, a to právě díky větší důvěře v sebe sama. Ta se samozřejmě zvedá i s odkroucenými lety v oboru. S tím souvisí i neustále se zvyšující poptávka po marketingových agenturách.
Ve firmách rostou marketingová oddělení, vznikají nové agentury, ale rodí se málo odborných marketérů. Někteří majitelé firem mají pocit, že na marketingu není nic složitého a může ho dělat každý. To vidíme zejména na našich odborných kurzech, kdy např. asistentky vypráví o očekávání svých šéfů. Nejen ve firmách, ale mnohdy i v agenturách chybí odborníci. Chybí vzdělání, ale i praxe. Ne jednou se stalo, že stážista, kterého jsme měli na tři měsíce s nulovými počátečními znalostmi o marketingu, dostal po této stáži v jiné agentuře pozici “specialista” nebo “manager”. Na takový titul se ale těžce dře několik let. Důsledkem jsou nespokojení klienti s prací agentur, což celkově vyvolává jejich další nedůvěru k oboru. I přes velkou konkurenci si ale agentury, které odvádí kvalitní práci, svoji klientelu velmi dobře najdou. Trh je po marketingu hladový. Do roku 2017 si neseme jeden rest. Znáte to, jak je to s kovářovou kobylou. V plánu byl nový agenturní web, který jsme nestihli. Proto tady i veřejně hlásím, že ten nový bude stát za to. Dále plánujeme rozšířit portfolio vzdělávacích aktivit, to se nám ale částečně podařilo už s předstihem v prosinci 2016. Novinkou budou zážitkové kurzy marketingu.
Patrik Diamant, zakladatel služby Jeans Maker
Rok 2016 pro mě byl životním milníkem. Nějakou dobu jsem přemýšlel o podnikání, jenže pořádný nápad chyběl. Než jsem se rozhodl vyřešit svůj vlastní problém, a kupodivu i problém mnoha dalších. Krejčovina pro mne byla španělskou vesnicí, ale vidina budoucnosti byla velmi silná. Společně jsem se svými přáteli a zákazníky za rok 2016 vybudoval službu, která mně i jim dává velký smysl.
Ondřej Tomeš, marketing manager Kolonial.cz
Co mě zaujalo v roce 2016? Situace na českém pracovním trhu. Nedostatek pracovní síly poprvé naznačil, že bez robotizace a autonomně fungujících procesů se neobejdeme již za jednotky let. Lepší to rozhodně nebude, takže musí přijít radikální změna.
Radim Rezek, zakladatel a CEO Flatio
Rok 2016 byl pro naši realitní skupinu nejúspěšnější od roku 2009. V prvním kvartálu jsme spustili projekt Flatio s myšlenkou změnit trh s dlouhodobými pronájmy a nastavit v tomto odvětví nové standardy, kdy by velká část procesu probíhala online. Bohužel jsme narazili na problém. Většina majitelů bytů měla z propracovaného, ale jednoduchého procesu strach. Po pár měsících jsme ho předělali na střednědobé pronájmy – tedy na bydlení od jednoho do šesti měsíců – a sázka se vyplatila. Stali jsme se tak jedinou službou, která nabízí tento produkt v České republice. A rozhodnutí se vyplatilo. Od května jsme v Praze pronajali 13 000 nocí a v prosinci se nám podařilo otevřít pobočku ve Vídni.
S oporou v Enernu se připravujeme na další kolo investic a expanzi do celé Evropy, kde bychom chtěli během pěti let mít obrat dosahující 10 miliard korun, což je dle našich odhadů 10 % celého evropského trhu ve střednědobých pronájmech. Pociťuji, že na realitní trh pronikají nové technologie, a je vidět obrovský pokrok v oblasti distribuce nabídky – ať už prodej nebo pronájem bytů – a celé odvětví nyní prochází obrovskou změnou. Jsem rád, že i my můžeme být strůjci této pozitivní změny pro zákazníky nejen u nás, ale i ve světě. Reality a technologie jsou dle mého názoru velkým tématem, na které se v médiích zapomíná.
Jana Bačová, marketingová manažerka Pepa.cz
Když se otočím zpátky, tak na tento rok vzpomínám moc ráda. Byl plný výzev a díky tomu si uvědomuji, že i když byly těžší chvíle, tak to pro mě osobně bylo velkým přínosem. U nás je velká výzva, že spravujeme zhruba 15 reklamních systémů. Potřebujeme ohlídat, aby vše vycházelo, a od února jsme začali ke každému reklamnímu systému přistupovat více individuálněji. Předtím jsme měli obdobné cíle pro každý systém, začali jsme se ale více dívat, jak nám jednotlivé systémy přináší nové zákazníky, zda u nás později znovu nakupují apod. Za to jsem hodně ráda, to nám rozhodně pomohlo. Jsem moc vděčná za náš tým, že je tak kreativní, je tam plno nápadů, nových věcí, které zkoušíme, a to v každodenním pracovním životě hodně pomáhá. Zkusili jsme si letos poprvé udělat sami vánoční videa, při vymýšlení i natáčení bylo hodně zábavy.
Petr Filipec, provozní ředitel Storyous
Nejzásadnějším momentem roku 2016 byl nástup EET. Doslova převrátil vzhůru nohama celý gastrotrh, tedy prostředí, které jsme se snažili dva roky kultivovat a rozvíjet. Než na trh nastoupilo EET, pokladny Storyous jsme prodávali těm, kteří sami chápali výhody moderního pokladního systému. Teď musíme umět pracovat s klienty, pro které je to jen zákonem nařízená „zbytečnost“. Na druhou stranu nás těší, když dokážeme dobře obhájit, v čem může EET podnik posunout – přehledem o chodu podniku, návštěvnosti, výdělcích, potravinách ve skladu… Firmy, které se tato data naučí využívat, podobně jako se na webu používají třeba Google Analytics, se stanou tahouny české gastronomie.
Jiří Matzner, zakladatel advokátní kanceláře MATZNER et. al.
Rok 2016 hodnotím jako velmi úspěšný a zdařilý. V oblasti práva se ukázalo, že je možné dále zvyšovat nejen obrat, ale dosahovat i vyššího zisku. Spolupráce se slovenskou kanceláří a poskytování služeb s přesahem na slovenský trh se ukázalo jako velmi dobré rozhodnutí a pomohlo nejen zvýšit odbornost o další kvalitní osoby, ale také efektivní pomoc pro různé oblasti činnosti řadě našich klientů. Podařilo se úspěšně realizovat několik významných obchodních transakcí v oblasti fúzí společností, což svědčí o rostoucím obchodním trhu a jeho možnostech.
Některé případy, které jsou i mediálně sledovány, se nepodařilo, i přes několikaleté trvání, dotáhnout do konce, ale v tomto směru lze ovlivnit průběh pouze omezeně. V rovině mé start-up společnosti „empira one“ v oblasti IT se opět podařilo růst a v roce 2016 překročit magickou hranici 100 milionů korun. Společnost od svého založení v roce 2012 roste každý rok a za čtyři roky dosáhla takto významného milníku. Do budoucího roku plánujeme expanzi i do zahraničí a věříme, že se podaří rozjet obchodní model i v zahraničí.
Neblaze hodnotím další legislativní nárůst administrativní zátěže. Jde především o kontrolní hlášení, EET a vyšší shromažďování informací o bankovních účtech. S tímto souvisí i nejisté podmínky, které se mění tzv. za pochodu a nepomáhá podnikatelskému prostředí, když úvahy o opětovném zvyšování daní nejsou cestou k růstu ekonomiky. Zvyšující se množství úředníků, za stejné úrovně poskytované služby – ba naopak, nárůstu administrativy – státu mě také netěší. Zvyšující se pocit nejistot plynoucích z legislativních „smrští“, umocněné dlouhodobým politickým kláním s ohledem na probíhající volební kampaň, přípravu voleb, povolebních jednání a plynulý přechod do nové volební kampaně, tyto jsou v poslední době nastaveny pouze na jednoduchých heslech, mnohdy zcela prázdných. Jsem přesvědčen, že máme neobyčejně schopné lidi, velmi pracovité a přesto si zachovávají svou skromnost, což mne naplňuje optimismem, a proto vidím budoucnost ve světlých a teplých barvách.
Martin Sobotka, jednatel Shopea.cz
Rok 2016 byl pro naši firmu velmi úspěšný. Začátkem roku jsme dokončili větší projekt z veřejné zakázky Magistrátu města Brna, což byla zajímavá zkušenost. Zejména s ohledem na administrativní postupy, agendu k projektu a další aspekty, které běžné B2B zakázky nemají. Rozrostli jsme se o další dva nové kolegy a museli jsme přistoupit ke stěhování do větších prostor. Absolvovali jsme dlouho odkládaná školení. V tomto budeme v dalším roce určitě pokračovat, jelikož se nám školení osvědčila/vyplatila. Přidali jsme desítky nových funkcí do systému e-shopu pro naše klienty. Ovšem další funkce čekají, a tak se ani v roce 2017 nezastavíme ve vývoji. Na rok 2017 se těšíme. Máme plány pro rozšíření služeb i zkvalitnění systému e-shopu. Uvidíme, jak se také vyvine EET v oblasti e-commerce. Ze začátku bylo i trochu zábavné sledovat, jak tvůrci EET netuší, jaké oblasti e-commerce obsahuje, co jak funguje. Postupem času je to spíše iritující, ale věřím, že se vše vyřeší.
Radek Jonáš, zakladatel Strateg.cz
Rok 2016 byl bohatý na řadu legislativních novinek typu kontrolní hlášení nebo EET. Mezi těmito mediálně vděčnými tématy téměř zanikla novela zákona o účetnictví. Uvedená novela snížila limity pro konsolidaci a tím rozšířila povinnost konsolidovat účetní závěrku na více firem. Více účetních jednotek, které ovládají další firmy, tak bude muset provést konsolidaci účetních závěrek za období začínající v roce 2016. Protože konsolidace není úplně triviální záležitost, připravili jsme s Radkou Loja publikaci Konsolidovaná účetní závěrka podle českých předpisů v příkladech. V knize krok za krokem na praktických příkladech vysvětlujeme postup konsolidace. Jsme velmi rádi, že se nám podařilo publikaci vydat u nakladatelství VOX ještě před koncem roku, aby čtenáři měli čas se na konsolidovanou účetní závěrku připravit. Podařilo se nám zprovoznit i internetové stránky Konsol.cz, kde publikujeme další informace, které čtenářům mohou se sestavením konsolidované účetní závěrky pomoci.