Složitost českých zákonů a vysoké daně. To jsou dva hlavní důvody, kvůli kterým čtvrtina českých firem uvažuje o přemístění svého sídla do zahraničí. Vyplývá to ze společného průzkumu Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR a Podnikatelského inkubátoru při Vysoké škole ekonomické v Praze.
Nejvíce nespokojeny jsou firmy z oblasti poradenství, marketingu a vzdělávání. „Další, které kvůli daním a zákonům uvažují o odchodu, působí v oblastech průmyslu a strojírenství, zbytek působí například v oblastech pohostinství/hoteliérství, ve zdravotnictví, ve finančním sektoru nebo v ICT/telekomunikacích,” upřesnil pro business server Podnikatel.cz Miroslav Křížek, ředitel Podnikatelského inkubátoru při Vysoké škole ekonomické v Praze.
Trnem v oku je českým podnikatelům také množství administrativních povinností spojených s provozem činnosti a zároveň špatná vymahatelnost práva. A ještě hlasitěji poukazují na to, že stát se za chyby svých úředníků neomlouvá a nijak je ani nepostihuje. Navrhují tedy tzv. editační povinnost, která by úředníky k zodpovědnosti zavazovala. V tomto ohledu došlo už k posunu, i když zatím jenom k částečnému.
Reforma žádné zázraky nepřinese, naopak
Daně. V posledních dnech často diskutované téma. Podle vlády se údajně dočkáme nižšího daňového zatížení, a to díky reformě veřejných financí. „V důsledku změn klesne daňové zatížení plátců podle aktuální metodiky o 9,3 mld. Kč v roce 2008, 23,8 mld. Kč v roce 2009 a 34 mld. Kč v roce 2010,” uvedl pro business server Podnikatel.cz Jakub Haas, zástupce tiskového mluvčího ministerstva financí. Přesto přes osmdesát procent českých firem považuje daně v Česku za vysoké. V současné době to potvrzuje i poslední zpráva Eurostatu, podle které je sazba daně z příjmu v Česku nejvyšší ze všech nových členů Evropské unie. Tato zpráva však nezohledňovala stav, který nás teprve čeká a který podnikatelé s napětím sledují.
Business server Podnikatel.cz se bude reformě veřejných financí z pohledu podnikatele věnovat podrobně. V případě, že máte jakýkoli dotaz či námět k tomu tématu, můžete již nyní psát na adresu: redakce@podnikatel.cz. Odpovědi naleznete v chystaném seriálu článků i ve speciální poradně.
Kromě vysokých daní trápí české firmy a podnikatele i nepřehlednost daňového systému. Podle výzkumu AMSP ČR a Podnikatelského inkubátoru VŠE jsou z české legislativy právě daně pro čtvrtinu dotázaných tou nejproblematičtější oblastí. Ostatně českou legislativu kritizují prakticky všechny české firmy. Dvaadevadesát procent respondentů ji považuje za nepřehlednou.
Světlo naděje však podle nich schválená reforma veřejných financí nepřinese. Skoro polovina českých firem a podnikatelů si myslí, že půjde jen o nevýznamné změny. Necelých třicet procent se pak obává spíše zhoršení situace. Legislativní změny podle nich daňový systém ještě více znepřehlední. „Naše Asociace na problematičnost tohoto systému poukazuje dlouhodobě, protože ve změti předpisů se nevyznají už ani daňoví poradci, natož podnikatelé,” řekla Eva Svobodová, generální ředitelka Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR. Podle ní by vláda měla zohlednit rozdělení daňových zákonů na tři hlavní skupiny:
- pro fyzické osoby
- pro právnické osoby
- pro samosprávu a nadace
Zároveň upozorňuje na rozdíly mezi účetnictvím a daňovým účetnictvím, což jsou dvě odlišné věci a mnozí malí podnikatelé se v tom nevyznají. Nesrozumitelnost Zákona o daních z příjmů přiznává i samotné ministerstvo financí a slibuje jeho zkvalitnění: „Náš resort plánuje v průběhu tohoto volebního období předložit návrh nového zákona, který bude představovat výrazné zjednodušení daňového systému,” potvrdil Jakub Haas z ministerstva financí.
Každý úředník by měl za svá rozhodnutí nést zodpovědnost
Kromě daní a nepřehledné legislativy trápí podnikatele také nadbytečná byrokracie. Prakticky denně se setkávají s administrativní náročností v podobě velkého množství povinných potvrzení, výkazů a hlášení, které malí a střední podnikatelé musejí zpracovávat. „Navrhujeme proto, aby byla od podnikatelů přijímána čestná prohlášení a úřady více spolupracovaly mezi sebou a informace si mezi sebou předávaly. Podle našeho názoru by po úřadech měly obíhat dokumenty, nikoli lidé,” řekla generální ředitelka AMSP ČR Eva Svobodová.
Ta rovněž pro business server Podnikatel.cz prozradila cíl Asociace, který souvisí s úředníky a s celou legislativní agendou vůbec. Bude spočívat v zavedení úplné editační povinnosti, což je vlastně zodpovědnost státních úředníků za jimi vydaná a realizovaná rozhodnutí. Stát podle Svobodové úředníky za špatná rozhodnutí, která poškodí podnikatele, nijak netrestá, protože mu to žádný zákon neukládá. Editační povinnost by měla v tomto ohledu přinést změnu. I když se zatím nepodařilo prosadit její úplné zavedení, námi oslovení podnikatelé návrh vítají a označují ho za určitý posun.
Podnikatelům vadí také unijní zákony, považují je jen za další obstrukce
Naopak posun příliš nevidí v našem členství v Evropské unii. Jak vyplynulo z průzkumu Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR a Podnikatelského inkubátoru při Vysoké škole ekonomické v Praze, kterého se zúčastnilo 290 podnikatelů a firem, více než polovina z nich žádné změny od našeho vstupu do EU nepociťuje. Zlepšení uvedlo něco málo přes třicet procent respondentů, přičemž zhoršení vidí 11 procent podnikatelů. Unijní zákony, které jsou závazné i pro Českou republiku, více než čtvrtina firem nevnímá, ještě více z nich je považuje za další obstrukce.