Podnikatelka má obchod v nájmu a řeší opravy dveří. Musí je platit sama?

16. 9. 2021
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Když má podnikatel pronajaté prostory, měl by si pořádně zkontrolovat smlouvu a vědět tak, jaká má práva. Vyhne se tak nepříjemnostem.

Podnikatelka Anežka se ve facebookové skupině zaměřené na spolupráci, rady a tipy od OSVČ obrací na ostatní, jestli nemají podobnou zkušenost jako ona. Pronajímá si prostor pro svůj obchod a podruhé se jí úplně rozsypal zámek ve dveřích. Oprava byla drahá a ji zajímá, co si může nárokovat od pronajímatelky.

Co se dozvíte v článku
  1. Někdo radí soud
  2. Na místě byla reklamace
  3. Zkušenosti ostatních
  4. Podívejte se na facebookové příspěvky:
  5. Vždy záleží na smlouvě

Každá oprava s výjezdem stála podnikatelku pět tisíc, což je s jejím obratem katastrofální částka. Ale bez opravy by se do obchodu nedostala a zamezuje jí to tak v podnikání. Když jsem paní, která mi místo pronajímá, řekla, co se stalo, oznámila mi, ať nepočítám s tím, že by mi cokoli proplácela nebo financovala a že jestli se mi to nelíbí, mám si hledat místo jinde. Jenže ve smlouvě je, že pronajímatel musí udržovat místo ve stavu, abych v něm mohla podnikat, popisuje dále. Ptá se tedy ostatních živnostníků, zda netuší, jak je to ze zákona a jestli to opravdu pronajímatelka nemusí nijak řešit. A ačkoli to není její vina, že se zámek rozbíjí, zda to musí v plné míře platit ona.

Někdo radí soud

Petr se hned v úvodu ptá, jestli má smlouvu mezi obchodními subjekty, tedy vztah podnikatel – podnikatel. Pokud ano, tak je to podle něj jedině na soud, protože občanský zákoník se vztahuje pouze na vztah občan – podnikatel. Prostě vám nedodržuje smlouvu, takže právníka, doložit doklad a požadovat proplacení dokladu, doplňuje. Filip v souzení kvůli rozbití zámku podnikatelčiných dveří nevidí důvod. Na to Petr vysvětluje, že jde o klasické nedodržení smlouvy, a to se buď řeší po dobrém, tedy dohodou, nebo soudně. Tak pokud mají smlouvu na to, že pronajímatel bude tyto opravy hradit a nehradí je a odmítá je hradit, jak to chcete řešit? Platit všechno sám? I když je ve smlouvě něco jiného? ptá se dál. Filip však podotýká, že zatím neví, co je ve smlouvě, ani kdo může za poškození zámku. Jisté je jedno, že běžnou údržbu hradí nájemce (nevím, který pronajímatel by se k tomu dobrovolně upsal). A že se rozbíjí zámky, kliky u dveří, kapající kohoutky, utržená splachovadla, rozbité výplně dveří a jednou za čas se vymaluje. To se stává, dodává.

Na místě byla reklamace

Podle Jana je druhý výjezd na reklamaci a paní je úplně mimo, že místo reklamace zaplatila znovu. Petr opět zdůrazňuje, že ve vztahu podnikatel – podnikatel není žádná zákonná záruka s tím, že paní klidně mohla dostat záruku měsíc. Pořád si tady lidi pletou tyhle obchodní vztahy s tím, že podnikatel prodá nebo poskytne službu koncákovi, tam je to v zákoně ošetřeno, podotýká. Tak já vím, že kdo by nám nedal záruku, tak pro nás nic dělat nebude. Koncák je i firma/živnostník, odpovídá Jan. Petr uvádí, že když většinou, když potřebujete vyřešit zamčené dveře, co nejdou otevřít, tak berete toho, kdo přijede, a ne toho, kdo dá nejlepší záruku. Na to Jan radí dveře otevřít a až poté snad vyměnit nebo opravit. Tak si to zkuste, když mají dveře bezpečnostní zámek a bezpečnostní kování. Ještě když jsou automaty tak úplně v háji. Na to jsme taky volali zámečníka, popisuje s úsměvem Petr.

Filip se přidává do diskuze a ptá se, co znamená, že se rozsypal zámek, protože se stává, že se zámek rozbije. Pokud se rozbil podruhé a v krátké době, měla jej podnikatelka reklamovat, protože byl opravdu dodán vadný. Proč se rozbil? Konstrukční vada dveří/futer? Pak platí asi pronajímatel. Pokud jste si pronajala prostor, dostala klíče a fungovalo to, tak údržbu samozřejmě hradíte vy, vysvětluje. Podnikatelka Anežka odpovídá, že podle zámečníka sesedá celý vnitřek dveří a u zamknutí vždy hrozí, že se celá vložka posune a ohne anebo zlomí. Celá vložka minulých dveří, včetně uchycení kliky, byla nalomená a posunutá a podle zámečníka to s těmito dveřmi bude hrozit i dál. Stejný problém má i kóje vedle, která patří někomu jinému. Je to tedy závada dveří a prostorů jako takových. Ta oprava z minule je skoro 3 roky stará. Zámečník z minule mi řekl, že záruky mají jen rok a že i tak, že je taková šance, že se to stane znova, že by se na to normální reklamace nevztahovala. Ale máte asi pravdu, že to jde prostě za mnou, shrnuje.

Tip: Procházíme volební programy a zjišťujeme, kdo slibuje podnikatelům nejlepší výhody. Čtěte volební speciál

Zkušenosti ostatních

Katka prozrazuje, že má dvě provozovny a na obou jí časem odešel zámek, ale nikdy by ji nenapadlo to řešit přes pronajímatele. A to ještě když první, co udělali po podpisu smlouvy, bylo, že právě vyměnili zámky. Petrovi, když byl v nájmu, měnili i žárovky pronajímatelé s tím, že i korunové položky si řešil majitel objektu. Asi na tom měl nějaký zájem (nevím, jestli dodržení standardu, nebo co), ale fungovalo to, všechno jsem byl povinen hlásit, bylo to ve smlouvě a on vše vyřešil, popisuje. Podle Lucie je to těžké. Jí paní řekla, dělejte si tu, co budete chtít, ale plaťte si to sama. To znamená, že kdybych měla rozbité dveře a vadilo by mi to, tak asi musím koupit nové dveře. I když jednou jsem volala správce a ten mi ty dveře přišel normálně v pohodě zkontrolovat – utáhnout a tak, dodává.

skoleni_8_1

Lenka radí, že pokud má podnikatelka pojištění provozovny, ať to řeší přes pojišťovnu. U nás do 10 tisíc hradí výjezd i opravu zámečníka, upřesňuje. Jan uvádí, že drobné opravy si dělá nájemník, a také si myslí, že pokud nechala opravit zámek, který se do dvou let opět rozsypal, je to na reklamaci. Projděte si smlouvu. Většinou tam bývá něco jako: Nájemník si drobné opravy hradí sám, nepřesáhne-li oprava výši nájmu. To mám já, píše s tím, že pokud není pojištění, tak to musí zaplatit sama.

Podívejte se na facebookové příspěvky:

Vždy záleží na smlouvě

Jana na Facebooku zmiňuje, že mají přímo ve smlouvě, že opravy do pěti tisíc si hradí nájemník sám. Podobně píše i Radka, že záleží na smlouvě a pak také na člověku, kdo to pronajímá, nebo na správci. Její minulý podnájem byla katastrofa, kde se horko těžko řešilo i WC, když bylo v poruše, které bylo na chodbě společné asi čtyřem podnikatelům. Tehdy správce nebral telefon, nereagoval a podobně. Jsem přestěhovaná, stačí napsat, že mi nesvítí světlo, a pan majitel to v krátkém čase vyřeší. Asi bych se pomalu poohlížela po něčem jiném, popisuje své zkušenosti a radí v závěru.

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).