Miliony pro dobré podnikatelské nápady

8. 2. 2010
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Autor: 546762
V soutěžích podnikatelských nápadů může student snadno najít investora, který mu pomůže myšlenku zrealizovat. Některým však stačí vlastní schopnosti a svůj byznys nastartují sami bez cizí pomoci.

Realizace podnikatelských záměrů není jednoduchá věc, zvláště pokud se jedná o začínající podnikatele. Mezi takové se řadí i studenti, kteří se kromě školní výuky zabývají podnikáním, nebo o rozjetí vlastního byznysu usilují. K uskutečnění plánů však kromě dobrého nápadu a notné dávky odvahy potřebují také finance, popřípadě vhodné prostory. Pomocnou ruku v tomto směru nabízí některé podnikatelské soutěže a pak také podnikatelské inkubátory. Čtěte více: Jsem student a podnikání je pro mě jasnou volbou

V soutěžích bodují především internetové projekty

Mladí lidé s podnikatelskými nápady, na jejichž realizaci mnohdy nemají dostatečné finanční prostředky, se mohou účastnit soutěží, které v případě úspěchu slibují několika milionové investice do vítězného projektu. Příklady takových soutěží představují třeba Milionový nápad nebo Startup. Obdobné soutěže se orientují většinou na internetové projekty, Startup roku je však otevřen různorodým oblastem a formám podnikání, specifikuje Kamil Vacek, ředitel společnosti Glocal Consulting, která je jedním z organizátorů soutěže a investorem vítězného projektu. Obě zmíněné soutěže hodnotí jednotlivce i týmy a jejich podnikatelské nápady podle originality, kvality zpracování, proveditelnosti, ziskovosti či potenciálu dalšího růstu. Do zkoumaných kritérií se někdy započítává i osoba podnikatele. Čtěte více: Podnikáte jako student? Máme pár tipů z diskuze

Soutěže Milionový nápad se zúčastnil i bývalý student Vysoké školy ekonomické v Praze František Churý. V roce 2009 se mu s projektem Keepinhead.com na výuku cizích jazyků pomocí moderních technologií podařilo získat titul Student podnikatel. V internetové branži se uplatnil také Lukáš Žďárský. V roce 2008 vyhrál soutěž studentských podnikatelských nápadů Startup s projektem Mujinstruktor.cz, kdy na webu nabízí služby spojené s hledáním vhodného sportovního instruktora nebo trenéra. Rok před ním v téže soutěži uspěl Jakub Havrlant a jeho realitní server Bezrealitky.cz, jehož prostřednictvím je možné inzerovat prodej či pronájem nemovitosti bez prostředníka, tedy bez realitní kanceláře. Čtěte více: Kupujete nemovitost pro podnikání? Máme tipy, jak nenaletět

Jste student/studentka a chcete začít podnikat?

Pozor, aby vám nápad neukradli

Někdy však student myšlenku má, avšak váhá, zda ji má vůbec cenu uskutečnit. Taky jsem to dilema řešil. Je dobré se poradit s někým, kdo už nějaké zkušenosti má. Je ale nutné vyhlédnout si někoho důvěryhodného, kdo vám nápad neukradne, varuje Churý. Citlivosti práce s nápady jsou si vědomi i organizátoři Milionového nápadu. Všechny subjekty, které přijdou do styku s přihlášenými projekty, musí podepsat prohlášení o mlčenlivosti. Tím je zaručena ochrana nápadů před zneužitím třetí stranou, vysvětluje Miroslav Křížek, ředitel Institutu rozvoje podnikání (IDE).

Někteří studenti však soutěž k tomu, aby rozjeli vlastní podnikání, nepotřebují. Vystačí si s běžnými výhodami studenta – nižšími daněmi a výhodnějšími podmínkami při odvádění sociálního a zdravotního pojištění. Obecně si myslím, že je dobré začít podnikat u studia už z toho důvodu, že si člověk prostě může dovolit riskovat, zmiňuje další pozitivum Churý. Čtěte více: Jak na daně a pojištění u podnikajících studentů starších 26 let

Strastiplné začátky

Než se student stane podnikatelem, musí svůj nápad řádně promyslet. František Churý popisuje, že nejprve musel samotný produkt vymyslet a vyvinout, dát mu jméno, ale také zaujmout zákazníky a soustředit se jak na marketing, tak i na zdokonalování produktu. Ze začátku jsem se potýkal s nedostatkem financí a zkušeností, popisuje pro business server Podnikatel.cz Churý svoje začátky. Proto si sehnal společníka – svého kamaráda Jiřího Navrátila, aby společně nesli riziko a kryli případnou ztrátu. Se svým nápadem ale zabodovali a projekt dále rozvíjí.

V podnikatelské praxi považuje Churý za důležité udržet si „stabilitu myšlení“ a nadhled. Lidé často mají tendenci oscilovat, tj. když se jim něco zrovna podaří, mít přehnaná očekávání, a když se nedaří, upadnout do deprese. To není dobré. Vždycky jsem se snažil tohoto vyvarovat a přemýšlet racionálně, říká Churý. Také je dobré při sjednávání spolupráce uplatňovat win-win strategii, která podle Churého zajistí její dlouhodobou udržitelnost. Čtěte více: Zkuste podnikání nanečisto pomocí fiktivní firmy

Autor článku

Redaktor/ka již pro server Podnikatel.cz nepracuje. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).