Podnikatelský navigátor pro rok 2013 aneb 3 trendy, které ovlivní váš byznys

20. 12. 2012
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: www.isifa.com
Ilustrační obrázek
Co čeká podnikatele v roce 2013? Čtěte, jaký marketing je na vzestupu a co firmy i v příštím roce výrazně potrápí.
Ilustrační obrázek
Autor: www.isifa.com

Kam bude směřovat byznys v roce 2013?

Ani v příštím roce nebude pro firmy snadné najít kvalifikované odborníky a o talenty budou muset bojovat. Recese neskončila a i v příštím roce čeká podnikatele snižování nákladů. Postižené budou především některé obory. Oblastí, kam budou muset za takových podmínek firmy stále více napínat své síly, bude obchod a marketing, jež stále více tlačí na inovativní přístup a kreativitu.

Svět a lidé se mění a s nimi také obchod i marketing

Peter Fisk, odborník na branding, marketing a inovace a zakladatel společnosti Genius Works, vytipoval řadu marketingových trendů pro rok 2013. Zde jsou jen některé z nich.

Čtěte také: Obchod s koncem světa. Podnikatelé, nebo podnikavci?

Marketingové tipy pro rok 2013 podle Petera Fiska:

  • Black marketing jsou eventy, party nebo sponzoring, který osloví spotřebitelské niky a spotřebitele, které nelze oslovit klasickou reklamou.
  • Hlas značky znamená, že se z majitele firmy může stát celebrita, která poutá pozornost adrenalinovým sportem nebo vlastním úspěšným pořadem v televizi. To, že za značkou je osobnost v Česku pochopil příkladně Stanislav Bernard.
  • Freemium pricing je marketingový princip, na který přišli prodejci aplikací nebo her. Základní produkt dají spotřebiteli zdarma, a když si ho oblíbí a zvykne si na něj, nabízí mu placené upgrady.
  • Platformy participace využívají firmy, které hledají inspiraci u svých zákazníků. Vytvoří platformu, na jejímž základě sbírají spotřebitelské nápady, tipy a přání, které integrují do vlastního byznysu.
  • Předplatné je známé především z oblasti médií, nyní je podle Fiska čas aplikovat tento model i v jiných oblastech. Od cloud computingu po prodej bedýnek.
  • Brand storytelling je přístup zaměřený na vyprávění příběhu značky. Ten má tu výhodu, že bude spotřebitelům připadat autentický a rádi se o něj podělí s ostatními.
  • Hostující designery využívají známé velké značky jako je třeba i v Česku zdomácnělá H & M. Inspiraci tu však mohou hledat i ostatní.

Čtěte také: Jsou manželé a prodávají potraviny od farmářů. Jak funguje bedýnkový byznys?

České firmy také budou dále rozšiřovat své trhy a expandovat do zahraničí. Podle poradenské společnosti PwC se tento trend týká hlavně firem rodinných. Do pěti let by jich mělo své produkty a služby vyvážet až více než 70 procent.

Čtěte také: Rodinným firmám je český trh malý. Stále více se zajímají o export

Nedostatek kvalifikovaných odborníků

S nedostatkem kvalifikovaných odborníků na trhu práce se firmy potýkají již delší dobu a tento trend bude v roce 2013 pokračovat. Nedostatek odborníků vnímá například více jak třetina manažerů, kteří jsou ve firmách zodpovědní za informační a komunikační technologie, jak zjistila v průzkumu poradenská společnost Deloitte. Kvalifikované pracovní síly chybí v tomto oboru ve finančních službách, médiích, telekomunikacích, technologiích i ve veřejném sektoru.

Podle dalších průzkumů, které provedla Národní observatoř zaměstnanosti a vzdělávání, se nedostatek odborníků zdaleka netýká jen IT sektoru, ale většiny hospodářských odvětví. Chybí mimo jiné také řidiči, svářeči nebo stavební dělníci.

Čtěte také: Řemeslo versus učení. Neztrácí vysokoškolské vzdělání svou váhu?

Nedostatek kvalifikovaných pracovníků pro klíčové profese konstatovala nedávno také společnost Hays Česká republika, která se zabývá personálním poradenstvím. A to přes to, že roste nezaměstnanost. Výsledkem je i soupeření o talenty a snaha firem, talentované pracovníky udržet a rozvíjet.

Čtěte také: Pracujte s talenty, firmě se odmění

Snižování nákladů a recese

Firmy budou dále hledat možnosti, jak srazit dolů náklady. Jednou z oblastí, kde půjdou podle IT ředitelů firem náklady dolů, je právě oblast informačních a komunikačních technologií, ukázalo se v průzkumu Deloitte. Pro většinu organizací nejsou nejhorší časy z pohledu tlaku na snižování nákladů v souvislosti s ekonomickou krizí ještě zcela zažehnány, komentoval to Zdeněk Křížek, partner v oddělení ICT poradenství a řízení rizik ve společnosti Deloitte. Očekává se přitom, že kromě výrazného poklesu nákladů na ICT ve veřejném sektoru, se šetření více dotkne také výrobního nebo spotřebitelského sektoru.

Oborem, který bude i v příštím roce v Česku čelit recesi, je stavebnictví. V důsledku výrazného propadu poptávky ze strany veřejného sektoru je stavebnictví v ČR již čtvrtým rokem v recesi a vykazuje ve srovnání s okolními zeměmi negativní trend, vyplývá ze studie Udržitelné stavební investice v České republice, kterou vypracovala společnost Deloitte spolu se Svazem podnikatelů ve stavebnictví v ČR. Je třeba říci, že nejen celá stavařská veřejnost je velmi znepokojena současným vývojem. Došlo k opravdu dramatickému poklesu zásoby práce ve veřejném sektoru, byla fakticky zmrazena příprava velkých infrastrukturních staveb, není zajištěno financování akcí spolufinancovaných EU a není jasný výhled na další roky. Toto vše má a bude mít v budoucnu pro odvětví fatální důsledky, uvedl Václav Matyáš, prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví v ČR. Nejvíce se špatná situace dotýká právě malých a středních stavebních společností, které ničí velký konkurenční tlak. Stavebnictví hrozí v roce 2013 pokles až o 24 procent ve srovnání s předkrizovou situací v roce 2008.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).