Podnikatelský účet je základní potřebou každého podnikatele. Zde je přehled

18. 2. 2021
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
V této době podnikatel s podnikatelským účtem získává výhodu dosáhnout na podporu od státu na úvěr v rámci programů COVID. Poplatky jsou nízké a výhod je mnoho.

Podnikatelský účet je obdobou běžného účtu a k jeho založení většinou stačí doklad totožnosti a kopie živnostenského listu (výpis z živnostenského rejstříku), případně výpis z obchodního rejstříku u právnické osoby. 

Co se dozvíte v článku
  1. Proč jsou důležité?
  2. Prováděly banky nějaké změny? 
  3. Přehled základních poplatků
  4. Poplatky za výběry z bankomatů
  5. Chovají se dnes podnikatelé jinak?

Mezi důležitá kritéria u podnikatelského účtu patří: 

  • snadná obsluha účtu a funkčnost, 
  • dostupnost poboček a bankomatů, 
  • rychlý platební styk,
  • ceny, 
  • důvěryhodnost banky.

Proč jsou důležité?

V případě právnických osob je nutnost mít podnikatelský účet, protože musí číslo účtu nahlásit státním institucím (finanční úřad) a neobejdou se bez něho. V případě fyzických osob podnikajících se může jednat i o osobní účet, ale v době, kdy řada bank poskytuje bezplatné podnikatelské balíčky, nevidí Petr Plocek, Head of Identity & Communication z UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia, důvod, proč by měl podnikatel provádět na jednom účtu mix osobních a podnikatelských aktivit. Také podle Jakuba Švestky, tiskového mluvčího Expobank CZ, jsou praktické především balíčkové produkty, které nabízí řadu zvýhodněných služeb, například účty v různých měnách či domácí nebo zahraniční platební styk. Klient díky balíčkovým produktům získá tyto a další finanční služby za lepších podmínek, než kdyby je využíval samostatně, dodává.

Podnikatelský účet je tedy lepší pro oddělení soukromých a podnikatelských toků. Také pokud by s finančními toky byly spojeny náklady (třeba cizoměnová operace jiná než SEPA), pak si lze tyto náklady odečíst z daní – to by u běžného účtu pro fyzické osoby nebylo možné, doplňuje Lucie Brunclíková, ředitelka komunikace a marketingu Banky CREDITASPetra Kopecká, External Communicaton Manager z Raiffeisenbank, dále podotýká, že mít oddělené finance na soukromé a podnikatelské záležitosti dává podnikateli vyšší jistotu při řešení provozních potřeb firmy i investičních záměrů a na straně osobních financí pak nese výhody při práci s rodinným rozpočtem. 

Také v Equa bank, jak uvádí Kateřina Petko, ředitelka PR a interní komunikace, dlouhodobě doporučují oddělovat osobní prostředky klientů a prostředky související s podnikáním. Pro klienty z tohoto oddělení plyne řada výhod, jako jsou například snadný přehled o podnikatelských aktivitách a bankovní historii, přehlednější podklady pro účely daňových přiznání i usnadnění cesty k získání podnikatelského úvěru. Z hlediska poskytnutí úvěru je vždy plusový bod to, že má klient podnikatelský účet, jelikož na něj jako banka vidíme a víme, jak se klient chová. Platební styk je jedna z věcí, která velmi podporuje schválení úvěrového produktu, dodává František Bouc z tiskového střediska České spořitelny.

Prováděly banky nějaké změny? 

Nabídku podnikatelských účtů i v reakci na vzniklou koronavirovou krizi upravovali a vylepšovali v červnu minulého roku v Komerční bance. Celou nabídku jsme zjednodušili na dva základní účty bez nutnosti dokupování dalších komponent a zároveň jsme nabízené účty zlevnili a zlepšili nabídku služeb, které obsahují, upřesňuje Michal Teubner, Brand Strategy and Communication z Komerční banky. Koncem minulého roku v ČSOB spustili proces online založení podnikatelského účtu, kdy si klient z pohodlí domova založí účet u ČSOB. Výhodou tohoto procesu je specifický účet – Podnikatelské konto ONLINE, které je bez poplatku za vedení, obsahuje tuzemské transakce zdarma, dále je součástí platební karta, výběry z bankomatů ČSOB bez poplatku i elektronické bankovnictví, popisuje Patrik Madle, tiskový mluvčí ČSOB.

V mBank produktovou nabídku ani ceník v rámci segmentu podnikatelských účtů v poslední době nijak neměnili. Jak serveru Podnikatel.cz potvrdil Jakub Švestka, ani oni žádné významné změny v poslední době neprovedli a došlo pouze ke zjednodušení struktury poplatků. Podobně na tom byli v Raiffeisenbank, kde aktuálně platné cenové programy pro podnikatele a malé firmy představili v lednu roku 2020 a od té doby je neupravovali, nebo v UniCreditBank, která dlouhodobě nabízí klienty oceňovaný balíček U Konto Business. Ten obsahuje vše pro správu podnikatelských financí, a to bezplatně. UniCredit Bank cenově zvýhodňuje digitální obsluhu nabízených služeb a produktů, což reflektují také poslední změny ceníku. V praxi se jedná o úkony, které může klient provést digitální cestou, ale rozhodne se požadavek řešit prostřednictvím pobočkové sítě, dodává Petr Plocek. 

V České spořitelně bylo jediné, co se měnilo na jejich účtech, úročení. Původní úrok na účtu byl 0,01 %, u většiny našich účtů byl snížen na 0 %. Navíc u CM účtů úschov došlo k úplnému zrušení úroků, upřesňuje František Bouc. Změny v ceníku nedělali ani v Bance CREDITAS. Jediné, co se mění, je přibývající počet bank, jejichž účty lze napojit a ovládat přes digitální bankovnictví. Aktuálně už jich je dvacet, prozrazuje Lucie Brunclíková.

Přehled základních poplatků

Poplatky u podnikatelských účtů
Banka Název účtu Cena za vedení účtu (měsíčně) Cena za příchozí platbu Cena za odchozí platbu Cena za výpis z účtu elektronicky/poštou
Banka CREDITAS Firemní účet 0 Kč 0 Kč 0 Kč 0 Kč / 25 Kč
Česká spořitelna Podnikatelský účet Klasik 149/75 Kč* 30 transakcí celkem zdarma, poté 5 Kč 30 transakcí celkem zdarma, poté 5 Kč 0 Kč / 30 Kč
ČSOB ČSOB Podnikatelské konto 165 Kč 10 transakcí zdarma, poté 5 Kč 5 transakcí zdarma, poté 5 Kč 0 Kč
Equa bank Běžný účet zdarma bez podmínek 0 Kč 0 Kč 0 Kč 0 Kč / 29 Kč
Expobank CZ Běžný účet 200 Kč 5 Kč (v rámci banky zdarma) 5 Kč (v rámci banky zdarma) 0 Kč / 50 Kč
Fio banka Fio podnikatelský účet 0 Kč 0 Kč 0 Kč 0 Kč / 25 Kč
Komerční banka Profi konto 99 Kč 50 transakcí celkem zdarma, poté 6 Kč 50 transakcí celkem zdarma, poté 6 Kč
mBank mKonto Business 0 Kč 0 Kč  0 Kč 0 Kč / 60 Kč
Raiffeisenbank CHYTRÝ účet pro podnikatele 0 Kč 0 Kč 0 Kč 0 Kč / 40 Kč
Trinity bank Běžný účet – CZK 0 Kč 0 Kč 0 Kč 0 Kč / 39 Kč
UniCredit Bank U konto BUSINESS O kč 0 Kč 0 Kč 0 Kč / 100 Kč

* Má-li klient kreditní příjem na účet, na který se bude vztahovat sleva, v daném měsíci alespoň 10 000 Kč a současně měl alespoň jeden den v měsíci sjednán kontokorent, úvěr či hypotéku na stejné IČO. Pokud klient splní podmínky poslední den v měsíci, slevu připíšeme na účet na počátku dalšího měsíce.

** 129 Kč při menším kreditním obratu na účtu než 15 000 Kč měsíčně

Poplatky za výběry z bankomatů

Ceny za výběry z bankomatů
Banka Název účtu Výběr z vlastního bankomatu Výběr z cizího bankomatu Výběr z bankomatu v zahraničí
Banka CREDITAS Firemní účet 0 Kč 0 Kč 0 Kč
Česká spořitelna Podnikatelský účet Klasik 5 Kč 40 Kč 40 Kč
ČSOB ČSOB Podnikatelské konto 5 zdarma, poté 5 Kč 50 Kč 100 Kč
Equa bank Běžný účet zdarma bez podmínek 0 Kč 0 Kč 0 Kč
Expobank CZ Běžný účet 6,50 Kč 6,50 Kč 2,5 % z částky min. 80 Kč (6,50 Kč v EU)
Fio banka Fio podnikatelský účet 0 Kč 0 Kč 25 Kč
Komerční banka Profi konto 0 Kč 39 Kč 39 Kč/99 Kč
mBank mKonto Business 0 Kč (výběr 1 500 Kč a více)
29 Kč (výběr do 1 499,99 Kč)
0 Kč (výběr 1 500 Kč a více)
29 Kč (výběr do 1 499,99 Kč)
0 Kč (výběr 1 500 Kč a více)
29 Kč (výběr do 1 499,99 Kč)
Raiffeisenbank CHYTRÝ účet pro podnikatele 0 Kč 0 Kč 100 Kč + 0,5 % z vybírané částky
Trinity bank Běžný účet – CZK 9 Kč 9 Kč 19 Kč (do 500 000 Kč včetně)
49 Kč (nad 500 000 Kč)
UniCredit Bank U konto BUSINESS 0 Kč 0 Kč 0 Kč

Chovají se dnes podnikatelé jinak?

mBank podle tiskového mluvčího Štěpána Dlouhého žádné dramatické změny v chování podnikatelů, kteří si žádají o mKonto Business, prozatím nevnímají. Podle něj je nabídka dostatečně atraktivní, a proto nevidí závažné rozdíly mezi požadavky klientů v minulosti a nyní. Podle Petra Plocka klienti požadují řešení “vše v jednom s minimem poplatků”, čemuž odpovídá i jejich současná nabídka. Jinak je tomu v Raiffeisenbank. Ač se v dnešní době může zdát, že klienti chtějí mít vše zadarmo, preferují AKTIVNÍ účet pro podnikatele a nemají problém za něj platit měsíční poplatek, sděluje Petra Kopecká.

Aktuálním tématem je také maximalizace obsluhy služeb a produktů prostřednictvím elektronických kanálů, což akceleruje nynější covid situace. Například v České spořitelně se v průběhu opatření spojených s koronavirem na jaře, ale i později, u klientů zvyšovala poptávka na vyřizování požadavků na dálku nebo digitálně. Účty se zakládají méně, to je dáno i snížením nově vznikajících podnikatelů (-7 %) a firem (-10 % vůči roku 2019). U FOP došlo i k nárůstu přerušení podnikání o cca 9 %, uvádí. 

Také podle Patrika Madle čím dál více klientů preferuje online prostředí. Tento trend zaznamenávají i u stávajících klientů, kteří v období pandemie mnohem více využívají elektronické bankovnictví. Servis stávajících klientů také prochází změnou, určité servisní úkony si klient může vyřídit na klientském Call centru nebo přes internetové bankovnictví. Přesto část našich klientů stále preferuje návštěvu pobočky, dodává. Postupně se zvyšuje využívání individuálních schůzek a poradenství poskytovaného vzdáleně s využíváním videohovorů, doplňuje Michal Teubner. Podle Lucie Brunclíkové je také na části klientů patrná menší aktivita, a to logicky v návaznosti na vládní omezení. Také roste obliba mobilních plateb (Google Pay, Apple Pay) podobně jako u retailových zákazníků, zmiňuje v závěru.

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).