Podnikejte v agroturistice, má budoucnost

10. 7. 2009
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Autor: 329515
Agroturistika má v Česku budoucnost a farmáře zajímá, myslí si soukromí zemědělci. Kde není zájem o ekologii, nemůže být zájem ani o agroturistiku, domnívají se naopak podnikatelé v cestovním ruchu.

Čeští zemědělci se na veřejnosti v poslední době nejčastěji prezentují svými protesty. Naposledy koncem června zablokovali hlavní silniční tahy, aktuálně chce Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR žalovat Agrární komoru ČR za opakované útoky na Svaz v souvislosti s maloobchodní cenou potravin. Čtěte více: Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR chce žalovat zemědělce

Zemědělství přitom nelze zjednodušovat na výkupní ceny mléka. V letní turistické sezoně by totiž se zemědělci měl být spojený také pozitivní obrázek týkající se nabídky a rozvoje agroturistiky. Čtěte více: Největší čeští nacionalisté? Přece zemědělci

Agroturistika jako slovníkové heslo

Co je to vlastně agroturistika? Jak v této oblasti začít podnikat? Jak propagovat svůj podnik? Na podobné otázky odpovídá příručka, kterou koncem minulého roku zveřejnilo Ministerstvo zemědělství a jejímž autorem je Tom Václavík.

Agroturistika je forma podnikání na fungující zemědělské farmě či ranči, zaměřená na zabavení návštěvníků, s cílem přinášet zemědělcům dodatečný příjem. Agroturistickým aktivitám provozovaným na ekologických farmách se říká ekoagroturistika. Jde o moderní produkt cestovního ruchu, ohleduplný k přírodě a umožňující rozvoj podnikání na venkově, definuje Václavík v příručce.

Rejstřík možností agroturistiky je pestrý: od jízdy na koni na farmě, přes výuku vaření z místních surovin, přímý prodej, ochutnávky, exkurze na farmě, až právě po možnost ubytování. Tak jako každý podnikatel i ekologický zemědělec musí při rozšiřování svých služeb zvládnout znalost mnohých zákonů, vyhlášek, hygienických nebo požárních předpisů. Ale také základy marketingu služeb. O nedostatečné schopnosti zemědělců sebeprezentace mluvil Tomáš Václavík před časem také pro business server Podnikatel.cz. Zde je veliký potenciál ke zlepšování, řekl. A tvrdil, že ekofarem, které jsou orientované spotřebitelsky a umí svoji produkci prodat, je v Česku jen pár. Čtěte více: Reportáž: Starosti zemědělců na ekofarmě

Farmáři: agroturistika má v Česku budoucnost

Od akcí, jakými jsou demonstrace nebo blokády silnic, se ústy svého tajemníka Jaroslava Šebka Asociace soukromého zemědělství ČR distancuje. Ta sdružuje právě i ty rodinné farmy, jež se věnují agroturistice. Agroturistika je podle Šebka jednou z důležitých oblastí, které se Asociace věnuje a kterou podporuje. Každý farmář musí především využít toho, co má, shrnuje do jedné věty radu pro zemědělce, kteří se chtějí začít agroturistice věnovat. Farmář podle něj musí zvážit, jaké má podmínky, jak je farma dostupná, co může návštěvníkům nabídnout, jestli je schopný nové služby personálně zabezpečit, jestli bude umět pracovat s lidmi atd. Teprve podle toho se pak může rozhodnout, jaké služby navíc bude skutečně poskytovat. Přírodní podmínky jsou v Česku pro agroturistiku velmi dobré, řada míst stojí za ukázání, agroturistika se rozvíjí a stojí za podporu i jako jeden z možných dalších příjmů, například právě v době krize, tvrdí Šebek. Dodává, že zájmem každého podnikatele by mělo být uvažovat o tom, co navíc ještě může nabízet, farmáři podle něj opravdu aktivně hledají nové možnosti. Ne všechny rodinné farmy však mají pro agroturistiku skutečně podmínky, upozorňuje.

Za největší překážku považuje Jaroslav Šebek přebujelou byrokracii. Pro agroturistiku lze třeba využít historické objekty na venkově, které by jinak těžko hledaly uplatnění a přitom mají historickou hodnotu. Jenže získat stavební povolení může trvat i dva roky, popisuje vlastní zkušenost, jednu za všechny, Šebek. Vadí mu i to, že pokud chce podnikatel získat příkladně investiční dotaci, mění se často podmínky, a to i na poslední chvíli, nebo Státní zemědělský intervenční fond požaduje nesmyslná potvrzení, která jiné úřady ani nejsou schopné vydat. Připomíná také, že na Ministerstvu zemědělství fungovala za ministra Petra Gandaloviče antibyrokratická komise, která měla výsledky, ale ke které se současný ministr zemědělství staví chladně.

MM 25 baliček

Když společnost nezajímá ekologie, nemá zájem ani o agroturistiku

Pohled na domácí agroturistiku očima turistického průmyslu není naopak právě povzbudivý. V rámci České republiky je zájem zatím minimální. Důvodem je to, že na rozdíl například od sousedního Rakouska není pro Čechy ekologie zásadním tématem a není v tomto smyslu diskutována a preferována například ani na politické úrovni. Proto o agroturistiku v ČR nejeví velký zájem ani čeští ani zahraniční turisté, tvrdí pro business server Podnikatel.cz Tomio Okamura, viceprezident a mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur.

Zemědělská politika EU je?

Sledujete v oblasti agroturistiky nějaké trendy? – zeptal se Okamury business server Podnikatel.cz. Trendy sledujeme především v sousedním Rakousku a Německu, které jsou z hlediska agroturistiky světovou špičkou. Další špičkovou zemí je například Japonsko, říká Okamura. Za příklad dává rakouský venkov, kde – i přímo za česko-rakouskými hranicemi – jsou soukromé farmy nabízející pokoje, v nichž je možné s rodinou trávit třeba celé prázdniny. Snídají se potraviny vypěstované přímo na farmě a děti se mohou přímo na místě seznámit v praxi s domácími zvířaty a jejich chovem, dojení, krmení apod. Tento způsob trávení prázdnin je mezi rakouskými rodinami velmi populární, popisuje. Agroturistika může mít podle Okamury masový úspěch jen tehdy, pokud je ekologie a vztah k životnímu prostředí celospolečensky důležitým tématem. To se však logicky týká pouze těch ekonomicky nejvyspělejších zemí, které tak mají celospolečenský prostor takováto témata řešit. Z toho důvodu se naše republika zatím vůbec nemůže srovnávat s výše uvedenými nejvyspělejšími zeměmi, odpovídá na otázku, jestli se dvacet let po sametové revoluci dá srovnat nabídka agroturistiky v Česku se zeměmi, kde má delší tradici. V Německu si lidé masově kupují ekologické potraviny z farem, přestože jsou dražší. Důvod je zřejmý, vzhledem k průměrným platům není u německého spotřebitele vždy prioritou pouze cena. V tomto ohledu se nemůžeme zatím s těmito zeměmi srovnávat, z čehož vyplývá i poptávka po agroturistice, poznávání přírody či ekologické cítění,“ uzavírá Tomio Okamura pro business server Podnikatel.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).