Na konci září dlužily firmy bankám přes bilion korun, domácnosti 843 miliard korun. V obou případech se počet úvěrů stále zvyšuje. Například domácnosti si půjčily o 1,7 % tedy zhruba o 14 miliard více. Zatím se na poptávce po úvěrech finanční krize příliš nepodepisuje, informuje deník Hospodářské noviny.
Finanční krize otřásá trhy, domácnosti a firmy však mají stále náladu se více zadlužovat. Česká národní banka zveřejnila informace, podle kterých dluh domácností ke konci září činil 843 miliard korun a zadlužení podniků se dostalo za hranici bilionu korun. V obou případech tato čísla rostou, u domácnosti například 1,7% tempem. Říjnový průzkum společnosti Median ale ukázal, že se mezi Čechy začíná vkrádat nejistota. Tři čtvrtiny respondentů plánuje své výdaje omezovat a téměř 13 % dotázaných se obává, že nebude moci své úvěry splácet.
Viceguvernér ČNB Miroslav Singer uvedl, že bude mít finanční krize kvůli nejistotě na peněžním trhu a omezení úvěrové činnosti dopad na všechny firmy závislé na bankovních úvěrech. Dá se tedy očekávat, že objem poskytnutých úvěrů začne brzy spíše klesat. Ačkoli se očekává, že centrální banka své sazby tento čtvrtek sníží, podle Hospodářských novin se to na spotřebitelských a hypotečních úvěrech pravděpodobně neprojeví. Naopak, ústavy poskytující hypotéky své podmínky spíš zpřísňují a sazby chtějí zvedat. Hlavním důvodem je cena zdrojů na mezibankovním trhu,
odůvodnil zvýšení sazeb šéf Hypoteční banky Jan Sadil.
LN: Ceny aut jdou stále níž
Finanční krize může být v některých svých důsledcích i příjemná. Nyní například pro toho, kdo si chce zakoupit nové či ojeté auto. Krize ve spojení s velkou konkurencí na trhu nutí prodejce aut své produkty stále zlevňovat, informuje dnes deník Lidové noviny. Stejně tak se děje i na trhu s auty ojetými. Obecně se dá říci, že v důsledku ekonomické krize a tvrdé konkurence na trhu si ojetá vozidla již sáhla na cenové dno,
řekl Pavel Pospíšil, manažer výkupu autobazaru AAA Auto. Ve srovnání s letošním jarem registrujeme na trhu ojetých vozidel významný pokles cen všech aut s větším obsahem motoru, a to o dvacet procent a více,
dodal.