Do obchodování se zahraničím se zapojuje silná skupina malých a středních podniků (MSP). Na vývozu se podílí téměř 40 procenty a z dovozu ukrajuje přes polovinu. Význam MSP tak není zanedbatelný. Pro takové firmy je pak důležité dobře se orientovat v nejrůznějších podporách, které mohou export usnadnit. Základní rámec, který vymezuje nástroje a cíle, tvoří Exportní strategie vypracovaná ministerstvem průmyslu a obchodu (MPO). Podnikatelé však o tomto dokumentu mnoho neslyšeli stejně jako o existenci a činnosti České rady pro obchod a investice při MPO. Vyplývá to z výsledků průzkumu, který na podzim 2009 uskutečnila Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP).
Stát, potažmo Evropská unie, podporuje export nejen vymezením pravidel, ale nabízí i konkrétní formy pomoci. Shrnuty jsou v publikaci Export v kostce. Podnikatelé hodnotí podporu jako nedostatečnou,
namítá Eva Svobodová, generální ředitelka AMSP, a své tvrzení dokládá výsledky průzkumu o podpoře exportu mezi malými a středními podniky. I v automobilovém průmyslu, který táhne český zahraniční obchod, mají výhrady, i když jiného charakteru. Stále není oficiálně spuštěn systém podpory exportu v rámci Operačního programu podnikání a inovace, i když se o něm hovoří již několik let,
tvrdí pro business server Podnikatel.cz Antonín Šípek, ředitel Sdružení automobilového průmyslu, a dodává, že nejdůležitější je stejně pro firmy stanovení termínu a následné přijetí eura. Čtěte více: S eurem počítejte nejdříve kolem roku 2018, tvrdí ekonomové
Česká exportní strategie
Exportní strategie pro období 2006 až 2010 představuje souhrn základních cílů a nástrojů, kterými vláda koordinuje exportní činnosti jak zboží, tak i kapitálu a služeb. Společně s CzechTrade, Českou exportní bankou (ČEB) a Exportní garanční a pojišťovací společností (EGAP) vytváří portfolio pomoci. Exportní strategie mimo jiné také nabádá podnikatele rozvíjet své obchody i na tzv. dynamické trhy. Ty představuje dvanáctka prioritních zemí. Pro každou zemi je vypracován akční plán zahrnující semináře, veletrhy, mise a další akce a vybrány perspektivní obory pro vývoz včetně SWOT analýzy daného trhu. Čtěte více: Neuvážený vstup na trh může podnikateli srazit vaz
- Brazílie
- Egypt
- Čína
- Indie
- Kazachstán
- Mexiko
- Rusko
- Spojené státy americké (USA)
- Srbsko
- Turecko
- Ukrajina
- Vietnam
Česká rada pro obchod a investice, sestavená ze zástupců podnikatelů, veřejných orgánů a příspěvkových agentur MPO (CzechTrade a CzechInvest), představuje poradní orgán MPO. Na svých jednáních se snaží zastupovat a prezentovat zájmy podnikatelů v oblasti zahraničního obchodování. Podílí se také na přípravě Exportní strategie ČR pro další období (2011 – 2016). Své připomínky a názory mohou vyjádřit i podnikatelé v dotazníku.
Jak podle Vás stát podporuje export?
Zelená linka a informační portál
Zelená linka pro export představuje místo, kam se mohou podnikatelé obrátit, když chtějí proniknout na zahraniční trh nebo potřebují v této oblasti poradit. Linka funguje na čísle 800 133 331 každý všední den od 9 do 17 hodin. Získat informace lze i prostřednictvím e-mailové adresy export@mpo.cz nebo info@czechtrade.cz. Pracovníci Zelené linky se snaží záležitost vyřídit vždy co nejrychleji, zpravidla do 24 hodin. Čtěte více: Zelená linka pro export nasměruje, konkrétní ale není
Základní informace o možnostech a pravidlech zahraničního obchodování si mohou podnikatelé vyhledat také na webovém portálu BusinessInfo.cz. Ten prezentuje například tzv. teritoriální informace (podmínky podnikání, příležitosti, ekonomické zpravodajství apod.) jednotlivých trhů a další souvislosti s vývozem.
Zastupitelské úřady
Stát prostřednictvím svých zahraničních zastupitelských míst poskytuje řadu služeb. Mezi tato místa se počítají nejen Zastupitelské úřady, ale také Zahraniční kanceláře CzechTrade. Pracovníci obchodně-ekonomických úseků našich zastupitelských úřadů (obchodní radové) poskytují servis českým firmám bez rozdílu velikosti nebo regionu působení,
říká pro business server Podnikatel.cz mluvčí MPO Matyáš Vitík. Čtěte více: Podnikatelé mohou nyní snadněji poskytovat služby i v zahraničí
Podnikatel se tak může na jakoukoli ambasádu obrátit, pokud chce získat informace o dané zemi, kontakty na možné obchodní partnery, doporučení na právní kanceláře, banky či obchodní komory, nebo pokud potřebuje pomoct při navazování kontaktů a organizaci podnikatelských misí. Pokud ambasáda zahrnuje i obchodně-ekonomický úsek (OEÚ), může podnikatele podpořit při účasti na veletrzích a výstavách, v mezinárodních soutěžích a podobně. Také poskytne podrobnější informace o příležitostech na trhu či o konkrétní firmě. Zastupitelské úřady si za poskytnuté služby nic neúčtují. Naopak je tomu u zahraničních kanceláří CzechTrade, kde se za služby platí přibližně 700 korun za hodinu.
Navzdory bezplatnosti ale podnikatelé pro radu na ambasádu téměř nechodí. Důvodem jejich nespokojenosti je především zdlouhavost, nízká kvalita výstupů, nekompetentnost pracovníka nebo odmítnutí kvůli časovému vytížení. Jednoznačně nás to vede k závěru, že je třeba výrazněji posílit ekonomický charakter diplomacie, kvalitu jejího personálu a orientaci na business,
prohlašuje pro business server Podnikatel.cz Svobodová. Menší výčitky pak padají na stranu CzechTrade. Jejich služby sice podnikatelé také často nevyužívají, s výsledky jsou ale o něco spokojenější, i když za ně musí zaplatit.
Finanční podpora a pojištění exportu
Při sestavování produktů myslí na malé a střední podniky Česká exportní banka (ČEB) i Exportní garanční a pojišťovací společnost (EGAP) a přizpůsobily jim podmínky. Podnikatelé to vítají, neboť služeb ČEB a EGAP využívá nízké procento exportujících podniků především kvůli tomu, že je považují za příliš drahé. Každopádně je třeba zlepšit osvětu z jejich strany vůči podnikatelské sféře,
myslí si Svobodová a dodává, že důležitá role připadne v tomto i AMSP, a to informování členů. O neustálém zlepšování služeb ČEB a EGAP mluví také MPO. Musíme ve spolupráci s ministerstvem financí i nadále intenzivně působit na obě instituce s cílem zkvalitnit nabídku a marketing jejich produktů pro MSP,
tvrdí Vitík.
V současnosti nabízí ČEB různé překlenovací úvěry (financování vývozu, financování výroby určené pro vývoz) a záruky. Také fungují programy ušité na míru přímo MSP – podpora vývozu nebo subdodavatele exportéra. EGAP zase malým a středním podnikatelům nabízí jednodušší postupy při vyřizování pojištění na předexportní financování či bankovní záruky. Čtěte více: Alternativa financování vývozu – Česká exportní banka
Podpora na výstavách a veletrzích
Pro podnikatele, kteří o sobě chtějí dát v zahraničí vědět prostřednictvím veletrhů nebo výstav, je určen program Marketing v rámci Operačního programu Podnikání a inovace (OPPI) financovaný ze strukturálních fondů Evropské unie. Od 1. března 2010 je možné posílat elektronické registrační žádosti přes eAccount v rámci II. výzvy. Připraveno k rozdělení mezi žadatele je 500 milionů korun. Systém podpory účasti na zahraničních výstavách je v zásadě dobrý, ale má jednu zásadní slabinu – velmi časté změny pravidel a z toho pramenící plánovací nejistotu,
popisuje zkušenosti z posledních let Antonín Šípek. Čtěte více: Veletrhy nesou podnikatelů propagaci, kontakty i kontrakty
V loňském roce byl zahájen také program Inkubátor a Incomingové mise. Přivádíme zahraniční zákazníky na tuzemské mezinárodní veletrhy přímo k prezentacím a stánkům MSP – začínajících exportérů. Jde o velmi efektivní způsob marketingu a prezentace,
vysvětluje Vitík.