Podpořte své podnikání nabídkou poštovních služeb. Může to být výhodné

14. 2. 2018
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek
Česká pošta hledá společníky, kteří pro ni zajistí poštovní služby v obcích, kde se jí nevyplatí provozovat samostatné pobočky. Jaké jsou podmínky spolupráce?

Jak přivést do obchodu víc lidí, zvýšit tržby, lépe využít pracovní dobu a k tomu si ještě slušně přivydělat? Možným řešením je spolupráce s Českou poštou.

Ke konci loňského roku bylo v provozu 428 poboček Pošta Partner a další přibývají. V lednu 2018 se jich otevřelo 12 a do konce února bude na samosprávy a podnikatelské subjekty převedeno dalších 18. Z velké části se partnery státního podniku stávají obecní úřady, ale poštovní přepážky provozují i malí živnostníci a podnikatelé, například obchodníci, kavárníci nebo poskytovatelé nejrůznějších služeb. A řadě z nich se to hned z několika důvodů vyplatí. Česká pošta totiž samozřejmě nechce po svých partnerech službu zadarmo. Odměna se dělí na fixní a variabilní část. Výše té fixní závisí na lokalitě a rozsahu hodin pro veřejnost. Minimálně dělá 10 900 korun včetně DPH, u dvoupřepážkových poboček začíná na 19 300 korunách. Variabilní část odměny se skládá z provize prodeje poštovních a dalších služeb, jako jsou například počet provedených transakcí, prodej kolků, dálničních kupónů, losů nebo poštovních cenin a zboží, případně dobíjení SIM karet. Čím úspěšnější obchodník je, tím víc si tedy vydělá.

V průměru si provozovatel jednopřepážkové Pošty Partner přijde podle údajů České pošty na více než 16 000 korun měsíčně včetně DPH, v případě dvoupřepážkové pobočky na zhruba 30 000 korun. Odměna za jednopřepážkovou Poštu Partner otevřenou 25 hodin týdně v obci s 1000 obyvatel je zhruba 18 000 korun včetně DPH, uvádí pro ještě větší názornost modelový příklad mluvčí České pošty Matyáš Vitík. To samozřejmě není mnoho, pokud by provozovatel pobočky musel k zajištění provozu přijmout zaměstnance. Pokud na to ale stačí sám nebo se stávajícími zaměstnanci a má k dispozici volný prostor, za který už teď stejně platí nájem, energie a tak dále, jedná se o zajímavý přivýdělek. Pro zájemce z řad malých podnikatelů má pak provoz poštovní pobočky ještě jednu velkou výhodu. Díky novým službám se zvýší i návštěvnost samotné provozovny a tím pádem i šance na nárůst tržeb z vlastního podnikání. A nezanedbatelné není ani lepší využití pracovní doby zaměstnanců.

K tématu dále čtěte: Jak si přivydělat snadno a rychle i v zapadákově? Otevřete ParcelShop 

Zní to lákavě a chtěli byste se do projektu zapojit? Pak je nutné sledovat web projektu Pošta Partner, kde jsou pravidelně aktualizována místa, ve kterých pošta plánuje svůj provoz na partnery převést. Celkem má být do sedmi let převedeno až 2500 poboček. Dále je potřeba dohodnout se nejen se zástupci pošty, ale především s obcí, v níž byste rádi pobočku provozovali. Jako přirozeného partnera primárně oslovujeme obce. Pokud se s nimi nedohodneme, vypisujeme výzvy, do kterých se mohou přihlásit ostatní zájemci o provozování Pošty Partner. Přihlásí-li se více zájemců, vybíráme nejlepší nabídku prokazující splnění požadovaných smluvních podmínek, říká Matyáš Vitík.

Česká pošta zajistí každému provozovateli Pošty Partner a jeho zaměstnancům dvě úvodní školení. První je organizováno přímo Českou poštou a trvá tři dny, druhé potom Českou národní bankou a je dvoudenní. Před účastí na školení by měl zájemce o provozování pobočky strávit ještě minimálně den nebo dva na takzvané řídící poště, kde se seznámí s provozem, terminologií, druhy zásilek a dalšími nezbytnostmi. Při samotném spuštění pobočky Pošty Partner je pak novému provozovateli poskytován nejméně týdenní zácvik, což by pro hladký rozjezd mělo plně stačit.

Něco jako zkušební provoz pro ty, kteří si nejsou jistí, jestli chtějí tyto služby poskytovat nebo je budou schopni zvládat, neexistuje. Česká pošta ale dbá na to, aby případné smluvní partnery seznámila se všemi výhodami a technickými procesy a provozovatelům poskytuje podporu. V nejhorším je možné spolupráci po půl roce ukončit. Smlouvy o provozování Pošty Partner se uzavírají na dobu neurčitou s výpovědní lhůtou 6 měsíců. Za určitých podmínek je možné sjednat i předčasné ukončení smlouvy dohodou. To například tehdy, když místní obchodník provozující Poštu Partner zkrachuje. Česká pošta pak musí hledat jiné řešení, protože má jako držitel poštovní licence povinnost poskytovat poštovní služby na celém území České republiky.

Dále čtěte: PPL, Uloženka, Česká pošta: Bez chyb to v předvánočním období rozhodně nebylo

Zprovoznit přepážku se dá téměř bez koruny

Samotné zprovoznění pobočky není nic náročného, a dokonce ani nákladného. Stačí mít vhodný prostor. Doporučováno je 15 metrů čtverečních. Prostory vhodné pro provozování pobočky Pošty Partner si zajišťuje přímo její provozovatel. Veškeré náklady s tím spojené, případná přestavba nebo vymalování, jdou proto za ním. V případě, že má podnikatel vhodný vlastní nábytek, může přepážku vytvořit i z něho a nemusí využít nabídku dodání typizované přepážky. Jinak ale Česká pošta vybavení interiéru včetně výpočetní techniky, poštovního materiálu, bezpečnostního vybavení – trezor a time trezor a externího označení provozovny zajišťuje. Navíc v používání těchto částí vybavení provozovatele pobočky bezplatně proškolí a zajistí konzultace a servis vybavení.

Zatímco náklady na výše uvedené jdou za Českou poštou, provozovatel Pošty Partner musí vedle provozních prostor na svůj náklad zajistit telefonické spojení. A protože je pro práci poštovního softwaru nutný přístup k internetu, tak i ten. Pošta ale svým partnerům poskytuje příspěvek na připojení až do výše 2490 korun. Nutností je pak i pojištění. Provozovatel musí pojistit zapůjčené vybavení a pojistit se proti škodám způsobeným podnikatelskou činností. Úhrada pojištění je záležitostí smluvního partnera. Pojistná smlouva musí být platná a účinná od začátku činnosti zástupce, dodává mluvčí České pošty Matyáš Vitík. Další případné výdaje mohou nastat v souvislosti s dostatečným zabezpečením provozovny, v níž se bude pobočka nacházet. Nároky na to ale Česká pošta z principu veřejně nekomentuje.

Psali jsme: Vyzkoušejte elektronický podpis v mobilu, láká Česká pošta

Dovolenou je třeba plánovat s pošťáky

Zájemci o provozování Pošty Partner si musí uvědomit, že Česká pošta bude požadovat adekvátní zachování doposud poskytovaných služeb. Pošta Partner musí mít otevřeno minimálně ve stejném rozsahu původní pošty. Zároveň musí mít otevřeno každý pracovní den. Pobočka Pošta Partner zajišťuje všechny standardní poštovní služby, to je příjem a výdej listovních a balíkových zásilek, příjem a výplatu poštovních poukázek, důchodů a SIPO, vybrané bankovní služby a prodej poštovních cenin a zboží. Aby měli lidé možnost toho využívat, musí být každá převedená pobočka ze zákona otevřena minimálně 15 hodin v týdnu. Rozsah hodin pro veřejnost se sjednává už při přípravě smlouvy a jeho dodržování je závazné. V průměru je Pošta Partner otevřena o 6 hodin déle než pobočka, která v dané lokalitě fungovala před Poštou Partner. Obec nebo soukromník nejlépe zná návyky a život v obci a podle toho může nastavit otevírací dobu Pošty Partner tak, aby co nejlépe vyhovovala místním občanům, komentuje Matyáš Vitík.

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

V případě dovolené je potřeba zajistit zástupce z řad státního podniku. Ten je ale poněkud problematický, protože zastupující pracovník České pošty nesmí v rámci fondu své pracovní doby pro Českou poštu vykonávat činnost pro smluvního zástupce. Neumožňuje to zákoník práce, protože se jedná o cizí zaměstnavatelský subjekt. Zaměstnanci pošty tak mohou zaskočit jen v době své vlastní dovolené nebo pracovním či náhradním volnu. Mezi pracovníkem České pošty a smluvním zástupcem musí být pro případ jeho činnosti na Poště Partner uzavřen samostatný pracovní vztah, nejlépe dohoda o pracovní činnosti nebo dohoda o provedení práce.

Spolupráce s Českou Poštou se jeví poměrně výhodná i při pohledu na sankce, které provozovatelům poboček hrozí za porušení smluvních podmínek. Pokuty byly opakovaně snižovány až na současných 10 000 korun. Provozovatel může být sankcionován za porušení sedmi ustanovení smlouvy. Jde o zákaz provést podstatnou změnu v sortimentu zboží a neprovozovat v Partnerovi činnost konkurující České poště nebo ČSOB. Je tedy například nutné ukončit spolupráci s konkurenty v podobě výdejních míst e-shopů či provozování takzvaných Parcel Shopů. Dále může Česká pošta pokutovat za nedodržení povinnosti být vybaven povinným vybavením, povinnosti chránit bankovní, listovní a poštovní tajemství včetně údajů třetích osob, přenechání vypůjčených věcí bez souhlasu České pošty třetím osobám, povinnosti být připojen do datové sítě České pošty, povinnosti umožnit České poště provádění její reklamy v Partnerovi a povinnost hlásit vzniklé bezpečnostní incidenty. Česká pošta je vedle smluvní sankce také oprávněna vymáhat náhradu škody, která jí porušením smluvní povinnosti ze strany provozovatele pobočky vznikla.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).