Pohřební byznys v Česku zneužívá těžké situace zákazníků, klame a šidí

22. 9. 2015
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Česká obchodní inspekce vyrazila na kontroly pohřebních služeb. Jejich výsledek je tristní, skoro polovina podnikatelů v tomto byznysu klame a šidí.

Jako protiprávní a neetické označuje Česká obchodní inspekce (ČOI) chování podnikatelů v pohřebních službách, na které si inspekce posvítila. V období od 1. dubna do 30. června provedla necelých 70 kontrol, u skoro poloviny z nich zjistila nedostatky. Nejčastěji podnikatelé porušovali povinnosti stanovené zákonem o ochraně spotřebitele

Ilustrační obrázek
Autor: www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed

Objednáváte pohřeb? Pozor, ať váš neošidí. 

Nevyplnili řádně objednávku služeb a doklady o zakoupení výrobku. Zároveň spotřebitelům neposkytli úplné nebo pravdivé informace o uplatnění a rozsahu práv z vadného plnění, to znamená reklamaci.
Poskytovatelé pohřebních služeb by měli být vůči pozůstalým, kteří si objednávají tyto služby, ohleduplní a nezneužívat jejich těžké situace tím, že neposkytnou řádné informace nebo účtují objednané služby v jejich neprospěch, komentoval výsledky kontrol Mojmír Bezecný, ústřední ředitel České obchodní inspekce.

Čtěte také: 16milionová pokuta pro „šmejdy“, ti i přesto stále na seniory útočí

Nejčastěji klamali zákazníky podnikatelé v Ústeckém, Libereckém, Královéhradeckém a Pardubickém kraji. Naopak nejméně prohřešků inspektoři zaznamenali v kraji Plzeňském a Karlovarském. Celkově pak inspekce uložila souhrně 24 pokut v souhrnné výši 51 000 korun. S ohledem na opakující se problémy v tomto byznysu, skončí pohřební služby v hledáčku ČOIky v brzké době opět.

Čtěte také: 4 opakující se prohřešky, kterými e-shopy porušují zákon

A jaké nedostatky inspekce zjistila?

  • v 16 případech podnikatelé zanedbali povinnost informovat spotřebitele v souladu s cenovými předpisy o ceně prodávaných výrobků nebo poskytovaných služeb, jednalo se především o neuvádění cen u nabízených pohřebních služeb a také u doplňkového pohřebního sortimentu. V některých případech sice ceny uváděli, ale bez DPH
  • prodávající v 5 případech nezajistili, aby prodávané výrobky byly přímo viditelně a srozumitelně označeny výrobcem, příp. dovozcem, názvem výrobku, údaji o hmotnosti, množství nebo velikosti, apod; tyto nedostatky byly zjištěny například u pohřebních svítilen a uren
  • zásady poctivosti prodeje porušili 4 prodávající, kteří prodali výrobky nebo poskytli služby za jiné ceny, než bylo sjednáno a tyto ceny účtovali nesprávně, tj. v neprospěch spotřebitele
  • písemné potvrzení o převzetí objednávky v případech, kdy nebyla služba poskytnuta na počkání nevydali inspektorům v postavení spotřebitelů 4 prodávající; pokud potvrzení vydáno bylo, neobsahovalo některý z povinných údajů
  • porušení povinnosti řádně informovat spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění, spolu s údaji o tom, kde reklamaci uplatnit zjistili inspektoři u 3 poskytovatelů služeb; v objednávce bylo např. uvedeno, že veškeré reklamace je třeba uplatnit u dodavatele nejpozději do 48 hodin po pohřbu, nebo že reklamace květin bude uznána jen na místě konání pohřbu
  • porušení zákazu použití klamavé obchodní praktiky prokázali inspektoři celkem 4 prodávajícím a poskytovatelům pohřebních služeb 

Autor článku

Michael je šéfredaktorem Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jeho doménou jsou rozhovory. Zajímá se o marketing, e-commerce a nové technologie.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).