Pohřební služby porušují zákon. Například účtují víc, než uvádějí v cenících

7. 2. 2018
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Česká obchodní inspekce se ve svých kontrolách zaměřila na pohřební služby. Jaké prohřešky mezi poskytovateli kontroloři objevili?

Pod drobnohledem inspektorů České obchodní inspekce jsou také poskytovatelé pohřebních služeb. Za minulý rok porušila zákonné povinnosti téměř polovina z kontrolovaných.

Česká obchodní inspekce v roce 2017 zkontrolovala 115 pohřebních služeb a porušení zákona zjistila u 54 kontrol, uvádí mluvčí ČOI Jiří Fröhlich. Velká většina prohřešků se týkala porušení zákona o ochraně spotřebitele, odhaleno však bylo i neuctivé chování k pozůstalým. 

Co se dlouhodobějšího pohledu týká, tedy na základě výsledků kontrol za poslední 4 roky, ukazuje se, že porušení právních přepisů se týká každé druhé provozovny.

fin 25 - early cena

Nejčastěji pohřební služby neinformují spotřebitele o ceně, protože uvádějí cenu bez DPH, a často tyto služby, pokud není poskytnuta na počkání, což tady nebývá, nevydají potvrzení o objednávce. což je jejich zákonná povinnost, doplňuje Fröhlich.

Nejčastěji byl porušován zákon o ochraně spotřebitele: 

  • prodávající neinformoval spotřebitele v souladu s cenovými předpisy o ceně prodávaných výrobků nebo poskytovaných služeb
  • pokud nebyla služba poskytnuta na počkání, prodávající nevydali spotřebitelům písemné potvrzení o převzetí objednávky, v některých případech sice potvrzení vydáno bylo, ale neobsahovalo některé z povinných údajů 
  • prodávající neinformovali spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu reklamace, spolu s údaji o tom, kde reklamaci uplatnit
  • byly porušeny informačních povinnosti, kdy prodávající musí zajistit, aby jím prodávané výrobky byly přímo viditelně a srozumitelně označeny výrobcem, příp. dovozcem, názvem výrobku, údaji o hmotnosti, množství nebo velikosti apod. 
  • nebyly dodrženy povinnosti informovat spotřebitele o mimosoudním řešení spotřebitelských sporů 
  • poskytovatelé služeb porušili povinnost prodávat výrobky a poskytovat služby za ceny sjednané v souladu s cenovými předpisy nebo ceny výrobků nebo služeb nesprávně účtovali 
  •  bylo zjištěno porušení jiných ustanovení zákona o ochraně spotřebitele 

Od 1. září do 30. listopadu 2017 bylo uděleno celkem 49 pokut v hodnotě 83 500 Kč. A ČOI upozorňuje, že vzhledem k tomu, že se situace v této oblasti podnikání nelepší, budou kontroly pokračovat. 

Čtěte jeden z příběhů podnikatelů, který popisuje práci v oboru pohřebnictví: I my podnikáme za účelem zisku, říká majitelka pohřební služby

Autor článku

Jana je redaktorkou a korektorkou Podnikatel.cz. Hlídá a píše aktuální zprávy z byznysu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).