Česká asociace pojišťoven varuje před množícími se případy nekalého jednání zprostředkovatelů finančních a pojišťovacích produktů. Sází na neinformovanost lidí a oslovují je s žádostí o kontrolu smluv. Vše se prý děje s pověřením České asociace pojišťoven. Ta se ovšem od tohoto jednání distancuje. Česká asociace pojišťoven žádné pověření ke kontrole pojistných smluv nikomu nikdy nevydávala, nevydává a ani vydávat nemůže. Oslovení klientů pod hlavičkou asociace není možné, protože naším úkolem není prodávat ani nabízet klientům produkty pojištění nebo dělat jakýkoliv rozbor již uzavřených pojistných smluv,
říká Marcela Kotyrová, mluvčí asociace.
Na klamavé praktiky upozornili sami klienti, kteří si u asociace platnost takového pověření ověřovali. Někteří zprostředkovatelé tímto způsobem hledají nové cesty, jak oslovit potenciální klienty. Těm se pak snaží nabídnout nový a „výhodnější“ produkt. Hlavním důvodem tohoto neseriózního jednání je ovšem získání provize za nově sjednanou smlouvu, nikoli prospěch klienta. Nevýhodné přepojištění pak není výjimkou. Rádi bychom vybídli veřejnost k větší obezřetnosti. Všem zájemcům o pojištění doporučujeme navštívit přímo pobočky pojišťoven nebo využít služeb ověřeného finančního poradce. V případě pochybností u obdobných telefonátů je důležité si veškeré informace řádně ještě před schůzkou ověřit,
doporučuje Marcela Kotyrová.
Někteří finanční zprostředkovatelé nabízejí nevhodné produkty
Před nevýhodnými produkty varuje i Česká národní banka. Největším problémem bývá klamavé přirovnávání investičního životního pojištění ke spoření. Lidé jsou přesvědčeni, že při předčasném zrušení pojištění dostanou zpět své vložené finanční prostředky i s úroky. Ve skutečnosti ale dostanou pouze odkupné. To je částka, která může být výrazně nižší než zaplacené pojistné. Investiční zprostředkovatelé často doporučují nadměrné obchodování bez zjevné investiční strategie. I v tomto případě je jejich cílem dosáhnout co největší provize za uskutečněné obchody.
Česká národní banka může za toto jednání ukládat vysoké pokuty. Jen v prvním pololetí letošního roku se hodnota uložených pokut vyšplhala na 3 miliony korun. Loni pak finanční poradci a zprostředkovatelé za své nekalé praktiky museli zaplatit 10 milionů korun. Česká národní banka dlouhodobě a intenzivně usiluje o úpravu pravidel pro finanční zprostředkování a v tomto směru je připravena pokračovat ve vylepšování regulace a výkonu dohledu i nadále,
uvádí Vladimír Tomšík, viceguvernér České národní banky.
Mohlo by vás zajímat: Přímí prodejci vzkazují: „Nejsme žádní šmejdi“
Kromě pokuty může banka zprostředkovatelům uložit i nápravné opatření směřující k odstranění zjištěných nedostatků. V její pravomoci ale není rozhodnout o odškodnění pro klienty, ti se se svými nároky musí sami obrátit na soud. Vzhledem k tomu, že sjednáním finančních produktů lidé rozhodují o své finanční budoucnosti, měli by jejich výběr důkladně zvážit,
radí Eva Zamrazilová, členka bankovní rady ČNB. Například není dobré spoléhat pouze na ústní sdělení finančních zprostředkovatelů a bez důkladného uvážení podepisovat dokumenty, kterým lidé nerozumí nebo si je ani nepřečetli.
A na závěr malý slovníček pojmů:
Pojišťovací zprostředkovatel – právnická nebo fyzická osoba registrovaná u ČNB, která za úplatu provozuje zprostředkovatelskou činnost v pojišťovnictví.
Investiční zprostředkovatel – právnická nebo fyzická osoba registrovaná u ČNB, která poskytuje investiční službu přijímání a předávání pokynů týkajících se investičních cenných papírů nebo cenných papírů kolektivního investování. Investiční zprostředkovatel nepřijímá peněžní prostředky ani investiční nástroje zákazníků a pokyny předává pouze obchodníkovi s cennými papíry, investiční společnosti nebo investičnímu fondu.
K 30. červnu 2013 bylo u ČNB registrováno celkem 151 794 pojišťovacích zprostředkovatelů a 7771 investičních zprostředkovatelů.