Pojišťovny nezákonně obírají své klienty o peníze. S tímto tvrzením přišla Kancelář pro ochranu práv poškozených a dokládá to 3 602 případy, které už řešila. Všechny se shodně týkaly výplaty náhrady škody při dopravní nehodě z povinného ručení viníka. V každém z nich pojišťovna odmítla vyplatit poškozeným při likvidaci pojistné události 100 % částky, kterou oprava vozu stála. Lidé, které někdo naboural a způsobil jim škodu, musí tedy ještě doplácet svými penězi na opravu auta.
Princip je vždy stejný. Člověk si nechá vůz opravit v autorizovaném servisu a při platbě se dozví, že pojišťovna celou částku neproplatí a že musí ještě vytáhnout své peníze. Průměrně se jedná o přibližně 12 000 korun. Měli jsme ale i případ, kdy se ta částka vyšplhala až na 75 528 korun,
uvádí David Bascheri, vedoucí právního oddělení Kanceláře pro ochranu práv poškozených.
Z celkového počtu zadaných 3 602 pojistných událostí jen 30 případů určily kontroly Kanceláře pro ochranu práv poškozených jako nepodložené, což je méně než jedno procento. Všichni ostatní poškození se po poradě s právníky rozhodli pro soudní řešení. Lidé se často obávají soudního sporu s tak velkými společnostmi, jako jsou pojišťovny, ale ukazuje se to jako jediná správná cesta,
dodává David Bascheri. Pojišťovny na povinném ručení každý rok vyberou více než 20 miliard korun a na pojistných událostech vyplatí jen polovinu. Ze všech uvedených případů už na pojišťovně vymohlo své peníze zpět 1 087 poškozených, jen čtyři případy nebyly u soudů úspěšné. Dalších více než 2 500 žalob leží v tuto chvíli u soudů po celé České republice. Své peníze mohou poškození podle zákona soudní cestou vymáhat až čtyři roky zpětně.
Pohled druhé strany
Pojišťovny vidí problém v častém chybování při hlášení škod. Většinou se pojišťovny potýkají s neúplnými podklady, stěžují si, že klienti nereagují vůbec nebo reagují opožděně na jejich výzvy, a zbytečně si tak průběh likvidace protahují,
říká Marcela Kotyrová z České asociace pojišťoven. Kompletní dokumentace je důležitá pro posouzení oprávněného nároku na pojistné plnění, případně k vyloučení pojistného podvodu. Ani ten totiž podle asociace není české populaci cizí. S pokusem o pojistný podvod se setkalo ve svém okolí celých 16 % tázaných.
Lidem také často splývají termíny povinné ručení a havarijní pojištění. Kolem 30 % lidí je na pochybách, jestli je z havarijního pojištění kryta škoda způsobená povodní, krupobitím nebo vandalem, naopak 54 % lidí se mylně domnívá, že jim pojišťovna z havarijního pojištění automaticky uhradí například jejich ušlý zisk následkem úrazu způsobeného havárií. V průzkumu se ukázalo, že majitelé aut také mnohdy nemají tušení, jaké jsou limity jejich pojistného plnění a neznají ani rizika, která mají sjednaná u havarijního pojištění.
Pro polovinu z klientů je negativní zkušenost s výší pojistného plnění nebo s vyřízením pojistné události impulzem pro výpověď smlouvy a následnou změnu pojišťovny. Ukázalo se však, že ne vždy za jejich špatnou zkušenost odpovídá skutečně právě pojišťovna,
dodává Marcela Kotyrová. Téměř třetina z nich totiž později přiznala, že pojistnou událost nahlásili špatně, nedodali odpovídající dokumenty, měli zastaralou smlouvu nebo neměli pojištěné riziko, ke kterému se škoda vázala, aniž by o tom při uplatnění svého nároku věděli.