Přestože se šéf finanční správy a ministr financí holedbají, že kontrolní hlášení funguje a že s ním nejsou žádné větší potíže, problémů je ve skutečnosti hned několik. Komplikace přináší hlavně postup finanční správy, který byl minimálně z počátku zcela odlišný od toho, co úřady původně avizovaly. Jestli bude stejně “dobře” fungovat i elektronická evidence tržeb (EET), mají se podnikatelé na co těšit.
Podnikatelé to zvládli, úřady už méně
Když opozice na konci loňského roku žádala vládní koalici, aby posunula účinnost kontrolních hlášení, protože na ni podnikatelé nejsou připraveni, dostalo se jí odpovědi, že firmy měly na přípravu celý rok. Už tato argumentace však nebyla pravdivá, jelikož první předběžné informace k hlášení zveřejnila finanční správa v půlce května 2015, a formulář na testovacím serveru byl dokonce zprovozněn až na začátku prosince loňského roku. Jak navíc ukázaly první zkušenosti s kontrolním hlášením, zatímco podnikatelé se s šibeničním termínem zvládli vyrovnat, sama finanční správa to zřejmě nedokázala.
Místo výzev dle zákona o DPH, které měl v případě nesrovnalostí automaticky generovat a rozesílat systém, totiž úředníci podnikatelům volali a požadovali po nich naskenování množství dokladů, smluv, objednávek apod. Nastaly i situace, kdy správci daně zahájili postup k odstranění pochybností, který zastaví lhůtu 30 dní pro vrácení nadměrného odpočtu. Metodický postup, který kvůli tomu letos vydal šéf finanční správy a podle kterého se úřady chovají, se příznačně jmenuje Kombajn. Na původně plánované výzvy přitom měla existovat jednoduchá odpověď. Jak vysvětlil daňový poradce Tomáš Goláň, buď pošle jedna strana opravené své kontrolní hlášení a druhá potvrdí správnost svého, nebo obě strany pošlou opravená kontrolní hlášení, nebo obě strany pošlou potvrzení, že jejich kontrolní hlášení jsou v pořádku.
Čtěte více: Braňte se Kombajnu, nelegálnímu postupu u kontrolních hlášení. Podejte stížnost
Finanční správa sice uvedla, že tento postup zvolila kvůli tomu, že chtěla podnikatelům vyjít vstříc, důvody však byly zřejmě jiné. Systém na generování výzev totiž podle všeho nefungoval, jak měl, a teprve na začátku dubna začaly chodit výzvy ve větším množství. Serveru Podnikatel.cz to potvrdilo několik na sobě nezávislých odborníků, kteří jsou s fungováním finanční správy obeznámeni. Tuto informaci navíc některým podnikatelům a daňovým poradcům sdělily i úřednice na samotných finančních úřadech.
EET se blíží
Problémy, které se pojí s kontrolním hlášením, mohou sloužit jako varování před potížemi, které může podnikatelům (a také zákazníkům) způsobit nefunkčnost EET a případné následné chování finanční správy. Postup má být totiž následovný
- Podnikatel zašle datovou zprávu o transakci ve formátu XML finanční správě.
- Ze systému finanční správy je zasláno potvrzení o přijetí s unikátním kódem.
- Podnikatel vystaví účtenku (včetně unikátního kódu), kterou předá zákazníkovi.
- Zákazník obdrží účtenku.
- Evidenci dané tržby lze ověřit prostřednictvím webové aplikace Finanční správy ČR.
- Zákazník si může ověřit svoji účtenku, podnikatel si ověří tržby evidované pod jeho jménem.
Jak uvádí finanční správa, pokud se pokladnímu skrze zařízení, v důsledku technické závady, dočasného výpadku nebo prostého zhoršení úrovně přenosu, nepodaří navázat spojení v nastavené mezní době odezvy (ze zákona nejméně na 2 sekundy), nemusí pokladní zařízení už dál čekat na odezvu ze systému finanční správy a podnikatel vystaví účtenku, která nebude obsahovat fiskální identifikační kód (FIK), ale musí obsahovat podpisový kód poplatníka (PKP). Údaje o tržbě musí ze zákona podnikatel elektronicky odeslat nejpozději do 48 hodin od uskutečnění evidované tržby. Z praktického hlediska může být zajištěno odesílání dat o tržbách automaticky softwarem v pokladním zařízení (tj. údaje o tržbách odeslat automaticky, až se spojení obnoví). To znamená, že podnikatel nemusí v případě výpadku spojení přerušit svou činnost, pouze pokračuje v jiném režimu,
vysvětluje finanční správa.
Jaký Kombajn bude řešit EET?
Jenže co bude muset podnikatel dělat, pokud dojde k problémům na straně finanční správy a systém například nebude několik dní (nebo dokonce týdnů) reagovat či generovat unikátní kód? Jak budou podnikatelé následně do 48 hodin posílat informace o tržbách, pokud spojení nebude fungovat například několik týdnů? A pokud k nějakému problému skutečně dojde, vyjde finanční správa opět podnikatelům “vstříc” a bude každému z nich volat a chtít po nich přehled tržeb? Nebo zvolí finanční správa úplně odlišný postup, o kterém dopředu nic neřekne a který určí speciální metodický pokyn jako v případě Kombajnu? Jestliže ano, mohlo by se zůstat u sečení a jmenovat se například “Kosa”. Anebo od kosy odvezená “Smrtka”.
Každopádně nezbývá než doufat, že se po technické stránce zvládne finanční správa připravit a že její postup v případě problémů bude dopředu známý a podnikatelé se na něj budou moci připravit. Že by na to úřady měly dostatek času, se rozhodně říci nedá. Prvních podnikatelů se má EET totiž dotknout již v prosinci letošního roku. Finanční správa počítá s následujícím harmonogramem:
- do 1 měsíce po platnosti zákona, tj. v průběhu května 2016 – bude zveřejněna technická dokumentace pro zasílání evidovaných tržeb, včetně formátu a struktury datové věty, komunikačního rozhraní apod.,
- do 2 měsíců po platnosti zákona, tj. v průběhu června 2016 - bude zajištěn PlayGround, tj. integrační prostředí pro testování výrobců pokladních systémů a vývojářů SW, včetně technické podpory,
- měsíc před spuštěním se rozběhne pilotní provoz
Zda skutečně úřady přípravy včas zvládnou a zajistí funkčnost systému, ukáží již následující měsíce. Zkušenost s kontrolním hlášením by podnikatelům ovšem na klidu příliš přidávat neměla.
Čtěte také: Nabízí vám zaručeně funkční řešení #EET? Nesmysl, s nákupem ještě počkejte