Pokud neplánujete další Alzu, může se pro začátek vyplatit pronájem e-shopu

4. 8. 2015
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Pokud chcete provozovat e-shop a nemáte dostatek peněz na vlastní řešení, můžete zvolit tzv. pronájem e-shopu. Je totiž levný a rychlý. I on má ale své mouchy.

Pokud chcete provozovat e-shop, stojíte na začátku před rozhodnutím, zda si pořídíte vlastní online obchod nebo zvolíte jeho pronájem. Obě varianty mají své výhody a nevýhody a pro každého podnikatele se může hodit jiné řešení.

Čtěte také: Výběr e-shopového řešení není taková sranda, jak si všichni myslí

Chcete si e-shop zkusit? Pak je pronájem přesně pro vás

Ilustrační obrázek
Autor: www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed

Pro začínající podnikatele je pronájem e-shopu zajímavou alternativou.

Rozdíl mezi vlastním e-shopovým řešením a pronájmem se dá přirovnat k situaci, kdy si pronajímáte dům nebo si jej pořídíte. V pronájmu můžete dělat jen drobné úpravy dle toho, co vám majitel povolí. Na druhou stranu není zde riziko velké jednorázové investice, bydlení v domě si můžete vyzkoušet, kdykoliv zrušit a přestěhovat se. Když stavíte vlastní dům, vždy posuzujete mnohem více kriterií, detailně analyzujete, počítáte náklady na pořízení a údržbu. Také si vše uděláte přesně sobě na míru dle vašich potřeb. A s pronájmem/pořízením e-shopu se to má velice podobně, a proto především záleží na prioritách a plánech podnikatele, podle kterých lze určit, která varianta je vhodnější.

Pronájem e-shopu se podle odborníků jednoznačně hodí pro obchodníky, kteří jsou na začátku svého podnikání a kteří prodávají jednoduché produkty. Pronájem se vzhledem k počáteční investici vyplatí především těm, kteří si chtějí online prodej vyzkoušet a zjistit více o svých zákaznících. Především pomůže zjistit ekonomický potenciál tohoto kanálu v rámci jejich oboru a naučí základní práci s digitálním marketingem, doplnil serveru Podnikatel.cz Roman Dobiáš, obchodní ředitel agentury Dobrý web. Pro malé a střední obchodníky je pronájem e-shopů snadný způsob, jak s online prodejem začít a nemuset investovat výrazné sumy do vlastního vývoje. Ten je ovšem při dalším růstu téměř nevyhnutelný, připojil se Jan Vetyška, šéf Asociace pro elektronickou komerci.

Čtěte také: Jak nejsnáze spáchat e-shopovou sebevraždu? Zaveďte povinné registrace

Výhody a nevýhody pronájmu e-shopu

Právě finanční stránka patří mezi hlavní výhody pronájmu e-shopu. Ceny se dnes pohybují v rozmezí od stovek korun měsíčně za řešení menších firem až po zhruba 1–2 tisíce za solidní pronájmy od větších poskytovatelů. Prověřená profesionální řešení od českých dodavatelů pak dosahují několika tisíc korun měsíčně. Platí totiž, že čím náročnější potřeby a požadavky, tím vyšší cena. Mezi další důležité výhody se též řadí rychlost, s jakou se dá e-shop spustit. Dále jde také například o zákaznickou podporu, možnost sdílet zkušenosti s dalšími uživateli stejného produktu a také průběžný vývoj, který zajišťuje poskytovatel e-shopového řešení. Dalším plusem je, že e-shopař nemusí být zdatný v IT, vše je připraveno tak, aby to zvládl každý. Jsou většinou co nejvíce intuitivní a jednoduché, v případě potřeby je k ruce help desk, dodal Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.

Pronájem e-shopu má ovšem také své nevýhody. Jde o limity, které jednotlivé platformy mají, a to, že se v některých případech obchodník musí přizpůsobit e-shopu a ne e-shop jemu. Při dokupování nadstandardních modulů pak může odpadat i hlavní výhoda prefabrikovaných řešení, tedy cena. Vlastní vývoj dává obchodníkovi svobodu v tom, jak má jeho internetový obchod fungovat, vysvětlil Jan Vetyška. Nevýhodou je menší možnost úprav i určitá šablonovitost samotného e-shopu. Otázkou jsou vždy úpravy na míru, které mohou být u pronajatých e-shopů dražší. Toto řešení není optimální pro střední a větší e-shopy, které z mnoha důvodů vyžadují spíše robustnější e-shopový systém, navíc často s vlastním interním vývojem a podporou, upozornil Jan Penkala, ředitel společnosti ACOMWARE.


Pronájem

Výhody

  • nižší celkové náklady pro prvních několik měsíců provozu
  • rychlost spuštění a zprovoznění e-shopu

Nevýhody

  • typicky omezené či žádné možnosti zásadnějších úprav e-shopu
  • řešení, které nevybočuje z řady – je to jen jeden z mnoha podobných
    e-shopů

E-shop na míru

Výhody

  • možnost mít e-shop, který má svou image a je zapamatovatelný
  • fungování a vzhled přesně podle toho, jak si majitel přeje

Nevýhody

  • vyšší jednorázová finanční investice
  • delší doba přípravy a tvorby e-shopu

Podle čeho se rozhodnout?

Přestože se pronájem e-shopu hodí hlavně pro začínající podnikatele, může fungovat i dlouhodobě. Zvláště pro obchodníky, kteří nemají složitou strukturu produktů, vysoké nároky na individualizaci e-shopu nebo nutnost propojení s interními ERP, CRM nebo skladovými systémy, může být pronájem dostačující. Do určité míry navíc i tyto možnosti nabízí pronajímané řešení, jen je potřeba počítat s tím, že do řešení, které je one-size-fits-all, se těžko prosazují vlastní individuální potřeby majitele e-shopu. Investice do vlastního řešení by se měla zvážit a rozhodnutí by měla předcházet důkladná analýza dat, upozornil Roman Dobiáš.

Čtěte také: Jak na koupi zaběhnutého e-shopu. Čtěte podrobný návod

skoleni_8_1

Jestliže se podnikatel rozhoduje, které e-shopové řešení zvolit, měl by především zvážit dvě věci, a to aktuálně dostupné finanční prostředky a plány týkající se budoucích úprav e-shopu. Pronájem je logicky cestou v situaci, kdy firma nemá k dispozici dostatek financí na jednorázovou investici do pořízení vlastního řešení, která je řádově vyšší, než v případě pronájmu. Pokud do budoucna majitel plánuje postupné úpravy vzhledu a fungování e-shopu, tak je vhodnější od začátku mít vlastní řešení, na kterém lze postupně pracovat.

I když se odborníci shodují, že při rozhodování o variantě řešení není typ produktu to hlavní, jistou roli přesto hraje. E-shopy k pronájmu mají zpracovány šablony totiž spíše pro klasické internetové zboží, jako je elektronika, knihy nebo hračky. O něco hůře se na nich prezentují jiné kategorie produktů, například oblečení nebo designové předměty. Obecně jsou zkrátka méně vhodné pro segmenty, kde je rozhodovací cyklus u nákupu delší, uzavřel Jan Penkala

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).