protože máme presumpci neviny, každý majitel pevného disku nebo paměťové karty předem zaplatí autorský poplatek, protože k čemu jinému by ten disk kupoval, než na kopírování chráněného obsahu? takže zaplatíte, něco si stáhnete a pak vás stejně zavřou, protože jste za stahování znovu nezaplatili (přitom kolikrát ani není jak, i kdybyste sebevíc chtěli).
přitom hádám, že většina disků skončí v nějakých serverech a o hudbě nebo filmech si můžou jen nechat zdát..
Nechtel by server podnikatel zapracovat na tomto velie zajimavem clanku poradne? Nebetre me spatne, toto tema me dost zajima a jde videt ze lide na podnikatel.cz odvedli pekny kousek prace nicemene - Prijde mi ze toto je spis clanek o tom ze ani pravnici sami nevi o autorskem zakonu jak by meli, pokud to tedy vubec pravnici jsou. Pro zivnostniky provozujici obchod\bar dost nepodstatna informace.
Napriklad cituji
:*Připouštím však, že dokazování, zda provozovatel nepouští (resp. neprovozuje) i díla umělců zastupovaných OSA, může být problematické, dodal na závěr Mikulčík.*
Neplati v demokratickem zrizeni nahodou persumce neviny? Musim dokazovat ze jsem nespachal zlocin\prestupek a pokud to neni jak dokazat tak jsem automaticky vinny?
Nemel by dotycny ktery vedl rozhovor s p. Mikulcikem automaticky vznest tuto otazku? Nebo existuje nejaka vyjimka kvuli ktere toto musite dokazovat?
To jsou veci ktere by zivnostniky asi spis zajimaly.
Pravnik nejsem ale tohle mne na prvni pohled koplo do oka..
Dobrý den,
díky za reakci a plně vám rozumím, žel situace je komplikovaná a v některých věcech se v ní nedá říci, ano, stačí toto, či nikoli. Pokusím se vám nastínit, jak se celá problematika má a odpovědět částečně na nějaké otázky. Každému podnikateli je jasné, že OSA se snaží získat poplatky prakticky z čehokoli, co se dá a kdybyste si náhodou v provozovně zpívali vlastní písničku, buďte si jistí, že OSA za vámi přijde :-) Teď vážně, dost záleží na přístroji, na kterém se hudba pouští. Pokud jde o klasické rádio, s velkou pravděpodobností (a už se tak i stalo) se soud přikloní na stranu OSA, jelikož hlavní funkcí rádia je pouštět rozhlasové stanice, ze které OSA vybírá. Že máte rádio v provozovně je dostačují důkaz, protože pokud se nejedná o "vykuchanou" dekoraci, je zřejmé, za jakým tam je účelem. (upřímně, pokud máte rádio v provozovně a nic na něm nepouštíte a vadí vám poplatky, možná je dobré si položit otázku, proč ho tam vlastně máte). U počítače však situace tak jednoznačná není, právě kvůli svobodné hudbě a rádiím typu Jamendo. Jak už bylo zmíněno v článku, zde je důležité mít ošetřenou licenci a tedy mít jistotu, že například zmíněné Jamendo má práva hudbu přeprodávat pro komerční účely. V takovém případě, kdyby došlo soudu, řekne OSA: Měli jste počítač a na něm se dá pouštět hudba, ze které nám máte platit poplatky. V tu chvíli má ale podnikatel důkaz v podobě licence a pokud ta licence je v pořádku, s velkou pravděpodobností by se podle právníků soud přiklonil na jeho stranu. Nicméně OSA se "počítačových" sporů zrovna dvakrát nehrne (myšleno, že by to hnala k soudu). Kdyby byl nicméně počítač s tunerem, situace by se opět komplikovala. Proč tam má podnikatel tuner, když rádia nepouští. Celá problematika presumce neviny je zde komplikována domněnkovou potenciální recepce, která někdy i z hlediska logiky dává smysl - čímž neříkám, že to tak má být.
S pozdravem
Danile Morávek
Myslim ze tomu rozumim. Je fajn ze OSA nezpochybnuje svobodnou hudbu. Prave v tomto bode je ale i hacek. Vztahuje se problematika potencionalni recepce na svobodne rado tim zpusobem, ze ja musim dokazovat ze Jamendo (treti subjekt) ktery uz jednou platim neporusuje zakon tim, ze vysila hudbu ktera neni svobodna? Neni to spis problem Jamenda? Pokud ne, je schopno Jamendo zarucit (dokumentem pouzitelnym u soudu) ze vysila pouze svobodnou hudbu?
Myslite ze by server podnikatel.cz mohl na teto problematice jeste vice zapracovat a ziskat treba i vyjadreni od Jamenda a podobnych radii?
Verim ze prave toto by spouste lidi pomohlo se zorientovat se.
Tvrdite ze se OSA do soudnich sporu ohledne hudby reprodukovane PC zrovna moc nehrne, ale verim ze stale jeste mnohem vice nez bezny zivnostnik. Aby take, ne kdyz maji k dispozici armadu pravniku stojicich casto proti beznemu cloveku bez pravniho zazemi.
Prijde mi tedy, ze je to spis jen otazka casu nez se situace zmeni. Nejsem zastance nelegalniho uzivani a reprodukce, jen si dobre uvedomuji ze kvalitni hudba automaticky neznamena komerecni hudbu. Take by mne zajimalo jak OSA zachazi s penezi a jakym zpusobem je distribuuje autorum. Verim ze se tu najdou lide produkujici muziku a ti si zaslouzi znat sva prava kdyz uz se za ne tak tvrde bojuje.
OSA se do soudních sporů, u kterých by měla třeba i 50% šanci na výhru nehrne prostě proto, že pro OSA je výhodnější atmosféra nejistoty a "strach" podnikatelů.
To je podobné jako u Microsoftu: Microsoft podává už roky trestní oznámení na firmy, které prodávají OEM software z druhé ruky, ale sám žádný soud, který by situaci v ČR vyjasnil, nikdy nevyvolal. (mimo jiné proto, že v Německu microsoft takový soud prohrál)
osa_ nemá právo vybírat poplatky od nikoho protože nemá uzavřené smlouvy se žádným občanem a tak se nezákonně obohacuje vybíráním takzvaným poplatkem a také proto není rozhodující že si u polityků a jejich orgánů ovládaných jimi vymohla zákonem vymáhat to na co nemá právní ani občanský nárok ,osa by mohla vybírat poplatky jen ty které má nasmlouvané s umělci kteří si u této takzvané osy ale protože vybírá i proti vůli většiny umělců i přes jejich nesouhlas tak je každému jasné jak to je ve skutečnosti a to je důvod proč většina veřejnosti nesouhlasí a bojkotuje tyto samozvance už jména členů napovídají za vše
Nemáte pravdu. OSA získala legální pověření od zvolených zástupců formou Autorského zákona, jakožto kolektivní správce autorských děl.
Tento postup je v režimu zastupitelské demokracie plně legální. Zvolení zástupci jsou oprávněni tento akt provést za nás všechny. Není potřeba žádných dalších souhlasů a smluv.
OSA tedy nemusí sepisovat žádné smlouvy, je správcem autorských děl jaksi automaticky ze zákona.
Naopak, aby nebyl autor zastupován, musí autor tuto skutečnost sdělit OSA, a z kolektivní správy se vyvázat.
Vedu se společností intergram asi roční spor o tom jestli musím platit poplatek za notebook který mám na prodejně. Na veškeré mé argumenty odpovídal pan Chmelíček )ředitel společnosti Intergram) že pokud budu přístroj používat jako dosud musím platit poplatky. Dokonce mi tne poplatek byl vyměřen zpětně. Což pokládám za nehoráznost. To že na mém NB nefunguje zvuková karta nikoho nezajímá. V tomto státě je v legislativě takový nepořádek že se tomu ani proč divit. Jsme velmi zvědavý jestli nakonec budu muset poplatek zaplatit nebo ne.
Zvukova karta nic nedokazuje, muzete si poustet do sluchatek treba i hudbu ... a je jim do toho PRDLAJS
Pokud by zde vnikl rozsudek, ktery by vas poskodil, doporucuji si to nenechat pro sebe, oslovit velke spolecnosti jako seznam, centrum ci jine velke firmy ktere maji mnoho PC ci serveru a podat zalobu k ustavnimu soudu, nebot PC ma kazda firma a kdyz jen uvazovali, ze by PC bylo zdrojem prijmu radia, TV a jinych poplatku, tak se vyrojilo mnoho firem, ktere hrozily i arbitrazi.
Stejne tak se nevi, ze firmy si vymohli moznost, neplatit poplatky za disky, ktere jsou urceny do serveru a diskovych poli, tedy SATA raid edition, SAS, FC ci stare SCSI.
To by ma strašne zaujímalo AKO si niekto môže púšťať hudbu do sluchátek BEZ FUNKČNEJ ZVUKOVEJ KARTY????? Trochu vedomostí o základnej funkčnosti počítačov by nezaškodilo....
P.S.: aj keby si nejakým zázrakom dokázal púšťať tú hudbu do slúchadiel, tak buď z mp3 (wma, iný formát), alebo CD. LENŽE - licenčný poplatok autorovi je pri CD zaplatený jeho kúpou. A pri mp3 (wma...) legálne kúpených je tiež zaplatený pri kúpe. V ostatných prípadoch (nahrávka z TV, kópia c ZCD....) je licennčný poplatok zaplatený v cene média (čisté CD/DVD, HDD, napaľovačka) - takže nie je žiaden dôvod aby sa nejaké poplatky platili. Ale znova - aj keby NTB obsahoval tuner, bez zvukovej karty je to len kus nefunkčného železa (ten tuner)..
nemáte úplnou pravdu. Na mnoha stolních PC existuje sluchátkový výstup přímo hned ze samotné CD (DVD) mechaniky, a podobné PC tedy zvukovku na přehrávání z CD nepotřebuje. Tento výstup samozžejmě nemusí sloužit jen pro poslech sluchátky, ale prostřednictvím 3,5mm jacka ho lze poslat do libovolného zesilovače. Licenční poplatky obsažené v ceně CD jsou licenčními poplatky pro koncového uživatele, tedy soukromého posluchače. Na každém CD je kdesi drobným písmem připsáno, že jeho rozhlasové a veřejné šíření je zakázáno, protože poplatek za takové šíření není v ceně CD obsažen.
Tím se rozhodně nechci zastávat organizací jako je OSA, kterou mám za novodobé bandity, od kterých je nutno si koupit cosi neviditelného, jen oponuju některým z vašich tvrzení.
"Připouštím však, že dokazování, zda provozovatel nepouští (resp. neprovozuje) i díla umělců zastupovaných OSA, může být problematické," Neměla by naopak OSA dokazovat že taková díla někdo přehrává? Nebo v případě autorských práv se používá obrácený postup kde člověk musí dokazovat svou nevinu?
Podle me je velka chyba, ze OSU bere statni subjekt jako opravdu ochranu a dohlizeni na prehravani skladeb intepretu, ale dle meho, je to jen dalsi zlodej normalnich lidi, nejlepsi by bylo mit presny seznam koho zastupuje a jake skladby spadaji pod OSU, psal jsem zadost k OSE pokud chci tancit na asi 5 skladeb kolik zaplatim a ten vzorecek placeni za kazdeho divaka me polozil do kolen a ta suma co jsem propocital rekneme na 100 lidi byla velmi vysoka.
To, aby dokazovala něco osa a vy jste měli presumpci nevinny je blbost, jelikož se tady nejedná o trestně právní rovinu sporu..
Chtěl jsem se spíše zeptat - platíme jak blbci poplatky za TV v prostoru, kde nejde chytnout TV signál - LCD TV je u nás používaná pouze na promítání vlastní produkce - spoty vytvořené naším kameramanem, reportáže z naší provozovny atd.
To je dle mého názoru blbost a poplatky platit nemusíme, nemám pravdu?
A ted si vemte, že pořádáte koncert kapely, např. Kryštof, která vám odehraje 15 songů za XX minut na daný playlist. Jednou to pořádáte v O2 areně a podruhé na louce. O2 areny vás stojí nájem 1,5mil a musíte to promítnout do vstupenky, protože je to váš náklad. Takže do O2 stojí lístek třeba 800,- na louku 450,-. Podle logiky OSA a dle tabulky, kde máte na jedné ose návštěvnost akce - průsečík = částka, kterou OSA platíte, to znamená, že čím více máte nákladů na pořádání akci, tak tím odvádíte umělcům více. A to v případě, že koncert navštíví stejný počet lidí a odehrají se totožné skladby. Připadá vám to normální? Nehledě na to, že se bere cena, co je na vstupence, takže platíte OSA i z peněz, která dáte státu na dani, městu, daně ze zisku atd. Není to tedy z čistého zisku. Máte na toto vysvětlení. Kapela dostane za stejný výkon vyšší odměnu jen proto, že máte vyšší náklady na pořádání, např. tedy na pronájem místa.
No tak ohledne PC a serveru to bude jeste zajimave, soud prozatim jasne rekl, ze se to tyka jen zarizeni, ktere maji tuner, coz PC nema, leda by jste si jej do nej dali.
Soud jasne rekl, ze internet jako takovy se nepovazuje za prijimac radiovych vln, ci verejneho vysilani !
Je to totiz tak, ze zde mame firmy, jenz vlastni treba 1000 serveru (ano, i servery maji casto zvukovku) a ma ji dnes i kazde PC a netebook.
Dokonce mnohe firmy davaji i sluchatka se zvukovkou (USB) ;-)
Predstava, ze by firma, co ma 4.000 PC mela platit za 8.000 zarizeni, ktere prehravaji hudbu je pro vyber poplatku sice zajimava, ale zaroven je jasne, ze budou stat proti firme, ktera ne jen ze da do sporu nemale penzi, ale zaroven budou zadat v pripade vyhry 2jansobek vymahane castky, nebot to vezmou jako pokus o neopravnene obohaceni, za coz muzou zadat az 10x, ale 2x jim soud schvali bez problemu.
No a to by mila organizace asi skoncila s obrovskymi dluhy, nebot zde se nebavi s joudou, ale nadnarodni organizaci, ktera da klidne 500.000e do sporu ... jo a pak je bude vymahat taktez jako naklady rizeni ;-))
Tak Petr Janda se snaží, aby umělci nespali pod mosty, aby měl/i blahobyt a vy si jeho práce nevážíte! Dře se do noci, píše nové skladby, aby se uživil.:)
Přesto, že se snaží, jeho skladby už dávno neposlouchám!
Nejlepší ale je, že existují autoři, kteří nedostali ani 1 Kč za své skladby. A Péťa v těchto případech mlčí.
A co použít jejich zbraň? Vnitřní řád provozovny, který bude viset u vchodu a bude v něm psáno, že
a) vstupem do provozovny návštěvník souihlasí s probozním řádem
b) vstup do provozovny pro zaměstnance OSA a jiných organizací spravujících kolektivní práva je podmíněn zaplacením poplatku 5000E za shlédnutí vystaveného zboží.
Jak dojdou a začnou dršťkovat, jednoduše dojít ke dvežím, ukázat odstaveček na papíře a natáhnout ruku...
Chtěla bych se zeptat,jestli když si budu pouštět na provozovně (kadeřnictví) hudbu ze svobodného rádia přes mobil,jestli se na mě také vstahují poplatky OSE a Integramu,když budu mít licenci,že smím rádio pouštet? Jsem v kadeřnictví sama a vždy mám objednaného jen jednoho zákazníka,slyšela jsem,že za produkci hudby pro veřejnost,se považuje to,že hudbu pouštím více jak 5ti lidem,že pokud se tedy na provozovně zdržuje méně jak 5 lidí,poplatek se platit nemusí,nevíte náhodou,co je na tom pravdy?Rádio mám jen jako kulisu a tudíž se mi moc nechce platit takové hříšné peníze skoro za nic. Děkuji
Pořiďte si do provozovny reproduktor ovládaný prostřednictvím dveřního kontaktu přes releový obvod, tak aby po otevření dveří přestal hrát a pokračoval v přehrávání po stisku tlačítka, které budete mít ve svém dosahu a máte vystaráno. Vejde OSA a je ticho nemají co kasírovat...
... a musím říct že už tenx psal autor bláboly. navíc zavádějící myšlenkou, že právní prostředí nahrává ose. není tomu naštěstí tak. je 2014 a ja ve svých provozovnách pouštím hudbu bez obav. Osu ignoruju. Stačí si přečíst zákon a referenční rozsudky. Pravda a být též trošátko chytřejší :)