E-shopy spotřebitele klamou a nevyřizují reklamace. Takový je alespoň souhrnný výsledek kontrol České obchodní inspekce (ČOI) za rok 2015. Kontrolou neprošla většina kontrolovaných subjektů.
Jak však ČOI zdůrazňuje, zjištěné nedostatky nevypovídají o celkové situaci na trhu. Inspekce se totiž zaměřila především na ty internetové obchody, které neplní formální povinnosti stanovené právními předpisy.
Většina kontrolovaných e-shopů porušila zákon
Zákazníci si u ČOI nejčastěji stěžovali na klamavé obchodní praktiky, dále na nekorektní, v některých případech i podvodné, jednání obchodníků. Celkem zkontrolovala Česká obchodní inspekce 1194 obchodů. Nedostatky v podobě porušení zákonných povinností našli inspektoři u většiny z nich (82,9 %). Celkově ČOI rozdala 825 pokut ve výši přesahující 4 miliony korun.
Stovky šetřených spotřebitelských podnětů týkajících se nákupů v e-shopech opět svědčí o neochotě řady prodávajících dodržovat povinnosti, vztahující se k odpovědnosti za vadné plnění a k reklamačnímu řízení. Problematická byla zejména šetření internetových obchodů provozovaných zahraničními subjekty se sídlem mimo Evropskou unii,
komentoval výsledky kontrol Mojmír Bezecný, ústřední ředitel České obchodní inspekce.
Čtěte také: „Šmejdi“ si nedají pokoj. Přišli s novými triky, jak opět obejít zákon
Ten připomněl, že výsledky kontrol internetových obchodů v roce 2015 ukazují stálý růst této formy nakupování. Přesto však řada provozovatelů e-shopů ani po dvou letech platnosti nového občanského zákoníku (zák. č. 89/2012 Sb.) nezaregistrovala tuto změnu a ve svých obchodních podmínkách stále informuje spotřebitele nepravdivě podle staré, již neplatné právní úpravy.
Je dobře, že sama ČOI zdůrazňuje, že výsledky těchto kontrol neodrážejí stav e-commerce v ČR. Také je potřeba zdůraznit, že v absolutní většině jsou tato pochybení formálního charakteru, často ve formě špatné formulace v obchodních podmínkách. Ze strany spotřebitele tak nedochází k žádné praktické újmě, pouze dochází třeba k nepřesné či neúplné informovanosti o jeho právech,
komentoval výsledky kontrol Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK).
Ten i přesto obchodníkům připomíná, že by měli i na formální stránku svého vztahu ke spotřebiteli dávat pozor a veškeré právní formulace na svém webu mít v pořádku. Uvědomuji si, že legislativa pro ně může být často nepřehledná a složitá. I naší úlohou v APEKu je, abychom obchodníkům, kteří mají zájem, pomáhali k tomu, aby měli veškeré právní náležitosti v souladu s platnou legislativou,
doplnil Vetyška.
Zjištěné nedostatky a uložené sankce
Nejčastěji porušovali provozovatelé e-shopů zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele:
- porušení zákazu používání nekalých obchodních praktik, konkrétně klamavých obchodních praktik prokázali inspektoři při kontrolách obchodních podmínek internetových obchodů v 823 případech. Většinou se jednalo o neposkytnutí zákonem stanovených informací, příp. o poskytnutí neúplných, či jinak zavádějících údajů, ať již o podmínkách uzavření smlouvy nebo o uplatnění práv z této smlouvy vyplývajících
- neposkytnutí řádných informací spotřebiteli o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění (§ 13), bylo prokázáno ve 497 případech
- formální náležitosti přijetí a vyřízení reklamace porušilo celkem 155 provozovatelů e-shopů
- neposkytnutí řádné informace o ceně nabízených výrobků nebo služeb spotřebiteli (§ 12) prokázali inspektoři v 57 případech
- klamavá obchodní praktika, související s nabízením nebo prodejem výrobků porušujících některá práva duševního vlastnictví (§ 5 odst. 2) byla zjištěna při kontrolách e-shopů ve 27 kontrolních případech
- porušení dalších ustanovení zákona o ochraně spotřebitele byla zjištěna v menším rozsahu.