Braňte se odvoláním nebo u soudu,
tak zní doporučení Unie daňových poplatníků u pokut za neelektronická podání firem a podnikatelů. Ti mají na základě daňového řádu a společně se zákonem o DPH povinnost komunikovat s Finanční správou výhradně elektronicky. Finanční správa však podle unie ignoruje podání e-mailem s elektronickým podpisem. Podnikatelům nabízí výběr pouze mezi datovou schránkou a EPO, tedy elektronickým podáním.
Komunikaci prostřednictvím e-mailem přitom Finanční správě přikazuje vyhláška ministerstva vnitra č. 259/2012 Sb., dle které musí úřad komunikovat skrze tzv. elektronickou adresu podatelny. Za tuto přitom vyhláška výslovně označuje adresu elektronické pošty, tedy e-mailovou adresu. Jenže tu Finanční správa neuznává s odvoláním na příslušné zákony.
Pro neelektronická podání platí vyhláška, kterou Finanční správa nerespektuje
Podle Unie daňových poplatníků jsou kvůli tomuto rozporu mezi zákony a vyhláškou systematicky sankcionováni. Není možné pokutovat kohokoli za nedodržení povinnosti, jejíž splnění je mu v rozporu s právními předpisy omezováno tím, že Finanční správa svévolně e-mailová podání neuznává,
uvádí k tomu Ondřej Lichnovský, předseda Unie daňových poplatníků ČR.
Čtěte více: Podáváte daňové přiznání elektronicky? Některé přílohy lze podat jen v XML
Udělení pokuty podle něj proto nemůže obstát, když pro řádné splnění elektronického podání Finanční správa nevytvořila dostatečné podmínky. Proti uděleným pokutám se proto doporučuji bránit odvoláním či případnou soudní cestou,
dodává Lichnovský.
Na současný rozpor mezi daňovými zákony a vyhláškou ministerstva vnitra Unie daňových poplatníků již dříve upozornila a podala ministerstvu podnět k šetření.
Počet pokut narostl o jeden řád
Od roku 2015 se v daňovém řádu nachází nová pokuta. Kdo učiní podání jinak než elektronicky, ačkoli to měl za povinnost, vznikne mu povinnost uhradit pokutu ve výši 2000 Kč. Pokud daňový subjekt nesplněním povinnosti učinit podání elektronicky závažně ztěžuje správu daní, může dostat penále až 50 000 Kč. Pokutu lze uložit nebo rozhodnout o povinnosti ji platit nejpozději do 3 let ode dne, ve kterém došlo k porušení povinnosti.
Čtěte také: Elektronické podání Čechům nevoní, přiznání podalo online 13 % fyzických osob
Vybraná podání musí elektronicky učinit statisíce podnikatelů. Vloni však tuto povinnost nesplnily jen stovky z nich. Do půlky května bylo tehdy uděleno 322 pokut za nedodržení elektronické formy podání u daně z příjmů právnických i fyzických osob a 83 pokut u DPH. V roce 2016 však počet pokut vzrostl o jeden řád. U daně z příjmů bylo od 1.1. do 17.5. 2016 za nedodržení elektronické formy podání uděleno 2528 pokut. U DPH bylo letos za nedodržení elektronické formy podání uděleno 1110 pokut. Žádná pokuta nebyla vyšší než 2000 korun,
uvedla serveru Podnikatel.cz Petra Petlachová, mluvčí Generálního finančního ředitelství (GFŘ).
Na DPH už jen elektronicky
Za nárůstem pokut stojí především fakt, že se letos rozšířil okruh podnikatelů, kteří musí s finanční správou komunikovat elektronicky. Od ledna mají za povinnost podávat přiznání k DPH elektronicky i plátci DPH - fyzické osoby s obratem do 6 milionů korun za nejvýše 12 bezprostředně předcházejících po sobě jdoucích kalendářních měsíců. Do konce roku 2015 přitom měli výjimku a mohli přiznání podávat i v papírově podobě.
Od 1. května letošního roku navíc musí plátci DPH počítat s další novinkou. Do konce dubna platilo, že v případě nedodržení předepsané struktury a formátu se podání i tak považovalo za účinné. To se však od 1. května změnilo a podání, u kterého je povinnost učinit jej elektronicky a které není učiněno datovou zprávou ve formátu nebo struktuře zveřejněné správcem daně, je neúčinné. Na plátce DPH tak bude pohlíženo, jako kdyby podání neučinil, a hrozí mu tak sankce, které se s nedodržením povinností pojí.